Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har peiling på kjernereactorer her? Jeg husker å ha lært på skolen at det var noen stenger som stabiliserte reaksjoner inni reactorene. Og at tungtvann kjølte dem ned. Hva er disse stengene laget av og hvordan fungerer de? Hva gjorde at ulykken i kjenobyl gikk galt med tanke på prosesser inni reactoren?

Skriver en skoleoppgave om miljø på skolen. Har skrevet om plastikk, trær, CO2, KFK og nå er det bare det mest spennende som står igjen, nemlig radioaktivitet. Har funnet noen dokumentarer om det, men de forklarer vist ikke så mye om hvordan disse reactorene fungerer.

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på kjernereactorer her? Jeg husker å ha lært på skolen at det var noen stenger som stabiliserte reaksjoner inni reactorene. Og at tungtvann kjølte dem ned. Hva er disse stengene laget av og hvordan fungerer de? Hva gjorde at ulykken i kjenobyl gikk galt med tanke på prosesser inni reactoren?

Skriver en skoleoppgave om miljø på skolen. Har skrevet om plastikk, trær, CO2, KFK og nå er det bare det mest spennende som står igjen, nemlig radioaktivitet. Har funnet noen dokumentarer om det, men de forklarer vist ikke så mye om hvordan disse reactorene fungerer.

kort fortalt så senket de energiproduksjonen i reaktoren for mye (et uhell). da ble styrestavene løftet opp for at reaktoren skulle starte igjen. etter dette ble flere sikkerhetsadvarsler ignorert og det førte til at katastrofen var et faktum. med andre ord: menneskelig feil.wikipedia

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Rart spørsmål kanskje, men lurer på om det finnes en reaksjon i biologien som er raskere enn lyden? Gjerne mikroskopiske ting. Og kan man da høre lydmuren?

Synes jeg kan huske noe om dette, tror det var et program på Discovery. Da var det en slags soppart som vokser på avføringen til kuer, og disse "soppene" sprutet visst ut noe i en vanvittig fart. Husker ikke om det var raskere enn lyden, men hvis det er det, burde man ikke da høre at lydmuren blir brutt hvis man forsterker lyden?

Lenke til kommentar

kort fortalt så senket de energiproduksjonen i reaktoren for mye (et uhell). da ble styresavene løftet opp for at reaktoren skulle starte igjen. etter dette ble flere sikkerhetsadvarsler ignorert og det førte til at katastrofen var et faktum. med andre ord: menneskelig feil.wikipedia

Helt supert! Akkurat en slik forklaring jeg trengte. Mange takk. Jeg fant akkurat en artikkel som forklarer nøytrongift(stengene) og nøytroner som spalter nucleoner som er en prosess som går i loop inni reactoren.

Lenke til kommentar

Bare ikke copy/paste for mye fra wikipedia. Lærere sjekker også wiki når de går gjennom prøver nå for tiden :)

Jeg vet.. Jeg har brukt laaang tid idag på å skrive det selv. Sittet og skrevet i 9 timer. Jeg lagret det ved å trykke på "save" i word, etter jeg åpnet det i hotmail. Så krysset jeg det ut for å sende dokumentet til meg selv og lage backup. Men nå finnes ikke dokumentet i pcen?! Har søkt gjennom maskinen og sjekket temporary files osv. Fuck my life.. Det skal leveres i morra og får ikke gå opp til eksamen uten. Er det noen måte å finne filen på?

EDIT: Ah, da er det bare å begynne på nytt. Hater når sånt skjer.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

[...] Jeg hadde i mange år en død mus under oppvaskmakinen uten å vite det selv.[...]

Så var det dette med ett statistisk utvalg på 1... Hvis det døde dyret tørker og/eller blir spist av fluelarver før det rekker å råtne for mye går det bra, men at det skjer har du ingen garanti for...

Lenke til kommentar

Bare ikke copy/paste for mye fra wikipedia. Lærere sjekker også wiki når de går gjennom prøver nå for tiden :)

Jeg vet.. Jeg har brukt laaang tid idag på å skrive det selv. Sittet og skrevet i 9 timer. Jeg lagret det ved å trykke på "save" i word, etter jeg åpnet det i hotmail. Så krysset jeg det ut for å sende dokumentet til meg selv og lage backup. Men nå finnes ikke dokumentet i pcen?! Har søkt gjennom maskinen og sjekket temporary files osv. Fuck my life.. Det skal leveres i morra og får ikke gå opp til eksamen uten. Er det noen måte å finne filen på?

Hvis du har sendt til deg selv over Hotmail så har du vel den i innboksen?!

Lenke til kommentar

Hvis du har sendt til deg selv over Hotmail så har du vel den i innboksen?!

Skrev en side og sendte den til meg selv. Skrev 4 sider til når jeg opnet den i hotmail. Jeg tror fila var "read only". Rart at ikke Word kunne si at den ikke ble lagret når jeg trykket på lagre.

Lenke til kommentar

Feber kommer av at kroppen prøver å ta knekken på basselusker mha høyere kroppstemperatur? (Sånn litt enkelt fortalt) Eller tar eg feil?

Det som jo er en allment godtatt ting er at å være ute i kaldt vær når man har feber ikke er så lurt.

Men feber pga vaksine? Vil samme forholdsregler gjelde da?

Lenke til kommentar

Kulde svekker immunforsvaret. Når man blir vaksinert trenger man et immunforsvar som lager antistoffer, altså ja.

Vanlig misoppfatning. Det finnes ikke noe påviselig kausal sammenheng mellom svekket immunforsvar og temperatur - derimot er det andre faktorer i et vinterklima som øker sykdomsfrekvensen.

Kilde:

http://infectiousdiseases.about.com/od/respiratoryinfections/a/winter_virus.htm

Feber kommer av at kroppen prøver å ta knekken på basselusker mha høyere kroppstemperatur? (Sånn litt enkelt fortalt) Eller tar eg feil?

Det som jo er en allment godtatt ting er at å være ute i kaldt vær når man har feber ikke er så lurt.

Men feber pga vaksine? Vil samme forholdsregler gjelde da?

Om du ikke føler deg helt pigg, samme hva - hold deg varm og ta det med ro - mest pga. ditt eget velbehag (og psyke) snarere enn risiko knyttet (rent objektivt) til temperatur/sykdom (ref. nocebo effekten).

Hypotermi er selvsagt aldri bra (men av andre grunner).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vanlig misoppfatning. Det finnes ikke noe påviselig kausal sammenheng mellom svekket immunforsvar og temperatur - derimot er det andre faktorer i et vinterklima som øker sykdomsfrekvensen.

Kilde:

http://infectiousdiseases.about.com/od/respiratoryinfections/a/winter_virus.htm

Med kulde så mente jeg jo selve det å fryse, da. Kulde i seg selv kan ikke være så veldig immundempende, vi er jo istidfolk! Jeg trodde det var sånn at selve det å fryse er såpass energikrevende at det demper immunforsvaret indirekte? Høres kanskje litt rart ut, og jeg finner ikke noe bevis verken for eller mot på google, så det stemmer vel kanskje ikke after all. Hardt liv.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Om du ikke føler deg helt pigg, samme hva - hold deg varm og ta det med ro - mest pga. ditt eget velbehag (og psyke) snarere enn risiko knyttet (rent objektivt) til temperatur/sykdom (ref. nocebo effekten).

Det eg lurer på er om det er like "lite bra" å ta med en unge ut som har feber grunnet vaksine som det er når grunnen er sykdom.

Lenke til kommentar

Det eg lurer på er om det er like "lite bra" å ta med en unge ut som har feber grunnet vaksine som det er når grunnen er sykdom.

Hvorfor man har feber har strengt tatt lite å si. Er barnet sykt, så er det sykt.

Måten vaksinen fungere på er at man infiserer kroppen med svekkede virus som imunforsvaret klarer å ta seg av. På den måten klarer imunforsvaret senere å ta hånd om virus som ikke er svekket. Kroppen blir syk, selv om det er svekkede virus. Det kan ta lengre tid å bli frisk om man ikke tar det med ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...