Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Jeg trodde det var sånn at selve det å fryse er såpass energikrevende at det demper immunforsvaret indirekte?

Kroppen og alle systemer i kroppen, inkludert immunsystemet, svekkes når man fryser. Man kan ikke bli syk av et svekket immunsystem. Men man blir selvsagt lettere syk hvis man blir smittet når man har et svekket immunsystem. Det er altså lettere å bli forkjølet hvis man fryser, men uten smitte blir man ikke syk.

Et konkret eksempel: Polfarere fryser ofte mye, men blir likevel ikke forkjølet, for der de er er det ikke noen/noe som kan smitte dem. De kan selvsagt fryse i hjel, men det å fryse i hjel er ingen (smittsom) sykdom.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde det var sånn at selve det å fryse er såpass energikrevende at det demper immunforsvaret indirekte?

Kroppen og alle systemer i kroppen, inkludert immunsystemet, svekkes når man fryser. Man kan ikke bli syk av et svekket immunsystem. Men man blir selvsagt lettere syk hvis man blir smittet når man har et svekket immunsystem. Det er altså lettere å bli forkjølet hvis man fryser, men uten smitte blir man ikke syk.

Et konkret eksempel: Polfarere fryser ofte mye, men blir likevel ikke forkjølet, for der de er er det ikke noen/noe som kan smitte dem. De kan selvsagt fryse i hjel, men det å fryse i hjel er ingen (smittsom) sykdom.

Selv om dette høres intuitivt korrekt ut, er det i beste fall en meget udokumentert påstand.

Sakser fra artikkelen jeg linket til på forrige side:

The study at Mount Sinai did not show any difference in immune function at high vs. low temperatures and varying levels of humidity, suggesting that the difference in transmission of the flu virus had little to do with changes in the immune system. While there are studies that suggest otherwise, most studies seem to indicate that cold exposure does not suppress the immune system.

Immunforsvaret ser altså ikke ut til å svekkes når man fryser - om du mener motsatt utfordrer jeg deg til å finne gode kilder på dette.

Lenke til kommentar

- Hvis stikkontakten man skal koble den i er jordet skal alltid grenkontakten også være jordet.

- Hvis stikkontakten man skal koble den i er ujordet er det valgfritt om du bruker jordet eller ujordet grenkontakt.

- Skjøteledninger skal aldri legges fra et rom uten jording i stikkontaktene til et rom med jordede stikkontakter.

- Stikkontakter og skjøteledninger uten jording skal aldri brukes sammen med utstyr som krever jording.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Stikkontakter og skjøteledninger uten jording skal aldri brukes sammen med utstyr som krever jording.

Enig med påstanden, god regel å benytte, men i utgangspunktet er det ikke farlig å få jordfeil på utstyr som ikke er jordet om man bruker det i rette området....

Ta et hus fra 80 tallet. Man bruker utstyr i stuen, ikke jordet stikkontakt, får jordfeil på dette. Man er da isolert fra jord, så jordfeilstrømmen går ikke gjennom kroppen.

Står man i dusjen derimot er det en annen sak. Eller jordfeil på koketoppen din, som jo er støpejernstopp, og man står og holder i gryta mens man tapper i litermålet i vasken.

Men det er derfor det i dag er krav til jordete stikkontakter i alle rom i dag. Fordi man kunne ta en skjøteledning fra den ujordete stikkontakten i stuen, ut på plenen og kjøre plenklipperen. Farlig farlig.

Lenke til kommentar

Er jord en faktisk metallpinne som er stukket i jorda, ledet fra hvert strn;muttak?

finnes en leder til jord under hvert eneste hus?

Usikker på hva som er standarden, men i huset til foreldrene mine er det rør som går ut av huset, disse blir brukt til jording.

En snedig ting med disse jordings-rørene er at det går vann i de også :p

Elektrikkeren koblet altså jordingen på vannrøret, den går jo rett ut av huset under jorden, så jeg ser ingen behov for egne pinner til jording.

Nå vet jeg ikke om det er slik på alle hus, kjelleren til foreldrene mine var ikke jordet, så elektrikkeren gjorde det på den måten.

Alle kontaktene går til ett vannrør, så hver kontakt har ikke sin egen jord.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Rørleggeren koblet altså jordingen på vannrøret, den går jo rett ut av huset under jorden, så jeg ser ingen behov for egne pinner til jording.

Er nok større sjanse for at dette er et vanlig avløpsrør som SKAL jordes. Er nok ikke der jordingen deres er nei.

Spesielt ikke siden forskriften spesifikt sier at avløp skal jordes, men ikke brukes som jordleder ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det er slik på alle hus, kjelleren til foreldrene mine var ikke jordet, så elektrikkeren gjorde det på den måten.

Alle kontaktene går til ett vannrør, så hver kontakt har ikke sin egen jord.

Dette er helt på jordet. Jadda... :p Du har fått med deg en brøkdel av hva han gjorde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...