Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor er 1+1=3?

Fordi du regner med ekstremt høye verdier av 1

På samme måte kan jeg si at 1 + 1 = 1

Det er bare ekstremt lave verdier av 1

Lave verdier av 1?

1 er 1, verken mer eller mindre.

~1 kan være både mer og mindre enn 1...

Når decimaler ikke er inkludert kan 1 i noen typer matematikk være alt fra 0.5-1.49. Men det bør i så tilfelle være spesifikt nevnt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på en rekke faktorer.

Statfjord har en utvinnelsesrate på ca 55-60% vel? Det feltet var på nesten 4000 fat. Har drevet på siden 1979, og er nå så godt som ferdig som oljeprodusent.

Ekofisk var litt mindre, begynte litt før og skal drive på i 30-40 år og regner vel med å komme opp i overkant av 70%.

Alle tallene er fra hodet, og stemmer nok ikke nøyaktig, men forskjellene på utvinnelsestid er uansett så store at det illustrerer poenget. Det er umulig å si :)

Edit: 3,5 milliarder og 3,3 milliarder fat var de på.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det ligger jo også i navnet, Short Messaging Service, man kan sikkert diskutere til man blir grønn om hvor mange tegn som endrer en melding fra kort til "ikke kort". Prisene på sms har jo blitt en del hyggeligere med årene, de begynte vel på 1 kr pr melding etter hva jeg husker, og ligger vel på rundt 40 øre i dag avhengig av abonnement.

Lenke til kommentar

Hvor strengt er det egentlig å komme seg inn i USA? Jeg har alltid hørt at om du begår det minste lovbrudd kan man aldri komme seg til USA.

Om du da begår et lite lovbrudd, for eksempel røyker marihuana og blir tatt av onkel politi. Hva er sjansene for å komme seg inn i USA?

Lenke til kommentar

Hvorfor er tekstmeldinger på mobil begrenset til x-antal tegn? Er det bare så selskapene skal tjene mer penger?

Telefoner må hele tiden vise at den eksisterer. Hvis du husker tilbake til gamledager, da man kjøpte en logo i se & hør eller noe til 20kr, så ville denne logoen forsvinne hvis det ikke var god nok dekning. Dette skyldes at mobilen hele tiden sender et knippe data til operatøren (eller snarere - en "cell site" - et kommunikasjonstårn) for å vise at den er i live. Så, med andre ord, operatøren spør "er du her?" og telefonen sier "jeg er her". Når man sender en tekstmelding, bytter man ut "jeg er her" med "Hvorfor har du ikke kontakta meg din drittsekk? jeg trodde det var noe spezz mellom oss jeg!!!!". Når man mottar en tekstmelding, blir "er du her?" byttet ut. Det betyr også at det så å si er helt gratis i praksis å sende tekstmeldinger.

Tekstmeldinger er begrenset til 160 tegn fordi disse beskjedene ikke har større kapasitet enn dette, så det er ikke bare en grense som blir satt fordi de ansiktsløse, feite operatørene vil stumpe sigarene sine i panna til menigmann. Men 40 øre for en SMS er blodpris.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...