Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva heter egentlig de der sinnsykt lange pipene som buer nedover? Og har lengden på pipen noe å si?

Det er sånne aboriginale australere bruker. Jeg vet hva du mener. Lengden på pipen lager en dypere dur.

Sikker på det? Det første jeg tenkte da jeg leste spørsmålet var en sånn en:

 

post-51689-0-34464400-1319292684_thumb.jpg

 

Men det du refererer til er en didgeridoo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva heter egentlig de der sinnsykt lange pipene som buer nedover? Og har lengden på pipen noe å si?

Det er sånne aboriginale australere bruker. Jeg vet hva du mener. Lengden på pipen lager en dypere dur.

Sikker på det? Det første jeg tenkte da jeg leste spørsmålet var en sånn en:

 

post-51689-0-34464400-1319292684_thumb.jpg

 

Men det du refererer til er en didgeridoo.

 

 

Det er den typen piper ja. Vet at det finnes en eldre type fra 1600-tallet med enda lengre "skaft".

 

Forresten, didgeridoo, what the fuck?

Lenke til kommentar

Vet noen hvor en kan få kjøpt de virkelig store bøssene med grillkrydder / pommes frittes kyrdder, de har på diverse butikker og hurtigmatkjeder?

 

Snakker om de som er runde, og antakeligvis inneholder 1kg

 

Helst i trondheim, ja delvis snedig fordi jeg har lett

 

Har tidligere kjøpt en enkilostønne med piffikrydder på en vanlig dagligvarebutikk. Kanskje noen velassorterte dagligvarebutikker fremdeles har dem?

Lenke til kommentar

Først, kjente fakta:

 

Vann har størst massetetthet, og veier dermed mest per volum mellom 3-5°C

 

Hvordan har det det da seg vannet på store dyp holder minusgrader? Jada, jeg vet at sjøvann er forurenset og dermed har lavere frysepunkt, omtrent -1.5°C ved 1 ATA BAR, og det dermed ikke vil fryse ved disse temperaturene, men hvorfor flyter ikke dette vannet opp, når det har lavere massetetthet? Hvordan kan vannet holde en konstant lav tempratur ved disse dypene?

Lenke til kommentar

Forresten, didgeridoo, what the fuck?

Didgeridoo er et australsk musikkinstrument. Det lages som regel av tre, og er i bunn og grunn en hul trestamme Man spiller på dem omtrent som man spiller på trompet.

Jeg vil nå av personlig erfaring påstå at det er mer som å forsøke å spille på tre tubaer samtidig i luftmengde og plass til kjeften, men kan ellers støtte opp dette.

Lenke til kommentar

La oss si at man bor i et leilighetskompleks og spiller musikk i et visst volum som man tror ikke irriterer noen. Dersom noen etter en god stund endelig klager til husverten fordi de syns det er for høyt, kan man da bli kastet ut dersom det har gått 2 måneder og ingen har sagt noe om musikken?

 

Jeg mener, bør ikke person som spiller høyt få vite at han/hun bør dempe seg først?

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at det holder minusgrader? Mener å ha hørt en nokså jevn temperatur på rundt 1,5 C, men om du har noen andre kilder ser jeg gjerne på disse.

 

Og forøvrig er tempen konstant lav pga en total mangel på lys.

 

Tar meg ikke bryet med å henvise til kilder i de sene nattetimer, dette er heldigvis irrelevant for saken. Vi går ut i fra at det holder +1.5 C, selv da har vannet en lavere massetetthet enn vannet vil ha ved 3-5 C, hvorfor flyter ikke dette vannet opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...