Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange kaiplasser trenger man for å få plass til den riggen?

 

Spørs hvor store kaiplasser det er snakk om, her er utdrag fra tekniske spesifikasjoner:

 

"The topsides module has overall dimensions of approximately 32.5m (North South) by 60m (East West)."

 

Merk at vekten og kan by på litt krøll, ca 5000 tonn.

Lenke til kommentar

Før jeg starter bilen, særlig hvis det er litt kaldt og det er noen dager siden sist, så viser batterispenningen ca. 11V. Men etter bare å ha startet bilen og rygget den ut av garasjen for så å stoppe motoren igjen så viser batteriet 12.2-12.5V ca. (når motoren ikke går og lader).

Dessuten er batteriet nytt i år og fulladet sist jeg prøvde å lade det her om dagen.

 

Så hvorfor blir det sånn? Fordi det er blybatteri? :)

Lenke til kommentar

Før jeg starter bilen, særlig hvis det er litt kaldt og det er noen dager siden sist, så viser batterispenningen ca. 11V. Men etter bare å ha startet bilen og rygget den ut av garasjen for så å stoppe motoren igjen så viser batteriet 12.2-12.5V ca. (når motoren ikke går og lader).

Dessuten er batteriet nytt i år og fulladet sist jeg prøvde å lade det her om dagen.

 

Så hvorfor blir det sånn? Fordi det er blybatteri? :)

Alle batterier får en høyere spenning når de er varme. Har du noen gang tatt ut batteriene av en fjernkontroll, varmet dem litt og satt dem inn igjen?

Jeg tipper at batteriet blir ganske varmt av å starte bilen.

 

Hvorfor spenningen stiger med varme er det derimot vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Alle batterier får en høyere spenning når de er varme. Har du noen gang tatt ut batteriene av en fjernkontroll, varmet dem litt og satt dem inn igjen?

Jeg tipper at batteriet blir ganske varmt av å starte bilen.

 

Hvorfor spenningen stiger med varme er det derimot vanskelig å si.

Nå ja...

Vis jeg husker riktig nå så er det så enkelt som at batterier avgir strøm via en kjemisk reaksjon, denne kjemiskereaksjonen er berenget på å skje ved en gitt temperatur. når temperaturen er lavere en dette vil den reduserte temperaturen påvirke batteriet slik at det har mindre energi.

 

det er også grunnet denne kjemiske prosessen at batterier kan oppleves som varme i seg selv. jo fortere prosessen skjer (oppladning eller utladning) jo kortere tid bruker batteriet på en gitt mengde varme.

 

det er heller ikke slik at spenningen stiger jevnt mot uendelig etter som varmen stiger i og/eller rundt batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...