Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En av grunnene til at dinosaurer og andre dyr var så ekstremt store er at oksygennivået i lufta var mye høyere da. De utviklet dermed store blodårer og ble kjempestore i størrelse. Fluer og andre insekter var også kjempesvære på den tiden.

 

Så store dyr vil ikke ha nok oksygen til å frakte blodet rundt i kroppen engang, og vil dø ganske fort.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av grunnene til at dinosaurer og andre dyr var så ekstremt store er at oksygennivået i lufta var mye høyere da. De utviklet dermed store blodårer og ble kjempestore i størrelse. Fluer og andre insekter var også kjempesvære på den tiden.

Pluss at det var et høyt CO2 innhold i lufta (1950 PPM i jura peioden mot dagens 390 PPM, eller førindustriellee ca 270 PPM) som gjorde at det var mye planter => mye mat til dinosaurene.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Er det mulig å skape dinosaurer ved hjelp av DNA tatt fra mygg fanget i rav o.l

Det er ikke fullstendig uyenkelig, men det er rikelig med utfordringer som må overvinnes. For det første trengs det en enorm dose flaks for å finne DNA som er tilstrekkelig nært komplett etter så mange millioner år. Dessuten er ikke kloning noen triviell oppgave selv om det har vært demonstrert i noen få tilfeller med nålevende dyr.

 

En av grunnene til at dinosaurer og andre dyr var så ekstremt store er at oksygennivået i lufta var mye høyere da. De utviklet dermed store blodårer og ble kjempestore i størrelse. Fluer og andre insekter var også kjempesvære på den tiden.

 

Så store dyr vil ikke ha nok oksygen til å frakte blodet rundt i kroppen engang, og vil dø ganske fort.

 

Det var faktisk ikke så mye mer oksygen i luften da dinosaurene levde. De tidligste dinosaurene måtte faktisk klare seg med mindre oksygen enn i dag. Deretter kom en lang periode med omtrent samme nivå som i dag, mens det fra ca 100 millioner år siden økte til det endte på omtrent 25% for 60-70 millioner år siden Kilde. Det var derimot en periode før dinosaurene dukket opp da okstygennivået var virkelig høyt, og i denne perioden fantes det innsekter av utrolig størrelse målt etter dagens standard.

Lenke til kommentar
Så store dyr vil ikke ha nok oksygen til å frakte blodet rundt i kroppen engang, og vil dø ganske fort.

Tja. Det aller aller største dyret som noensinne har levd på jorda lever faktisk nå. Det er større enn selv de aller største dinosaurene noensinne var og dette nåtidsdyret puster med lunger, det er et pattedyr. Hjertet er så stort som en romslig personbil og et menneske kunne faktisk ha svømt i hovedpulsåra på dyret. Tunga kan veie like mye som en voksen elefant. Dette aller største dyret noensinne, som altså er større enn noe fortidsdyr, er blåhvalen. :cool:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Blåhval

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Så store dyr vil ikke ha nok oksygen til å frakte blodet rundt i kroppen engang, og vil dø ganske fort.

Tja. Det aller aller største dyret som noensinne har levd på jorda lever faktisk nå. Det er større enn selv de aller største dinosaurene noensinne var og dette nåtidsdyret puster med lunger, det er et pattedyr. Hjertet er så stort som en romslig personbil og et menneske kunne faktisk ha svømt i hovedpulsåra på dyret. Tunga kan veie like mye som en voksen elefant. Dette aller største dyret noensinne, som altså er større enn noe fortidsdyr, er blåhvalen. :cool:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Blåhval

 

Ikke helt rett, du glemmer mora di. (Sorry, var bare nødt)

 

Fra spøk til revolver; såfremt ikke dinosaurene hadde en type fysikk som krevde et langt høyere opptak enn nåtidens dyr, så kan jeg ikke se at størrelsen har så mye å si for deres overlevelse. Mengdens oksygen gjorde det vel mulig at så mange arter nådde den størrelsen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

det finnes en del teorier om hva som forsaket utryddelsen av dinosaurene.

spørsmålet er hva som skjedde etter at den store asteroiden traff jorda

link

 

Det som er fakta er at plantene elle dyrene de var avhengig av ikke eksisterer i dag .

Derfor blir det umulig for dem å leve hvis man da ikke virkelig karer å skape en "jurasisk park" et sted i verden noe som ville være den største sensasjonen hittil

Lenke til kommentar
Så store dyr vil ikke ha nok oksygen til å frakte blodet rundt i kroppen engang, og vil dø ganske fort.

Tja. Det aller aller største dyret som noensinne har levd på jorda lever faktisk nå. Det er større enn selv de aller største dinosaurene noensinne var og dette nåtidsdyret puster med lunger, det er et pattedyr. Hjertet er så stort som en romslig personbil og et menneske kunne faktisk ha svømt i hovedpulsåra på dyret. Tunga kan veie like mye som en voksen elefant. Dette aller største dyret noensinne, som altså er større enn noe fortidsdyr, er blåhvalen. :cool:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Blåhval

 

Ikke helt rett, du glemmer mora di. (Sorry, var bare nødt)

 

facepalm7.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å skape dinosaurer ved hjelp av DNA tatt fra mygg fanget i rav o.l

Det er ikke fullstendig uyenkelig, men det er rikelig med utfordringer som må overvinnes. For det første trengs det en enorm dose flaks for å finne DNA som er tilstrekkelig nært komplett etter så mange millioner år. Dessuten er ikke kloning noen triviell oppgave selv om det har vært demonstrert i noen få tilfeller med nålevende dyr.

 

En av grunnene til at dinosaurer og andre dyr var så ekstremt store er at oksygennivået i lufta var mye høyere da. De utviklet dermed store blodårer og ble kjempestore i størrelse. Fluer og andre insekter var også kjempesvære på den tiden.

 

Så store dyr vil ikke ha nok oksygen til å frakte blodet rundt i kroppen engang, og vil dø ganske fort.

 

Det var faktisk ikke så mye mer oksygen i luften da dinosaurene levde. De tidligste dinosaurene måtte faktisk klare seg med mindre oksygen enn i dag. Deretter kom en lang periode med omtrent samme nivå som i dag, mens det fra ca 100 millioner år siden økte til det endte på omtrent 25% for 60-70 millioner år siden Kilde. Det var derimot en periode før dinosaurene dukket opp da okstygennivået var virkelig høyt, og i denne perioden fantes det innsekter av utrolig størrelse målt etter dagens standard.

 

Jeg tror du trenger litt mer enn "ekstremt hell" for å finne DNA rester fra skapninger som døde for over 65 millioner år siden. DNA er rimelig stabilt, men har som regel en hylletid på 100 000 år under ekstremt gode forhold.

 

En mer realistisk mulighet vil være å se hvor mye DNA som har overlevd i vår tids dinosaurer, fuglene.

 

Jack Horner (fyren som var fagkonsulent for Jurassic Park), har for tiden et meget spennende prosjekt på gang hvor man forsøker å rekonstruere en "chickensaurus" ved å manipulere genetiske brytere for å få frem f.eks hale, tenner, klør ++ på en vanlig kylling:

http://www.wired.com/magazine/2011/09/ff_chickensaurus/all/1

 

ff_chickensaurus3_f.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bli "Sir", men hvordan blir jeg det? Er det bare å ta det som fornavn?

 

Sir er en engelsk ærestittel og tiltaleform.

 

Den ble tidligere brukt som høflig tiltalemåte blant likemenn (uten personens navn), men brukes nå vanligvis for å tiltale en person med høyere rang eller status (f.eks. en lærer, en monark eller militæroffiser), som kommersiell tiltalemåte overfor kunder, i formell korrespondanse, eller overfor fremmede. Den tilsvarende tiltalemåten for kvinner er madam.

 

Sir er også den korrekte til- og omtalemåten av riddere og baronetter, brukt med personens fornavn eller fulle navn, men aldri med slektsnavnet alene. Den tilsvarende tiltaleformen for kvinner er Dame. En person som ikke er undersått under den britiske monarken, som mottar et adelskap, bruker ikke denne tiltalemåten.

 

Ordet er avledet fra fransk sieur (herre), som opprinnelig er fra latinsk senior.

Du kan altså enten flytte til ett engelsk-talende land der der de bruker "sir" som en høfflig tiltale eller bli ridder/baronette.

 

Nei, du får nok ikke lov til å ha "sir" som fornavn. http://folk.uib.no/hnoiu/navn/freg/lov/p10_ledd1_sterke_titler.htm

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bli "Sir", men hvordan blir jeg det? Er det bare å ta det som fornavn?

 

Selges som varme boller på ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Become-Laird-Lord-Lady-Kincavel-/250906119961?pt=UK_Home_Garden_Celebrations_Occasions_ET&hash=item3a6b2b8f19

 

Cluet er at en tittel følger med et jordstykke, så det du kjøper er altså et bittelite jordstykke, hvor da altså tittelen følger med på kjøpet.

 

Jeg antar at det finnes flere useriøse aktører, så ta lenken over med en klype salt.

 

En kamerat av meg kjøpte med seg en tittel når han var på ferie i Skottland, inspiserte kvadratmeteren han var Laird over og fikk med seg nødvendig dokumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å bli "Sir", men hvordan blir jeg det? Er det bare å ta det som fornavn?

 

Selges som varme boller på ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Become-Laird-Lord-Lady-Kincavel-/250906119961?pt=UK_Home_Garden_Celebrations_Occasions_ET&hash=item3a6b2b8f19

 

Cluet er at en tittel følger med et jordstykke, så det du kjøper er altså et bittelite jordstykke, hvor da altså tittelen følger med på kjøpet.

 

Jeg antar at det finnes flere useriøse aktører, så ta lenken over med en klype salt.

 

En kamerat av meg kjøpte med seg en tittel når han var på ferie i Skottland, inspiserte kvadratmeteren han var Laird over og fikk med seg nødvendig dokumentasjon.

 

Hvorfor velge Sir når man kan bli Baron? (Baronesse) Jeg fikk nylig et innrammet bevis på min adelighet.

 

6322219875_5552942703_b.jpg

Endret av Munty
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...