stich_it Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 som så ofte så fant jeg svaret rett etter spørsmålet var stilt. blir å knytte dressen i knuter før kloring for ujevn bleiking sandpapir på knær og albuer rivjern og/eller sandpapir rundt lommer Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Noen som har peiling på kjernereactorer her? Jeg husker å ha lært på skolen at det var noen stenger som stabiliserte reaksjoner inni reactorene. Og at tungtvann kjølte dem ned. Hva er disse stengene laget av og hvordan fungerer de? Hva gjorde at ulykken i kjenobyl gikk galt med tanke på prosesser inni reactoren? Skriver en skoleoppgave om miljø på skolen. Har skrevet om plastikk, trær, CO2, KFK og nå er det bare det mest spennende som står igjen, nemlig radioaktivitet. Har funnet noen dokumentarer om det, men de forklarer vist ikke så mye om hvordan disse reactorene fungerer. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Noen som har peiling på kjernereactorer her? Jeg husker å ha lært på skolen at det var noen stenger som stabiliserte reaksjoner inni reactorene. Og at tungtvann kjølte dem ned. Hva er disse stengene laget av og hvordan fungerer de? Hva gjorde at ulykken i kjenobyl gikk galt med tanke på prosesser inni reactoren? Skriver en skoleoppgave om miljø på skolen. Har skrevet om plastikk, trær, CO2, KFK og nå er det bare det mest spennende som står igjen, nemlig radioaktivitet. Har funnet noen dokumentarer om det, men de forklarer vist ikke så mye om hvordan disse reactorene fungerer. kort fortalt så senket de energiproduksjonen i reaktoren for mye (et uhell). da ble styrestavene løftet opp for at reaktoren skulle starte igjen. etter dette ble flere sikkerhetsadvarsler ignorert og det førte til at katastrofen var et faktum. med andre ord: menneskelig feil.wikipedia Endret 26. oktober 2011 av grankongen Lenke til kommentar
pr3cis Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Rart spørsmål kanskje, men lurer på om det finnes en reaksjon i biologien som er raskere enn lyden? Gjerne mikroskopiske ting. Og kan man da høre lydmuren? Synes jeg kan huske noe om dette, tror det var et program på Discovery. Da var det en slags soppart som vokser på avføringen til kuer, og disse "soppene" sprutet visst ut noe i en vanvittig fart. Husker ikke om det var raskere enn lyden, men hvis det er det, burde man ikke da høre at lydmuren blir brutt hvis man forsterker lyden? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Det er nok disse her du tenker på 30-40km/t er det vist de flyr, men akselerasjonen er stor. Endret 25. oktober 2011 av dotten☻ 2 Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Noen som har peiling på kjernereactorer her? Jeg husker å ha lært på skolen at det var noen stenger som stabiliserte reaksjoner inni reactorene. Og at tungtvann kjølte dem ned. Hva er disse stengene laget av og hvordan fungerer de? Hva gjorde at ulykken i kjenobyl gikk galt med tanke på prosesser inni reactoren? Skriver en skoleoppgave om miljø på skolen. Har skrevet om plastikk, trær, CO2, KFK og nå er det bare det mest spennende som står igjen, nemlig radioaktivitet. Har funnet noen dokumentarer om det, men de forklarer vist ikke så mye om hvordan disse reactorene fungerer. kort fortalt så senket de energiproduksjonen i reaktoren for mye (et uhell). da ble styresavene løftet opp for at reaktoren skulle starte igjen. etter dette ble flere sikkerhetsadvarsler ignorert og det førte til at katastrofen var et faktum. med andre ord: menneskelig feil.wikipedia Helt supert! Akkurat en slik forklaring jeg trengte. Mange takk. Jeg fant akkurat en artikkel som forklarer nøytrongift(stengene) og nøytroner som spalter nucleoner som er en prosess som går i loop inni reactoren. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Bare ikke copy/paste for mye fra wikipedia. Lærere sjekker også wiki når de går gjennom prøver nå for tiden Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Bare ikke copy/paste for mye fra wikipedia. Lærere sjekker også wiki når de går gjennom prøver nå for tiden Jeg vet.. Jeg har brukt laaang tid idag på å skrive det selv. Sittet og skrevet i 9 timer. Jeg lagret det ved å trykke på "save" i word, etter jeg åpnet det i hotmail. Så krysset jeg det ut for å sende dokumentet til meg selv og lage backup. Men nå finnes ikke dokumentet i pcen?! Har søkt gjennom maskinen og sjekket temporary files osv. Fuck my life.. Det skal leveres i morra og får ikke gå opp til eksamen uten. Er det noen måte å finne filen på? EDIT: Ah, da er det bare å begynne på nytt. Hater når sånt skjer. Endret 25. oktober 2011 av Zonked223 Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 At mus dør inni veggen er uproblemaisk. De blir ikke harske og lukter og sånt. Jeg hadde i mange år en død mus under oppvaskmakinen uten å vite det selv. Da jeg fant den var den et skjelett og en liten haug med støv. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 [...] Jeg hadde i mange år en død mus under oppvaskmakinen uten å vite det selv.[...] Så var det dette med ett statistisk utvalg på 1... Hvis det døde dyret tørker og/eller blir spist av fluelarver før det rekker å råtne for mye går det bra, men at det skjer har du ingen garanti for... Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Bare ikke copy/paste for mye fra wikipedia. Lærere sjekker også wiki når de går gjennom prøver nå for tiden Jeg vet.. Jeg har brukt laaang tid idag på å skrive det selv. Sittet og skrevet i 9 timer. Jeg lagret det ved å trykke på "save" i word, etter jeg åpnet det i hotmail. Så krysset jeg det ut for å sende dokumentet til meg selv og lage backup. Men nå finnes ikke dokumentet i pcen?! Har søkt gjennom maskinen og sjekket temporary files osv. Fuck my life.. Det skal leveres i morra og får ikke gå opp til eksamen uten. Er det noen måte å finne filen på? EDIT: Ah, da er det bare å begynne på nytt. Hater når sånt skjer. Hvis du har sendt til deg selv over Hotmail så har du vel den i innboksen?! Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 tror det vell var getmyfiles eller et eller annet fil programm som letet etter i et spessielt sted, sikker på at du ikke lagra det på en stick? Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Bare ikke copy/paste for mye fra wikipedia. Lærere sjekker også wiki når de går gjennom prøver nå for tiden Jeg vet.. Jeg har brukt laaang tid idag på å skrive det selv. Sittet og skrevet i 9 timer. Jeg lagret det ved å trykke på "save" i word, etter jeg åpnet det i hotmail. Så krysset jeg det ut for å sende dokumentet til meg selv og lage backup. Men nå finnes ikke dokumentet i pcen?! Har søkt gjennom maskinen og sjekket temporary files osv. Fuck my life.. Det skal leveres i morra og får ikke gå opp til eksamen uten. Er det noen måte å finne filen på? EDIT: Ah, da er det bare å begynne på nytt. Hater når sånt skjer. Hvis du har sendt til deg selv over Hotmail så har du vel den i innboksen?! Skrev en side og sendte den til meg selv. Skrev 4 sider til når jeg opnet den i hotmail. Jeg tror fila var "read only". Rart at ikke Word kunne si at den ikke ble lagret når jeg trykket på lagre. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Feber kommer av at kroppen prøver å ta knekken på basselusker mha høyere kroppstemperatur? (Sånn litt enkelt fortalt) Eller tar eg feil? Det som jo er en allment godtatt ting er at å være ute i kaldt vær når man har feber ikke er så lurt. Men feber pga vaksine? Vil samme forholdsregler gjelde da? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Kulde svekker immunforsvaret. Når man blir vaksinert trenger man et immunforsvar som lager antistoffer, altså ja. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Kulde svekker immunforsvaret. Når man blir vaksinert trenger man et immunforsvar som lager antistoffer, altså ja. Vanlig misoppfatning. Det finnes ikke noe påviselig kausal sammenheng mellom svekket immunforsvar og temperatur - derimot er det andre faktorer i et vinterklima som øker sykdomsfrekvensen. Kilde: http://infectiousdiseases.about.com/od/respiratoryinfections/a/winter_virus.htm Feber kommer av at kroppen prøver å ta knekken på basselusker mha høyere kroppstemperatur? (Sånn litt enkelt fortalt) Eller tar eg feil? Det som jo er en allment godtatt ting er at å være ute i kaldt vær når man har feber ikke er så lurt. Men feber pga vaksine? Vil samme forholdsregler gjelde da? Om du ikke føler deg helt pigg, samme hva - hold deg varm og ta det med ro - mest pga. ditt eget velbehag (og psyke) snarere enn risiko knyttet (rent objektivt) til temperatur/sykdom (ref. nocebo effekten). Hypotermi er selvsagt aldri bra (men av andre grunner). 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Vanlig misoppfatning. Det finnes ikke noe påviselig kausal sammenheng mellom svekket immunforsvar og temperatur - derimot er det andre faktorer i et vinterklima som øker sykdomsfrekvensen. Kilde: http://infectiousdiseases.about.com/od/respiratoryinfections/a/winter_virus.htm Med kulde så mente jeg jo selve det å fryse, da. Kulde i seg selv kan ikke være så veldig immundempende, vi er jo istidfolk! Jeg trodde det var sånn at selve det å fryse er såpass energikrevende at det demper immunforsvaret indirekte? Høres kanskje litt rart ut, og jeg finner ikke noe bevis verken for eller mot på google, så det stemmer vel kanskje ikke after all. Hardt liv. Endret 26. oktober 2011 av Kakofoni Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Om du ikke føler deg helt pigg, samme hva - hold deg varm og ta det med ro - mest pga. ditt eget velbehag (og psyke) snarere enn risiko knyttet (rent objektivt) til temperatur/sykdom (ref. nocebo effekten). Hypotermi er selvsagt aldri bra (men av andre grunner). Det eg lurer på er om det er like "lite bra" å ta med en unge ut som har feber grunnet vaksine som det er når grunnen er sykdom. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Om du ikke føler deg helt pigg, samme hva - hold deg varm og ta det med ro - mest pga. ditt eget velbehag (og psyke) snarere enn risiko knyttet (rent objektivt) til temperatur/sykdom (ref. nocebo effekten). Hypotermi er selvsagt aldri bra (men av andre grunner). Det eg lurer på er om det er like "lite bra" å ta med en unge ut som har feber grunnet vaksine som det er når grunnen er sykdom. Hvorfor man har feber har strengt tatt lite å si. Er barnet sykt, så er det sykt. Måten vaksinen fungere på er at man infiserer kroppen med svekkede virus som imunforsvaret klarer å ta seg av. På den måten klarer imunforsvaret senere å ta hånd om virus som ikke er svekket. Kroppen blir syk, selv om det er svekkede virus. Det kan ta lengre tid å bli frisk om man ikke tar det med ro. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Flott. Takk for godt svar akila! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå