Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

En annen ting er disse bilen som stopper når man slipper gasspedalen og sterter når man trår den inn.

jeg har lurt lit på hvordan det fungerer uten startmotoren

Jeg ville ikke sagt at motoren "stopper", men den kutter drivstofftilførselen fordi den merker at turtallet vedlikeholdes ved hjelp av en ytre kraft.

Tror Elgen tenker på biler med start-stop teknologi, de som slår seg av i f.eks. lyskrys og slikt.

eller så har jeg misforstått helt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man setter en vanlig bil i fri og dytter den nedover en bakke slik at den får litt fart, vil den starte.

Det krever så klart at tenningen står på.

Når man får opp litt fart setter man bilen i gir og slipper opp clutchen og gir litt gass, bilen vil da starte, uten at du rører tenningen.

Har selv gjort dette på biler som er tom for strøm.

Det er ingen som har sagt noe annet....

Lenke til kommentar

nå husker jeg ikke hvor mange trinn det er før bilen starter ved hjelp av startmotoren .

men det er nok at tenningen er på . når motoren får fart på seg uten hjelp av starmotoren så vil den starte .

Dette funger på elder eldre biler

Jau, i stad sa du at man ikke trengte tenningen på, fordi man hadde strøm i batteriet.

 

Du roter og surrer noe sinnsykt.

 

det sa jeg ingen ting om så du har du nok lest lit mellom linjene

jeg så ikke noe om tenningen .

siden det er innlysende så regnet jeg med at det var nødvendig

 

 

stich_it det var nettopp det jeg tenkte på

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Du må ha gnist for at motoren skal gå.

 

EDIT: Bensinmotor altså, en diesel vil gå uten gnist.

Det er riktig, men en bil som triller vil få nok strøm fra dynamoen til at pluggene klarer å gnistre og dermed antenne bensindampen.

 

Ble plutselig litt usikker på hva elgen egentlig snakker om, ser ut til at det er flere fortolkninger ute å går...

Lenke til kommentar

stich_it det var nettopp det jeg tenkte på

 

Biler som slår av motoren i lyskryss bruker jo selvfølgelig startmotoren for å få den i gang igjen.

Faktisk ikke nødvendigvis. Jeg leste om et konsept hvor motorstyringen leste av hvilken posisjon veivakslingen stod i også sprøytet inn litt bensin til den sylinderen som hadde stempelet litt forbi TDC (top dead center) og antennte dette slik at det ble en eksplosjon inni denne sylinderen som dyttet stempelet/veivakslingen tilstrekkelig til å starte motoren (er usikker på om den også styrte ventilene for å få mindre kompressjon (motstand) i de andre sylinderene akkurat når den startet). Vet ikke om dette konseptet komm ut i noen produksjonsmodeller dog. Fordelen med dette er jo umiddelbar start og at man ikke trenger noe startmotor.

 

EDIT: fannt faktisk en artikkel om det som en av de første treffene ved et raskt google søk:

http://www.etas.com/data/RealTimes_2006/rt_2006_01_34_en.pdf

Artikkelen jeg leste for en del år siden var en annen, men om samme konseptet.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Hva kan være en forklaring på at de "fleste" professorene på universitetene er "rare". Da mener jeg at de gjerne har litt rar væremåte, litt annerledes klesstil og like mye sans for humor som en uskyldig på "death row"?

De ikke-rare finner seg som regel jobber andre steder etter endt utdanning. Det er "evighetsstudentene" som blir master, doktor, post-doc, får diverse vitenskapelige og undervisende stillinger som blir "raringer". Det skjer selvsagt ikke alle, men husk at deres jobb-hverdag domineres av så mye dypt saklig informasjon at de blir litt satt ut om noen spøker og tuller med de. På privaten tror/håper jeg de fleste av de er mer løssluppen og humoristisk. Men nå synes jeg

er ganske morsom likevel, selv når han ikke prøver å være morsom.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er rart med dette? Det funker vel ofte slik at når man trør inn clutchen igjen så starter bilen.

 

Om man bruker en clutch eller en nøkkel som bryter til å starte en motor er akkurat det samme.

 

Det er rart at man får til så rask start hvis man bruker startmotor som må bruke lit tid på å få i gang motoren etter en sto ved lyskrysset.

Det funger nok på en helt annen måte

 

Som nevnt lit tidlige så vil det også tappe batteriet for strøm hver gang startmotoren brukes.

så etter times tur med mange veikryss må man nok regne med at batteriet er flatt

Lenke til kommentar

Hva er rart med dette? Det funker vel ofte slik at når man trør inn clutchen igjen så starter bilen.

 

Om man bruker en clutch eller en nøkkel som bryter til å starte en motor er akkurat det samme.

 

Det er rart at man får til så rask start hvis man bruker startmotor som må bruke lit tid på å få i gang motoren etter en sto ved lyskrysset.

Det funger nok på en helt annen måte

 

Som nevnt lit tidlige så vil det også tappe batteriet for strøm hver gang startmotoren brukes.

så etter times tur med mange veikryss må man nok regne med at batteriet er flatt

Dette kan du f.eks lese om på varta sine hjemmesider.

 

Og jo, det brukes startmotor. Selvsagt ikke samme startmotor som var i volvo pV, men dog en startmotor.

 

Det finnes også andre måter å gjøre dette på, som nevnt over her.

 

Når motoren er varm tviler eg på at det tar noe lenger tid å starte disse motorene med nøkkel, enn det det tar å gjøre det via clutchen.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Kjenner man forskjell på støt fra likestrøm og vekselstrøm?

 

Har ikke prøvd likestrøm, men har hørt noen som sier at i likestrøm henger man mer konstant, mens i veksel vil man "riste" litt mer.

 

Veksel er farligere enn likestrøm, dette er grunnet hjertet som kan komme ut av sin rytme og så dør man en stund etterpå.

 

Definisjonen på farlig spenning er dermed 50V AC og 100V DC. Dette er definisjoner i FSE, forskrift for sikkerhet for arbeid i elektriske anlegg. Og det er basert på 30mA strømstyrke som er regnet som farlig.

 

Hva er det som fysisk blir ødelagt i kroppen når man får støt? Hvorfor dør man?

I utgangspunktet er det hjertet som er problemet ved strømgjennomgang. Når det kommer til høyere strømmer så er det skader på indre organer, brannskader rett og slett. og Brannskader på inn og utløp for strømmen.

 

Kortslutninger i tavler er beint ut brannskader som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...