Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når går Norge tom for olje?

 

Det er vel beregnet at vi går tom om 50 år +/-

 

Det er vel ganske usikkert nå siden vi plutselig snubler over nye oljefelt hvor enn vi borer. Får nesten inntrykk av at dersom vi hadde boret på Gol hadde vi nok truffet blink der også.

 

De borrer nok når de finner ut at vi trenger pengene, eller om vi skulle være så heldige og få en ny regjering.

Lenke til kommentar

Først, kjente fakta:

 

Vann har størst massetetthet, og veier dermed mest per volum mellom 3-5°C

 

Hvordan har det det da seg vannet på store dyp holder minusgrader? Jada, jeg vet at sjøvann er forurenset og dermed har lavere frysepunkt, omtrent -1.5°C ved 1 ATA BAR, og det dermed ikke vil fryse ved disse temperaturene, men hvorfor flyter ikke dette vannet opp, når det har lavere massetetthet? Hvordan kan vannet holde en konstant lav tempratur ved disse dypene?

 

Sjøvann, i motsetning til rent H2O, har størst massetetthet nær frysepunktet (som for sjøvann er rundt -1,94 C):

http://www.waterencyclopedia.com/Re-St/Sea-Water-Freezing-of.html

 

Når det gjelder mer generelt om temperatursoner i sjøvann, kan jeg anbefale disse:

http://www.windows2universe.org/earth/Water/temp.html

http://www.sciencelearn.org.nz/Contexts/The-Ocean-in-Action/Science-Ideas-and-Concepts/Ocean-temperature

Lenke til kommentar

Det er umulig å gi et svar på når Norge går tom for olje. For det første avhenger det ikke bare av eventuelle nye funn, men også av oljeprisen, produksjonskostnader og hvor mye reduksjon i produksjonskapasitet man vil kalle for "tomt". Eventuelt om man definerer tomt ut i fra reduksjon i oljeinntekter.

 

Estimatet 2050 gjelder ved omtrent dagens oljepriser og dagens kostnadsnivå ved utvinning. Blir prisen høyere så vil det lønne seg å presse mer ut av reservoarene. Kommer det ny teknologi som gjør utvinning rimeligere så vil det også lønne seg å presse ut mer.

 

Jo mer man presser ut jo lavere blir produksjonshastigheten på slutten. På norsk sokkel har man en målesetning om 70-80% utnyttelsegrad. Så langt har vi ikke kommet i dag, i hvert fall ikke i gjennomsnitt, men det ser ut til at målsetningen er realistisk på sikt.

 

Oljen tar egentlig aldri slutt, den blir bare vanskeligere å produsere og kommer stadig i lavere hastighet helt til det blir ulønnsomt og man stopper av økonomiske grunner. Oljepris og produksjonskapasitet vil endre seg over tid så hvor lenge man vil holde på avhenger av veldig mye.

 

Konklusjon: Det finnes ikke noe enkelt og konkret svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musikken spilles av fra platene.

 

Glidebryteren i midten bytter gradvis lydkilde mellom høyre og venstre plate. Det gir overgang fra den ene til den andre musikken.

 

Platene snurrer i utgangspunktet med 33 rpm eller noe sånt. Men han skyver på platene for å aksellerere og bremse opp hastigheten på platene. Det høres ut som "svisj" og enten øker eller minker lydfrekvensen på musikken. Akkurat som helium gir lysere stemme, bare at han gjør all musikken på platene lysere eller mørkere alt etter om han skyver frem, bremser eller spiller baklengs. Det høres ut som svisj og heter scratching på engelsk. Svært mange svisj i serie gir en effekt som høres ut som svisj-svisj-svisj osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man alltid legge ned doringen etter å ha vært på dobesøk? Hvorfor kan ikke jenter heller ta opp ringen for oss?

Ikke bare doringen, men også lokket. Regner med at du har doen plassert strategisk på badet sammen med tannkostene til familien. Du skulle bare ha vist hvor mange bakterier som blir nærmest spydd ut i rommet.

Lenke til kommentar

Damene sitter når de tisser

Damene sitter når de bæsjer

Menn sitter når de bæsjer

Menn står eller sitter når de tisser

 

Ergo er det flest tilfeller av bruk med ringen nede. Menn bør sitte når de tisser fordi det vistnok virker forebyggende mot prostataproblemer. Ennå sterkere argument for å ha ringen nede bestandig. Jeg velger å sitte å tisse med mindre det virker uhygienisk.

 

Lokket hindrer ikke bakteriespredning så vidt jeg vet (det spres med odøren når man sitter der). Lokket hindrer derimot at små barn kaster leker og andre saker i do og det kan se mer estetisk ut, særlig hvis man er slepphendt med renholdet/kosten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man alltid legge ned doringen etter å ha vært på dobesøk? Hvorfor kan ikke jenter heller ta opp ringen for oss?

Ikke bare doringen, men også lokket. Regner med at du har doen plassert strategisk på badet sammen med tannkostene til familien. Du skulle bare ha vist hvor mange bakterier som blir nærmest spydd ut i rommet.

 

Det er bæsj på tannbørsten din! Garantert.

 

Selv om du har tannbørste i rommet ved siden av dassen, så blir den full av bæsj. Det er ingenting å gjøre med det, men det er bare ekkelt vist du tenker over det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentet jeg har hørt er at de kan "dette ned", men dette problemet har jeg null forståelse for. Jeg har ALDRI satt meg ned på en do med ringen oppe. Kvinnfolk har da øyne, eller?

Godt tips hentet fra Radioresepsjonen:

 

Hvis du er en plass med masse folk, blir veldig dårlig i magen og legger en sinnsyk stinker på en dass med kø. Dette er litt flaut, hvertfall synest eg det er det.

 

Løft opp ringen før du går ut. Da vil neste vedkommede tro at du har urinert og ikke tenke at du laget tsjernobyl 2 der inne.

 

To cents som kan gjøre hverdagen mer behagelig :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva skjer med bakteriefobien?

 

Vi mennesker er da for pokker ikke utviklet i retning av å være hypersensitive ovenfor mikroskopiske dråper urin, eller små mengder fekale bakterier..?

 

Om du skal bekymre deg for noe, så vask deg grundig på hendene, ha en ren kjøkkenbenk og få varene fra supermarkedet inn i kjøleskapet raskt.

 

Når Bear Grylls klarer å drikke sin egen urin 5 ganger om dagen, så klarer vel brukere av diskusjon.no å leve med en halv millimeters dråpe urin på huden uten å dø av det.

 

Ikke glem at uansett hvor "hygienisk" du er, og hvor stor frykt du har ovenfor bakterier, så har du ca. 75 millioner bakterier pr kvadratcentimeter hud i ansiktet ditt.

 

edit: kilde

Endret av soulless
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man alltid legge ned doringen etter å ha vært på dobesøk? Hvorfor kan ikke jenter heller ta opp ringen for oss?

Inntrykket jeg har er at det er av hygieniske og estetiske grunner. Man bør ha nede dolokket når man spyler for å unngå spredning av bakterier, pluss at kvinner synes det er ekkelt/appellerende å ha dolokket oppe fordi de forbinder innsiden av doen med bakterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...