Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

noen tips mot hekseskudd i ryggen? Gikk opp en trapp i går, og noe bare gikk galt i ryggen min. Nå er hele sulamitten låst, og det gjør vondt å bare bevege seg, uansett hvor lite

Tidligere ble man rådet til å ta det med ro, ligge til sengs, til det gikk over. Det kunne ta lang tid, spesielt fordi låste muskler stopper blodsirkulasjonen slik at det oppstår betennelser i muskelvevet. Dermed tok det ekstra lang tid før det gikk over.

 

Men i de siste årene har rådet faktisk blitt at man skal gå litt forsiktig (og mykt), selv om det gjør vondt. Å ta pauser inne i mellom gåøktene er ok. Bevegelsen gjør at musklene beveges, dette øker blodsirkulasjonen, man hindrer at det oppstår betennelser og helingen går fortere.

 

Ta eventuelt iBux eller Paracet for å døyve smertene, slik at du klarer å bevege deg. Men pass på å ikke overdosére, les pakningsvedlegget.

 

Når du er kvitt smertene så er det lurt å trene magemusklene. De fleste ryggplagene skyldes nemlig overbelatning av ryggmusklene, og en måte å avlaste ryggmusklene er å overlate litt av oppgaven med å holde opp overkroppen til resten av bukmuskulaturen.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk ikke nødvendigvis. Jeg leste om et konsept hvor motorstyringen leste av hvilken posisjon veivakslingen stod i også sprøytet inn litt bensin til den sylinderen som hadde stempelet litt forbi TDC (top dead center) og antennte dette slik at det ble en eksplosjon inni denne sylinderen som dyttet stempelet/veivakslingen tilstrekkelig til å starte motoren (er usikker på om den også styrte ventilene for å få mindre kompressjon (motstand) i de andre sylinderene akkurat når den startet). Vet ikke om dette konseptet komm ut i noen produksjonsmodeller dog. Fordelen med dette er jo umiddelbar start og at man ikke trenger noe startmotor.

 

EDIT: fannt faktisk en artikkel om det som en av de første treffene ved et raskt google søk:

http://www.etas.com/data/RealTimes_2006/rt_2006_01_34_en.pdf

Artikkelen jeg leste for en del år siden var en annen, men om samme konseptet.

 

Jeg var litt raskt der ja, f.eks mazda bruker vist et system som måler posisjonen til veivakselen og klarer å starte motoren ut i fra dette.

 

Den eneste bilen jeg har kjørt som hadde start/stop brukte vertfall startmotoren. Motoren er jo varm, så det trenger ikke å ta så lang tid til å få start på den igjen.

Lenke til kommentar

Faktisk ikke nødvendigvis. Jeg leste om et konsept hvor motorstyringen leste av hvilken posisjon veivakslingen stod i også sprøytet inn litt bensin til den sylinderen som hadde stempelet litt forbi TDC (top dead center) og antennte dette slik at det ble en eksplosjon inni denne sylinderen som dyttet stempelet/veivakslingen tilstrekkelig til å starte motoren (er usikker på om den også styrte ventilene for å få mindre kompressjon (motstand) i de andre sylinderene akkurat når den startet). Vet ikke om dette konseptet komm ut i noen produksjonsmodeller dog. Fordelen med dette er jo umiddelbar start og at man ikke trenger noe startmotor.

 

EDIT: fannt faktisk en artikkel om det som en av de første treffene ved et raskt google søk:

http://www.etas.com/...06_01_34_en.pdf

Artikkelen jeg leste for en del år siden var en annen, men om samme konseptet.

 

Jeg var litt raskt der ja, f.eks mazda bruker vist et system som måler posisjonen til veivakselen og klarer å starte motoren ut i fra dette.

 

Den eneste bilen jeg har kjørt som hadde start/stop brukte vertfall startmotoren. Motoren er jo varm, så det trenger ikke å ta så lang tid til å få start på den igjen.

 

når man starter med nøkkel så blir motoren dradd rundt av startmotoren. dette ter normal en del sekunder før motoren går av seg selv.

om en slår av motoren og så starteren den før den blir kald så tar det likevel lit tid før den starter ( min objektive vurdering tilsier 5-10 sekunder ).

 

når man står i et lyskryss og skal videre så må jo motoren bruke noen få sekunder for å starte før man kjøre videre eller så blir man en sinke og lager kø.

til sammenligning så står teksten på tv i 3 sekunder før det kommer ny. det er vel ingen som synes at det er noe særlig å vente så leng tid før man kan kjøre vider etter måtte stopp i et lyskryss .

Dette vil også før til en del problemer i forhold til lys skifte intervallene.

 

Da vil jeg anta at motoren måtte starte igjen i løpet av ca 1 sekund ( eller med engang man trår lit på pedalen) . Det er noe som høres lit for fantastisk ut hvis man bruker en startmotor til dette

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå vil jeg påstå at så lenge du ikke kjører en bil du må sveive i gang så klarer den å starte på mye mindre enn 5-10 sekunder når motoren er varm.

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvilket system som brukes i videoen, men det høres ut som startmotoren brukes vertfall. Kanskje en kombinasjon av startmotor og forbrenning i rett sylinder.

 

Bilen min starter vertfall ca like raskt som det ved hjelp av startmotor.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

Kjenner man forskjell på støt fra likestrøm og vekselstrøm?

 

Hva er det som fysisk blir ødelagt i kroppen når man får støt? Hvorfor dør man?

Ja man kjenner godt pulsene i vekselstrøm når man får støt av det. Faktisk kan man hvis man tenker tilbake på det og det ikke varte så lenge også "telle" hvor mange pulser man kjennte når man får støt av 50 eller 60HZ.

 

Vekselstrøm kan forstyrre hjerterytmen og er derfor mye farligere. Både veksel og likestrøm forrusaker ved større eller lengere strømgjennomgang brannskader (innvendig og utvendig) og væsken i ledd fordamper også bort. Og folk som har fått en del støt gjennom livet har ofte vonde ledd pga at væsken som "smører" leddene er minket eller nesten borte. Indre brannskader blir vel ofte også ekstra ille i leddene.

 

Faktisk ikke nødvendigvis. Jeg leste om et konsept hvor motorstyringen leste av hvilken posisjon veivakslingen stod i også sprøytet inn litt bensin til den sylinderen som hadde stempelet litt forbi TDC (top dead center) og antennte dette slik at det ble en eksplosjon inni denne sylinderen som dyttet stempelet/veivakslingen tilstrekkelig til å starte motoren (er usikker på om den også styrte ventilene for å få mindre kompressjon (motstand) i de andre sylinderene akkurat når den startet). Vet ikke om dette konseptet komm ut i noen produksjonsmodeller dog. Fordelen med dette er jo umiddelbar start og at man ikke trenger noe startmotor.

 

EDIT: fannt faktisk en artikkel om det som en av de første treffene ved et raskt google søk:

http://www.etas.com/...06_01_34_en.pdf

Artikkelen jeg leste for en del år siden var en annen, men om samme konseptet.

 

Jeg var litt raskt der ja, f.eks mazda bruker vist et system som måler posisjonen til veivakselen og klarer å starte motoren ut i fra dette.

 

Den eneste bilen jeg har kjørt som hadde start/stop brukte vertfall startmotoren. Motoren er jo varm, så det trenger ikke å ta så lang tid til å få start på den igjen.

 

når man starter med nøkkel så blir motoren dradd rundt av startmotoren. dette ter normal en del sekunder før motoren går av seg selv.

om en slår av motoren og så starteren den før den blir kald så tar det likevel lit tid før den starter ( min objektive vurdering tilsier 5-10 sekunder ).

 

når man står i et lyskryss og skal videre så må jo motoren bruke noen få sekunder for å starte før man kjøre videre eller så blir man en sinke og lager kø.

til sammenligning så står teksten på tv i 3 sekunder før det kommer ny. det er vel ingen som synes at det er noe særlig å vente så leng tid før man kan kjøre vider etter måtte stopp i et lyskryss .

