Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

No tenker eg spesifikt på dei greiene med partiklane som gjekk snøggare enn lyset. Er dette funn som gjer at vi i framtida må revurdera alt, inkludert vår eksistens?

Nei. All vitenskap er bare teorier som prøve å forklare det vi observerer. Observerer vi nye ting, justerer man teoriene om mulig eller forkaster dem og finner nye.

 

Slik som i klassisk mekanikk beregner man bevegelsesmengde til et objekt med

e7b23ced4705d0aa762ff91e4af9d5f5.png

det stemte overens med observasjonene den gangen. Så utviklet vitenskapen seg, og man klarte å måle ting med høyere hastigheter og da stemte det ikke. Da utledet man den videre og fikk:

b6cdcae64538ce277505b0e92ebdfdf4.png

 

Men for lave hastigheter bruker man fortsatt den fra klassisk mekanikk, da den beskriver det som skjer veldig godt. (Man ser de blir ca. like når v er mye mindre enn c (lysfarten)).

Så de nye observasjonene gjorde ikke at man forkastet det gamle. Bare justerte det, og sa at det gamle fortsatt stemmer, men bare innenfor et visst område.

 

Nå kan ikke det her helt sammenlignes, siden det du beskriver rokker ved selve grunnlaget til mange av teoriene. Men de teoriene har vist at de beskriver godt det meste vi observerer, så de vil nok fortsatt kunne brukes om man finner ut ting kan gå raskere enn lyset, bare at det blir definert et område for hvor disse reglene gjelder, og så må man utlede nye for de nye funnene.

 

endret: Byttet ut med bedre formler

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er usant at de fleste bilmotorer minst går på tomgang. Vil heller påstå at de fleste bilmotorer vil kutte drivstofftilførselen så lenge tyngdekraften klarer dra motoren rundt. Med andre kuttes drivstofftilførselen i bratte nok nedoverbakker, der "bratt nok" er slik at turtallet på motoren er høyere enn tomgangsturtallet (eller der omkring).

 

 

Da må du forklare meg hva som skjer når man drar en motor i gang ved hjelp av en annen bil ( man sleper bilen og når hastigheten er høy nok sette den i gir ). da starter motoren . Dette skal også funger hvis bilen triller i nedoverbakke.

 

 

Har må man for øyeblikket glemme de motorene som slår seg av når man slipper gassen og starter når gassen blir tråkke inn

Lenke til kommentar

Har må man for øyeblikket glemme de motorene som slår seg av når man slipper gassen og starter når gassen blir tråkke inn

Du mener samtlige moderne bilmotorer?

 

En bensinmotor starter ikke bare av å bli snurret rundt, du trenger også en bensinpumpe og tenning. Tenning beholdes når du slipper gassen, men ikke bensintilførselen, forbruket blir null og motoren går på eksosene.

Lenke til kommentar

Har må man for øyeblikket glemme de motorene som slår seg av når man slipper gassen og starter når gassen blir tråkke inn

Du mener samtlige moderne bilmotorer?

 

En bensinmotor starter ikke bare av å bli snurret rundt, du trenger også en bensinpumpe og tenning. Tenning beholdes når du slipper gassen, men ikke bensintilførselen, forbruket blir null og motoren går på eksosene.

 

Det finnes noen , og det kommer flere biler som slår av motoren når man stopper ( f.eks i lyskryss ) og starter den igjen når man trør på gassen for å kjøre videre.

 

Men det fines også en annen type som går på tomgang selv om man slipper gassen .

det er disse man kan starte ved å dra den i gang .

 

Det er her jeg ønsker en forklaring på hvordan den ikke bruker drivstoff i nedoverbakker når billen triller og motoren går på minimum

Lenke til kommentar

Det finnes noen , og det kommer flere biler som slår av motoren når man stopper ( f.eks i lyskryss ) og starter den igjen når man trør på gassen for å kjøre videre.

 

Men det fines også en annen type som går på tomgang selv om man slipper gassen .

det er disse man kan starte ved å dra den i gang .

 

Det er her jeg ønsker en forklaring på hvordan den ikke bruker drivstoff i nedoverbakker når billen triller og motoren går på minimum

Alle moderne biler skrur av bensintilførselen til motoren når den holdes i gang uten gass over et visst turtall.

 

Og nei, en motor vil ikke på magisk vis starte fordi du drar den. Både bensinpumpa og tennpluggene trenger strøm, du må altså skru på strømtilførselen før du kan starte den. Motoren vil ikke være helt av fordi du kutter bensintilførselen, så lenge den dras videre. Derimot så vil den ikke dra bensin.

Lenke til kommentar

Det er her jeg ønsker en forklaring på hvordan den ikke bruker drivstoff i nedoverbakker når billen triller og motoren går på minimum

Alle biler med elektronisk injection motor (alle biler som selges i dag og de aller fleste av de bilene som ruller på veien) kutter bensintillførselen helt eller nesten helt når man bremser på motoren uten å ha gassen inne. Forrutsatt at den har over tomgangsturtall (dropper den under det må den gi på litt bensin igjenn for å oprettholde tommgangsturtalelt.

 

Gammle biler med forgassermotor derrimot er det litt anderledes. De vil gi for mye bensin pga høyt turtall uten høy belastning. Derfor kan man noen ganger høre det smeller i potta på biler med forgasser i nedoverbakker på motorbrems pga uforbrennt drivstoff som går ut i eksosen.

 

Og nei en bil starter ikke av seg selv når du ruller den i gang. Du må ha både bensin og tenning. På forgasserbiler får man bensin uansett (det er alltids litt bensin igjenn i flotørkammeret på forgasseren og litt bensintrykk i rørene) så der er det bare å skru på tenningen for at den skal starte, mens med en injection motor må man også skru på injectorene og bensinpumpen (men det går jo sammtidig med tenningen når du vrir om nøkkelen). Men en bensinmotor kan faktisk i skjeldene tilfeller fortsette å gå uten tenningen på pga glødetenning enten pga sot som ligger å gløder eller at motoren (pluggene) er veldig varm (har opplevd det en gang selv på en gammel amerikansk V8'er (skrur av tennigen og den fortsetter å gå :hmm: ) men den stoppet etterhvert av seg selv enten pga at det som forrusaket glødetenningen ble for kjølt ned eller pga at den hadde brukt opp det som var av gjennværende bensin i flotørkammeret i forgasseren)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det finnes noen , og det kommer flere biler som slår av motoren når man stopper ( f.eks i lyskryss ) og starter den igjen når man trør på gassen for å kjøre videre.

 

Men det fines også en annen type som går på tomgang selv om man slipper gassen .

det er disse man kan starte ved å dra den i gang .

 

Det er her jeg ønsker en forklaring på hvordan den ikke bruker drivstoff i nedoverbakker når billen triller og motoren går på minimum

Alle moderne biler skrur av bensintilførselen til motoren når den holdes i gang uten gass over et visst turtall.

 

Og nei, en motor vil ikke på magisk vis starte fordi du drar den. Både bensinpumpa og tennpluggene trenger strøm, du må altså skru på strømtilførselen før du kan starte den. Motoren vil ikke være helt av fordi du kutter bensintilførselen, så lenge den dras videre. Derimot så vil den ikke dra bensin.

 

Det du forsøker å forklare meg nå er at det ikke går an å slepe biler i gang .

Det vet man at ikke stemmer ( ihvertfall på lit eldre biler )

 

hvor bra det er for mottoer og drivverk er en annen sak

Lenke til kommentar

*snip*

 

Det du forsøker å forklare meg nå er at det ikke går an å slepe biler i gang .

Det vet man at ikke stemmer ( ihvertfall på lit eldre biler )

 

hvor bra det er for mottoer og drivverk er en annen sak

Nei, det Flimzes forsøker å forklare er at man kan ikke magisk taue eller sku en bil i gang, man må ha "gitt" strøm til de delene som trenger det.

 

noe vi vanligvis gjør med å vri om tenningen...

Lenke til kommentar

*snip*

 

Det du forsøker å forklare meg nå er at det ikke går an å slepe biler i gang .

Det vet man at ikke stemmer ( ihvertfall på lit eldre biler )

 

hvor bra det er for mottoer og drivverk er en annen sak

Nei, det Flimzes forsøker å forklare er at man kan ikke magisk taue eller sku en bil i gang, man må ha "gitt" strøm til de delene som trenger det.

