aklla Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvor mange kaiplasser trenger man for å få plass til den riggen? 1 stor plass... Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 har lærere lov til og favorisere? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvor mange kaiplasser trenger man for å få plass til den riggen? Spørs hvor store kaiplasser det er snakk om, her er utdrag fra tekniske spesifikasjoner: "The topsides module has overall dimensions of approximately 32.5m (North South) by 60m (East West)." Merk at vekten og kan by på litt krøll, ca 5000 tonn. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Før jeg starter bilen, særlig hvis det er litt kaldt og det er noen dager siden sist, så viser batterispenningen ca. 11V. Men etter bare å ha startet bilen og rygget den ut av garasjen for så å stoppe motoren igjen så viser batteriet 12.2-12.5V ca. (når motoren ikke går og lader). Dessuten er batteriet nytt i år og fulladet sist jeg prøvde å lade det her om dagen. Så hvorfor blir det sånn? Fordi det er blybatteri? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Før jeg starter bilen, særlig hvis det er litt kaldt og det er noen dager siden sist, så viser batterispenningen ca. 11V. Men etter bare å ha startet bilen og rygget den ut av garasjen for så å stoppe motoren igjen så viser batteriet 12.2-12.5V ca. (når motoren ikke går og lader). Dessuten er batteriet nytt i år og fulladet sist jeg prøvde å lade det her om dagen. Så hvorfor blir det sånn? Fordi det er blybatteri? Alle batterier får en høyere spenning når de er varme. Har du noen gang tatt ut batteriene av en fjernkontroll, varmet dem litt og satt dem inn igjen? Jeg tipper at batteriet blir ganske varmt av å starte bilen. Hvorfor spenningen stiger med varme er det derimot vanskelig å si. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvilket sted på jorda er jordskorpa på sitt tynneste? Og hvor er den på sitt tykkeste? Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvordan kan jeg drømme bevisst? Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvilket sted på jorda er jordskorpa på sitt tynneste? Og hvor er den på sitt tykkeste? Den er tykkest under høye fjell som Himalaya og tynnest ved Spredningsrygger under vannet. Kilde (Beklager dobbeltpost) Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvordan kan jeg drømme bevisst? http://www.dreamviews.com/content/induction-techniques-22/ http://www.lucidcrossroads.co.uk/WILD.htm Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Alle batterier får en høyere spenning når de er varme. Har du noen gang tatt ut batteriene av en fjernkontroll, varmet dem litt og satt dem inn igjen? Jeg tipper at batteriet blir ganske varmt av å starte bilen. Hvorfor spenningen stiger med varme er det derimot vanskelig å si. Nå ja... Vis jeg husker riktig nå så er det så enkelt som at batterier avgir strøm via en kjemisk reaksjon, denne kjemiskereaksjonen er berenget på å skje ved en gitt temperatur. når temperaturen er lavere en dette vil den reduserte temperaturen påvirke batteriet slik at det har mindre energi. det er også grunnet denne kjemiske prosessen at batterier kan oppleves som varme i seg selv. jo fortere prosessen skjer (oppladning eller utladning) jo kortere tid bruker batteriet på en gitt mengde varme. det er heller ikke slik at spenningen stiger jevnt mot uendelig etter som varmen stiger i og/eller rundt batteriet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Spenningen stiger fordi dynamoen leverer høyere spenning enn batteriene. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Batteriet varmes opp pga indre motstand, det er noe alle batterier (dessverre) har. I tilfellet med bilen så tror jeg at det bidrar til å få batteriet nærmere optimal temperatur slik at det kan levere høyere spenning. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Aha, takker for svar! Jotun: Spenningene ble målt med motoren avskrudd. Er kun tenningen på, viser voltmeteret i bilen batterispenningen hvis motoren er av, er motoren på viser den ladespenningen (som forøvrig er litt over 14V). Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 CFM: Eg beklager. Leste bare svarene til de andre og ikke ditt innlegg skikkelig. Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvor mange av de nå styrtede/sittende diktatorene tok over etter et kupp hvor de faktisk styrtet en annen diktator? 1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Stemmer det at man går ned 0.5-1 kg om dagen dersom man spytter straks man har noe spytt i munnen? (Jeg hørte påstanden fra en boksetrener) Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Ifølge Wikipeda består spytt av 98% prosent vann, så det ville isåfall bare vært en midlertidig vektreduksjon som følge av dehydrering. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Stemmer det at man går ned 0.5-1 kg om dagen dersom man spytter straks man har noe spytt i munnen? (Jeg hørte påstanden fra en boksetrener) Test det selv med et glass over f.eks. 10 min. og gang opp til du treffer de antall timene du er våken Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvordan er den beste måten å holde seg lengst våken uten å sove? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Hvordan er den beste måten å holde seg lengst våken uten å sove? Stå. Ikke sitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå