Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungere dett i praksis her i landet når det er skikkelig kaldt ?

Selv om motoren er varm så vil de fort bli nedkjølt. det et jeg tenker på er når motoren kommer under ideal temperaturen.

Det må i hvertfall være veldig mage faktorer som det må teses hensyn til hvis batterier skal ha tilstrekkelig med start strøm til en hver tid.

...............

som tidligere forklart, vis batterispenningen er for lav så stopper ikke bilen.

det er ikke så mange faktorer, det er vel, hvor varm bilen er og hvor høy spenning er det på batteriet. (hvis jeg husker riktig)

 

jeg er nesten fristet til å spørre om det ikke er forsket på systemer som automatisk bruker motoren til å ledde batteriet også når bilen er parkert ?

Her mener jeg at jeg har hørt om noe men er er ikke sikker på om det er en realitet

...

...

...

I'm not going to dignify that with an answer...

implied-facepalm-implied-facepalm-demotivational-poster-1259858393.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Men, når det er sagt, så har jo flere biler solceller på taket for å f.eks drifte AC mens bilen står parkert.

Konseptbilen Saab EV-1 fra 1985 hadde dette. Selv om flere andre bilprodusenter senere hevdet at de hadde funnet opp dette, vet jeg ikke om noen tidligere eksempler på solcelledrevet kupéutlufting enn denne Saaben.

 

Saab_EV-1_Solpanel.jpg

Saab_EV-1.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer Polymer Dispersed Liquid Crystal glass?

 

Se litt ut i klippet, når dama kler av seg og "skrur på" glasset:

http://www.quantumglass.com/node/40/concept/3

 

Noen som vet hvor man kan få tak i dette i Norge?

 

edit: Ser jo at det var en seksjon som forklarte dette på samme side :blush: Spørsmål nummer 2 står fremdeles, hvor får man tak i dette i Norge?

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Det går veldig lite sånt glass i Norge så jeg regner med det må spesialbestilles fra selskaper i utlandet. Du kan sikkert få norske/lokale selskaper til å bestille for deg, men da blir det selvsagt ennå dyrere. Jeg sjekket ut prisene på dette for noen måneder siden og det lå på rundt 20 000 kr per kvadratmeter, for bare glass og elektrinikk, uten ramme.

Lenke til kommentar

På samme måte som vi kaller en leid leilighet for hjemme og en leaset bil for vår bil.

 

Håper ikke du snakker om kona di på den måten :tease:

 

Du vil få et forklaringsproblem hvis du sier til noen at det er ditt for evig og altid, og du egentlig har leid eller leaset den for en periode.

 

 

Jeg tror jeg ville brukt utrykk som "dama mi", hvis jeg skulle markert at dama faktisk er _min_ og egennavn ellers. (mulig også "min kjereste" fordi det er det hun faktisk er)

Lenke til kommentar

Nå er det på tid at en moderator faser ut diskusjonen om motorer , driv stoff og biler ie en egen post .

Så derfor ber jeg om det er en av dere moderatorer som kan ordne det ?

 

Nå fik jeg ikke helt det svaret jeg forvente.

jeg lurte bare på om start/stopp nystemte for motorer i biler vil funger uten problemer her i Norge ( elle tilsvarende land ) når det er skikkelig kaldt.

 

mange biler har visse problemer med å få start når det er skikkelig kald hvis man ikke hjelper motoren litt.

Slik kaldstarter skal være temmelig store belastninger for batteriene

 

har ligger det lit i tankene at motoren bruker lit tid på å komme opp i riktig temperatur.

Dette er ting som slår veldig ut hvis bilen står i ro i noen dager når det er skikkelig kaldt

Lenke til kommentar

Merker du at nesten alle disse tingene du spør om ender opp i egne tråder pga off-topic? Fordi du aldri er fornøyd og forlanger at vi skal lære deg et eller annet du insisterer på at du ikke forstår?

 

jeg merker at enkelte av dem gjør det .

Hvorfor skal det være min skyld hver gang når de som ikke svare enten ikke kan faget skikkelig eller svare på noe helt annet en det jeg spør om ?

Lenke til kommentar

Merker du at nesten alle disse tingene du spør om ender opp i egne tråder pga off-topic? Fordi du aldri er fornøyd og forlanger at vi skal lære deg et eller annet du insisterer på at du ikke forstår?

 

jeg merker at enkelte av dem gjør det .

Hvorfor skal det være min skyld hver gang når de som ikke svare enten ikke kan faget skikkelig eller svare på noe helt annet en det jeg spør om ?

 

*knegg*

Så var det dette med selvinnsikt...

Oh, the ironi

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du får 20 svar med forklarende formler og alt mulig, og nekter på at det er riktig. Derfor skjer det hver gang. Og derfor har også halve tråden deg på ignore.

 

Du er vel typen som heller vil ha sparket læreren enn å faktisk lære deg ting selv på skolen, hvis du failer på en eksamen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå fik jeg ikke helt det svaret jeg forvente.

jeg lurte bare på om start/stopp nystemte for motorer i biler vil funger uten problemer her i Norge ( elle tilsvarende land ) når det er skikkelig kaldt.

 

Vel, hvis du skal holde på til du får svarene du forventer kan du vente lenger. For det finnes ikke en mann i verden som kan svare på den måten du forventer. Du blir jo aldri fornøyd.

 

Disse bilene går i norge, de går på østlandet. På Østlandet er det kaldt. Det funker.

 

Når det blir kaldt nok vil dårlige batterier slite uansett. Det har ingenting med start/stopp funksjonen å gjøre. For biler uten denne funksjonen sliter vel så mye, kanskje mer. Hvorfor? Jo fordi dette med lading ikke er laget like optimalt.

 

Nå leste eg om disse tingene i går, og nå begynner det å bli mer og mer vanlig at helt vanlige biler får start/stopp.

 

Så "problemene" du forventer at alle slike biler har, er så godt som ikke eksisterende. Det er tatt hensyn til det.

 

Nå har disse tingene blitt gjentatt til det kjedsommelige. Så det er liten vits å skille diskusjonen ut. For diskusjonen er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...