 

noe vi vanligvis gjør med å vri om tenningen...

 

nå har jeg selv vært med på å slepe gamle biler i gang så jeg vet at det fungerer .

Strøm har man på batteriet fra før.

 

Eller så har man jo startmotoren som drar motoren i gang når man vrir på tenningen .

og så lenge strømmen er slått på så vil motoren starte av seg selv når drivverke drar den i gang

Lenke til kommentar

nå har jeg selv vært med på å slepe gamle biler i gang så jeg vet at det fungerer .

Strøm har man på batteriet fra før.

 

Eller så har man jo startmotoren som drar motoren i gang når man vrir på tenningen .

og så lenge strømmen er slått på så vil motoren starte av seg selv når drivverke drar den i gang

akkurat, man har strøm på batteriet, men vis tenningen er av, så er ikke strømmen tilgjengelig for systemet. vi kan kalle det en tyverisikring om du vil... vi har en nøkkel som man må vri om for å gi strøm til systemet.

 

ser at begrepet "vri om" kan være litt forvirrende, man gjør jo dette når man starter bilen med nøkkelen, men faktum er at vis man ikke vrir den til hakk 2(?) så får man ikke start på bilen med å sku den igang. hakk 3(?) får startermotoren til å slå inn (hvis den virker da ;) )

 

og igjen det som ble forsøkt sagt tidligere er at man uten strøm til tenning og drivstoffanlegg vil ikke få sviv på bilen.

dette får man med å ha nøkkelen i tenningen og vri den til den vanlige stillingen nøkkelen er i ved kjøring.

 

hvis du mener dette er feil så kan du jo prøve å sku igang en bil som ikke er "tjuvkobla" og ikke har nøkkelen i.

Lenke til kommentar

Det med at startmotoren slå er inn blir lit misvisende .

 

nå husker jeg ikke hvor mange trinn det er før bilen starter ved hjelp av startmotoren .

men det er nok at tenningen er på . når motoren får fart på seg uten hjelp av starmotoren så vil den starte .

Dette funger på elder eldre biler

 

 

En annen ting er disse bilen som stopper når man slipper gasspedalen og sterter når man trår den inn.

jeg har lurt lit på hvordan det fungerer uten startmotoren

Lenke til kommentar

nå husker jeg ikke hvor mange trinn det er før bilen starter ved hjelp av startmotoren .

men det er nok at tenningen er på . når motoren får fart på seg uten hjelp av starmotoren så vil den starte .

Dette funger på elder eldre biler

Jau, i stad sa du at man ikke trengte tenningen på, fordi man hadde strøm i batteriet.

 

Du roter og surrer noe sinnsykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med at startmotoren slå er inn blir lit misvisende .

 

nå husker jeg ikke hvor mange trinn det er før bilen starter ved hjelp av startmotoren .

men det er nok at tenningen er på . når motoren får fart på seg uten hjelp av starmotoren så vil den starte .

Dette funger på elder eldre biler

Med tenningen på, så vil motoren starte når den får nok fart på seg ja. Dette er det startmotoren er til. Det fungerer også å dra den i gang med å trille f.eks som du sier.

 

En annen ting er disse bilen som stopper når man slipper gasspedalen og sterter når man trår den inn.

jeg har lurt lit på hvordan det fungerer uten startmotoren

Jeg ville ikke sagt at motoren "stopper", men den kutter drivstofftilførselen fordi den merker at turtallet vedlikeholdes ved hjelp av en ytre kraft.

Lenke til kommentar

Må nesten bekrefte det Elgen sier her.

 

Om man setter en vanlig bil i fri og dytter den nedover en bakke slik at den får litt fart, vil den starte.

Det krever så klart at tenningen står på.

Når man får opp litt fart setter man bilen i gir og slipper opp clutchen og gir litt gass, bilen vil da starte, uten at du rører tenningen.

Har selv gjort dette på biler som er tom for strøm.

 

Dette krever gjerne at du har manuell girkasse, men en god del biler har mulighet for å starte på trill med automat også, men da med egne rutiner for dette.

 

Den nyeste bilen jeg har gjort det på er en 2006-modell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...