Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvordan differensierer dette seg fra Enigma maskinen? Trodde det va akkurat det samme, bare at nøkkelen er rotorens posisjoner pluss kretsoppbygningene.

Hovedproblemet rent teknisk med Enigma er reflektoren, som gjør at ingen bokstav noensinne kan krypteres til seg selv.

 

Ellers hjalp dårlige tyske prosedyrer og kaprede maskiner og kodebøker vesentlig på kodeknekkingen. Når du vet hvordan rotorene er koblet innvendig, så kan du ved hjelp av den kodede meldingen og klarteksten (som man pga prosedyrene kunne gjette seg fram til deler av, som f.eks. avsender og adressat) eliminere en mengde utgangsstillinger (hvor en bokstav faktisk ville blitt kryptert til seg selv), og med mange nok meldinger/klartekst komme fram til rotorposisjonene og kabelforbindelsene som ble brukt den dagen, og rotorinnstillingene for den enkelte meldingen.

 

Les f.eks. wikipedia for mer inngående informasjon.

 

edit: denne wikipedia-siden tar for seg selve måten koden ble knekket.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det faktisk sånn eller virker det bare som at de litt, la oss si "rundere" jentene er de med minst hemninger når det kommer til ting som å gnikke seg opp mot folk på dansegulvet osv.

 

Mitt inntrykk er at de slankere jentene, noen i allefall, gjerne er litt roligere, mens de lubne/feite ikke har noe imot å gå rundt i litt vel små topper (muffinstopp-effekten) mens de gnir seg opp mot alt på dansegulvet.

Lenke til kommentar

Kan bibloteket skaffe bøker, asltså ikke låne fra andre bibloteker meg kjøpe de? er gjerne noen bøker jeg skulle ha tak i (og jeg er ikke så rik)

 

Biblioteker tar ofte imot ønsker mtp innkjøp, ofte hører de på ønskene også, om de passer til bibliotekets profil. Stort sett er de fleste bibliotek svært serviceinnstillte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som ønsker en "dislike"-knapp i Facebook?

Hjelp meg å forstå dette, i mine øyne hadde det drept Facebook.

Fordi "like" ikke alltid er så passende...

 

"faren min døde i dag"

15 like this.

 

Antagelig en drøss med andre grunner også...

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som ønsker en "dislike"-knapp i Facebook?

Hjelp meg å forstå dette, i mine øyne hadde det drept Facebook.

Fordi "like" ikke alltid er så passende...

 

"faren min døde i dag"

15 like this.

 

Antagelig en drøss med andre grunner også...

Da hadde det vært bedre å legge inn en egen postemulighet for slike hendelser, der like hadde blitt erstattet med "kondoler" eller lignende.

 

Samme problem:

"Arne er nå i et forhold med Marte"

15 dislike this.

Lenke til kommentar

En dislike knapp hadde vært grundig upassende. Vanligvis, hvis du gir internettbrukere muligheten til å hakke ned på folk, så gjør de gjerne det mye lettere enn i virkeligheten. Og de vet dette hos Facebook. Det er nok mye av grunnen til at en slik knapp holdes tilbake.

Nå er det ikke så vanskelig å rakke ned på andre uten en dislike-knapp heller da...

 

Men, som nevnt, mulighet til å kunne velge hvilke alternativer man skal ha kunne vært en god ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...