Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konseptet går på "har du ikke noe positivt å si, så hold kjeft". Facebook har nok overveid dette NØYE..og diskusjon.no også.

Og poenget mitt er at folk burde tåle å høre negative ting også. Vi lever ikke i en perfekt verden heller...jeez

Facebook ønsker at brukerne sine skal ha det bra, da besøker de siden og facebook tjener penger. Lag ditt sosiale nettsted der man kan slenge dritt, og se hvor mange som ønsker å lage profil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg gjorde et kjapt Google-søk for deg.

Manualen til Beha frarådet bruk av hårføner eller andre elektriske apparater for avriming, men gav ingen begrunnelse.

 

Men jeg kan selv tenke meg hva noe av begrunnelsen kan være;

 

Når fuktighet i lufta kondenseres, drypper det litt vann inni kjøleskapet. Dette er temmelig normalt.

Men kjøleskapet kan jo ikke la vannet renne på gulvet, og det er heller ikke koblet til avløpet.

Så hvor blir vannet av?

 

Saken er at det er snakk om ganske små mengder.

De drypper gjennom et hull i "gulvet" i kjøleskapet, og samles opp i et slags fat som er montert over kompressoren.

Kompressoren er en elektrisk motor med pumpe.

Den blir ganske varm når den står på, så vannet som samler seg i fatet over motoren fordampes etter hvert som det drypper nedi.

 

Hvis du avrimer kjøleskapet så vannet renner som en bekk, vil ikke vannet i fatet over kompressoren fordampe raskt nok, og fatet, som ikke er ubegrenset stort, renner over.

Da får du vann på gulvet.

 

Jeg vet ikke om det finnes flere grunner til at man ikke skal avrime fryseboks/kjøleskap med hårføner, men jeg kan tenke meg at det er for å unngå vannsøl.

 

Fatet er tilgjengelig fra baksiden av kjøleskapet, og kan tømmes med fille oppi en vaskebøtte.

 

Men hvis du flytter på kjøleskapet ditt, må det (om jeg husker riktig)være avslått og stikkontakten trukket ut.

Når du har satt det på plass må du vente noen timer med å sette strøm på det igjen.

Dette pga. at flyttingen får gassen i radiatoren til å forskyves, og du kan skade kompressoren ved å starte den før væsken i systemet har falt på plass igjen.

Jeg tar dette fra hukommelsen. Jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Driver å rimer av fryseren og har hittil brukt en kasserolle med varmt vann. Dette fungerer sånn tålelig bra, men har hørt at man også kan bruke hårføner. Er det noen "faremomenter" ved å bruke det? Vil helst ikke at motoren ryker.

Bruk føner litt forsiktig slik at du får løsnet flak med is fra metallet. Ikke bruk metallisk verktøy til å fjerne is.

 

Skal du la alt renne ville eg fått tiltet kjøleskapet fremover slik at vannet renner ut døra.

 

Slår selvsagt av kjøleskapet mens du gjør dette....

Lenke til kommentar

Konseptet går på "har du ikke noe positivt å si, så hold kjeft". Facebook har nok overveid dette NØYE..og diskusjon.no også.

Og poenget mitt er at folk burde tåle å høre negative ting også. Vi lever ikke i en perfekt verden heller...jeez

Facebook ønsker at brukerne sine skal ha det bra, da besøker de siden og facebook tjener penger. Lag ditt sosiale nettsted der man kan slenge dritt, og se hvor mange som ønsker å lage profil.

Jeg er helt enig i dette, bare for å legge til:

Med både like/dislike får man et votingsystem, dette er interessant på youtube og lignende, siden dette pleier å tilsi om innholdet er bra eller dårlig (unntak finnes ja). På et sosialt nettsted som Facebook vil derimot voting føre til utestengelse og mobbing, siden det blir såpass personlig.

Lenke til kommentar
Manualen til Beha frarådet bruk av hårføner eller andre elektriske apparater for avriming, men gav ingen begrunnelse.

Jeg kan tenke meg en annen grunn: Man har liten eller ingen kontroll på temperaturen på lufta fra hårføneren. Deler av kjøleskapet kan bli overopphetet og ta skade av de høye temperaturene. F.eks kan glasshyller sprekke, plastkanten på glasshyllen eller lakken på metall-rillene bli ødelagt av den varme lufta. Jeg vil gjette på at hårfønere kan blåse ut luft på 70-100 grader. (Det føles selvsagt helt annerledes enn vann med den temperaturen grunnet varmekapasitet, varmeledningsevne og tetthet.) Varmluftpistoler (verktøy som ikke skal brukes på håret) blåser gjerne ut 300-600 grader luft og kan blant annet brukes til å poppe svoren på juleribba i løpet av sekunder.

 

Hva vil bruke minst drifstoff med en normal bil:

- Kjapp akselerasjon opp til marsjfart

- Treg/behagelig akselerasjon opp til marsjfart

Treg akselerasjon bruker minst fordi:

1. Man bruker lengre strekning på å komme opp i hastighet. Det vil si at gjennomsnittshastigheten er lavere over den strekninga, enn om man hadde akselerert raskt og kjørt i masjhastighet til man hadde kjørt samme strekning.

2. Ved rask akselerasjon er du nødt til å ha høyt turtall fordi det er på høye turtall at motoren yter mest effekt til å skape akselerasjon. Høyt turtall gir mer friksjonstap i motoren enn lavt turtall. Hvis alternativet er å akselerere sakte med høyt gir og lavt turtall så får du mindre friksjonstap i motoren under akselerasjonen. Sagt på en annen måte: Du får høyere virkningsgrad ut av motoren med lavt turtall og lav akselerasjon.

Lenke til kommentar

Et litt relatert spørsmål: I en bakke der man ligger 10 km/t under fartsgrensen i høyeste gir uten å gasse, vil man bruke mest bensin på å gasse litt slik at man kommer opp i fartsgrensen, eller clutche (og la bilen gå på tomgang)?

Det du strengt tatt spør om er hva som bruker mest bensin av tomgang og av å gi gass...

Så klart bruker man mest bensin med å gi gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man er i en bakke uten å gi gass, bruker man ikke bensin i det hele tatt. Farten du får kommer 100% av tyngdekraften (på nyere biler ihvertfall, vet ikke hvordan det er med eldre biler). Spørsmålet mitt er om man bruker mer bensin på den lille gassen man må gi for å komme fra, for eksempel, 70km/t til 80km/t enn bensinen bilen bruker på tomgang.

Lenke til kommentar

Elgen: Tror du at du kan renne deg opp i fart i en oppoverbakke kanskje?

 

Det stemmer det Vycan sier, slipper du gassen bruker den ikke bensin i det hele tatt. Og jeg mener at du vil bruke minst bensin ved å renne på tomgang opp i fart.

 

nå er det enkelt biler som klarer å krype oppover på tomgang så lenge bakken ikke er for bratt derfor var jeg ikke helt sikker.

 

Forøvrig så lenge en motor går på tomgang ( oppover elle nedover baken spiller ingen rolle ) brukes det drivstoff.

Lenke til kommentar

Jeg hører ofte på radio mens jeg kjører bil, en gang hørte jeg at det var mer miljøvennlig å aksellerere på et gir fra 3 til 5 enn å gire 3, 4 og 5. Nå tilsier jo de fleste av postene at dette er feil, men er det mulig det er noe sannhet i dette? Altså å aksellerere fra si 50 til 90 med 3 og gire opp til 5 gir når man er ferdig, eller kjøre 3, 4 og 5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...