Dette vil også før til en del problemer i forhold til lys skifte intervallene.

 

Da vil jeg anta at motoren måtte starte igjen i løpet av ca 1 sekund ( eller med engang man trår lit på pedalen) . Det er noe som høres lit for fantastisk ut hvis man bruker en startmotor til dette

5-10 sekunder for å starte? Har du noen gang kjørt en moderne ny bil? Nye bensinbiler med gode injektorer og plugger starter nesten umiddelbart. Dieselbiler kan ta litt lenger når den er kald spesiellt hvis man ikke gløder litt først, men ikke noe i nærheten av det du skriver her.

Lenke til kommentar

Nå sa jeg at det var min objektive vurdering siden det er vanskelig å gjette nøyaktig antall sekunder .

men så er det også forskjell på varm og kald motor.

 

poenget var at jeg likevel at en motor vil bruke noen få sekunder på starte selv om den er varm .

med andre ord så starte den ikke riktig så rekst som de man skulle ønske .

 

Med mange slike starter vil jo batteriet fort bli utladet spesielt der det er mange kryss.

hvordan hindre man da at det går tomt for strøm uten ekstra ladning ?

 

en motor som går på minimum vil jo hele tiden ladde batteriet. Det oppnår man ikke med dette start/stopp systemet

Lenke til kommentar

Det er forskjell på varm og kald motor ja, men som du selv har nevnt så snakker vi om varm motor her.

Motoren er godt i gang på den tiden det tar deg å sette bilen i gir, at det tar 1-2 sekund å starte bilen ser jeg ikke på som noe problem.

Det krever vist spesielle batterier ja: http://www.varta-startstop.com/index.php?id=350&L=0

 

Jeg foreslår at du lager en egen tråd om emnet om du vil diskutere mer, la nå ikke dette også bli en av de evige diskusjonene du så veldig ofte blir involvert i.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar
Med mange slike starter vil jo batteriet fort bli utladet spesielt der det er mange kryss.

hvordan hindre man da at det går tomt for strøm uten ekstra ladning ?

 

Hjelpe meg! Kan du kutte ut og uttale deg om ting du overhodet ikke kan en dritt om?

 

5-10 sekunder? Varm motor/ kald motor? Ka i svarte har dette med saken å gjør? Motoren er igang leeeeenge før du rekker å få bilen i gir og clutche uten at du kjører som en idiot. Og som du hører dras den i gang med startmotoren, selv om det som nevnt over her også finnes andre måter.

 

Tror du seriøst ikke at de har tenkt på dette med flatt batteri? Tror du seriøst at bilprodusenten bare driter i dette?

Tror du seriøst at hvis spenningen på batteriet begynner å falle så vil motoren bare fortsette å stoppe hele tiden? NEI!

 

Når batteriet begynner å bli dårlig vil selvsagt ikke motoren slå seg av. De som lager dette er jo ikke helt idioter.

 

I tillegg til dette er disse bilene utstyrt med spesielle batteriet laget til formålet.

 

I tillegg til dette er ofte disse bilene laget med bremser som lader batteriene under kjøring, så man får mye mer lading enn man ville fått med en vanlig bil.

 

Så vææææært såååå snill og kutt ut å uttale deg når det er så innmari langt fra å være noe som helst fornuftig!

 

Og slutt å "synse" og å "tro" og hvertfall slutt å ha "dine objektive vurderinger" for de er aller mest på jordet.

 

Disse bilene er som sagt ikke Ford Taunus. Det er moderne biler med strømstyringer, motorstyringer og moderne utstyr ut av en annen verden enn den du lever i.

 

5-10 sekunder på å starte en bil? Er du helt fjern? På tide å ta turen innom et verksted med bilen din! (Hvis du er gammel nok til å kjøre bil i det hele tatt)

 

Sånn, nå klarte du pinadø å trekke tråden fullstendig i dass igjen. HVER GANG!

 

Og HVER GANG går vi andre i baret og begynner disse endeløse idiotdiskusjonene med denne brukeren. Eg er flau. Nå gjorde eg det igjen!

 

Å ja . hvor mye vet du om batterier ?

jeg vet også at en startmotor drar mye strøm hver gang den brukes .det er også derfor det ikke anbefales å forsøke å for mange ganger uten at batteriet for lit hvile i mellom på et vanlig batteri.

 

Hvis man sameligner litt med de rene elektriske bilene som også har spesielle batterier .

så tappes de også for strøm over bruk .men det skjer mange ganger raskere .

 

Så uansett hvilke spare- gjenbruks- metoder som brukes for å utnytte energien mest mulig så tviler jeg stert på at en slik kopinasjon vil holde så lange uten ekstra ladning

 

 

edit :

nå fikk du lagt ut svaret på mit forrige innlegg mens jeg skrev dette innlegget

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Å ja . hvor mye vet du om batterier ?

Eg vil si at med utdannelse som automatiker, elektriker og automasjonsingeniør så vet eg nok, uten at dette har noe med saken å gjør i det hele tatt. Det er ikke papirer det kommer an på. Eg er ingen ekspert overhodet. Men eg springer heller ikke rundt og prater piss. Eg sier feil ting av og til, og lar meg rette på når eg har gjort det og det blir påpekt. Eg fortsetter ikke bare i samme spor og gnåler om ting eg åpenbart ikke vet noe om.

 

jeg vet også at en startmotor drar mye strøm hver gang den brukes .det er også derfor det ikke anbefales å forsøke å for mange ganger uten at batteriet for lit hvile i mellom på et vanlig batteri.

På et friskt og nyladet bilbatteri fra 2011 kan du prøvestarte veldig veldig mange ganger før man har flatt batteri. De nye bilbatteriene holder spenningen mye lengre enn de gamle typene, og de tar i tillegg lading bedre.

 

Hvis man sameligner litt med de rene elektriske bilene som også har spesielle batterier .

så tappes de også for strøm over bruk .men det skjer mange ganger raskere .

Hva har dette med saken å gjør? En elektrisk bil har KUN lading fra bremsing og nedoverbakker. Disse bilene vi her snakker om har også lading fra motoren på bilen når den går.

 

Så uansett hvilke spare- gjenbruks- metoder som brukes for å utnytte energien mest mulig så tviler jeg stert på at en slik kopinasjon vil holde så lange uten ekstra ladning

Igjen. Hva du tviler sterkt på og ikke bryr meg midt bak. Men siden du fortsetter å tvile på at disse bilene faktisk fungerer så skal eg ta det en gang til.

 

Uten å vite 100% sikkert så har disse bilene avanserte strømstyringer og motorstyringer som gjør at de ikke stopper motoren før den er skikkelig varm.

 

De stopper jo heller ikke motoren når strømmen på batteriene er så lave at det er fare for å ikke klare å starte igjen. SELVSAGT!

 

Noe annet blir helt bak mål.

 

Og igjen: De nye startmotorene trekker mindre strøm.

 

Hvis du vil lese om hvordan dette fungerer i hybridbiler er det en link du kan klikke på her

 

Merk at her kaller de tidvis startmotoren for startgeneratoren. Da de vel bruker denne til å lade batteriene når man slipper gassen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan fungere dett i praksis her i landet når det er skikkelig kaldt ?

Selv om motoren er varm så vil de fort bli nedkjølt. det et jeg tenker på er når motoren kommer under ideal temperaturen.

Det må i hvertfall være veldig mage faktorer som det må teses hensyn til hvis batterier skal ha tilstrekkelig med start strøm til en hver tid.

 

jeg er nesten fristet til å spørre om det ikke er forsket på systemer som automatisk bruker motoren til å ledde batteriet også når bilen er parkert ?

Her mener jeg at jeg har hørt om noe men er er ikke sikker på om det er en realitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...