Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en fastsatt grense på hvor mye støy som er lov i for eksempel et borettslag o.l., da i decibel?

 

Eller taes alt på skjønn. Tenker da hvist du har en nabo med skremmende god hørsel som banker for hvert minste kvirrevitt.

 

Sist, må man godta en viss mengde støy i leiligheter som ikke er så veldig støyisolert? La oss si noe som lett kan overdøves av å skru på en TV, men som du hører godt i en stille stund?

Lenke til kommentar

Kan alle materialer bli rammet av materialtretthet?

 

 

Jeg tenker spesielt da på silikonen inni puppene til folk.

Det kan vist det.

2. Lekkasje

Mikroskopiske mengder av silikon vil lekke fra protesene. Hvis materialtretthet eller andre årsaker skulle gjøre at protesehylstere brister, vil silikongeleen, som er svært tyktflytende, vanligvis forbli innenfor den beskrevne arrhinnen...

 

Kilde: Dr. KVeims klinikk: silikon

Lenke til kommentar

Er det en fastsatt grense på hvor mye støy som er lov i for eksempel et borettslag o.l., da i decibel?

 

Eller taes alt på skjønn. Tenker da hvist du har en nabo med skremmende god hørsel som banker for hvert minste kvirrevitt.

 

Sist, må man godta en viss mengde støy i leiligheter som ikke er så veldig støyisolert? La oss si noe som lett kan overdøves av å skru på en TV, men som du hører godt i en stille stund?

 

Så vidt jeg vet er det ikke satt en fast grense nei, det er vel så kalt allminnelig ro etter visse tidspunkt.

Om et borettslag har spesifikke regler for støy må man nesten lese i borettslagets regler.

 

å si at noe lett kan overdøves av en tv og bruke det som argument ville jeg ikke gjordt, får litt useriøs "feeling" av det.

men ja man må nok forvente litt støy.

forøvrig kan man forvente forskjellige støynivåer mellom leiligheter som er bygd på 60-tallet en det vil være mellom leiligheter bygd i 2010. men da snakker jeg om leiligheter, ikke noen som ar konvertert kjellerstua til hybel for å tjene penger :p

Lenke til kommentar

Fant faktisk ikke ut av dette med Googles hjelp:

Hvor mange finnes det av Universitetets Jubileumstier?

Nå har jeg googlet litt rundt spørsmålet ditt, men kommer like langt som deg...

Har du spurt med Det Norske Myntverket?

 

eller norskmynt.com finner ikke info om det du spør om på siden men de burde vel vite litt om det fordi om?

 

eventuelt må jeg ha mer info for å kanskje komme frem til noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en fastsatt grense på hvor mye støy som er lov i for eksempel et borettslag o.l., da i decibel?

 

Eller taes alt på skjønn. Tenker da hvist du har en nabo med skremmende god hørsel som banker for hvert minste kvirrevitt.

 

Sist, må man godta en viss mengde støy i leiligheter som ikke er så veldig støyisolert? La oss si noe som lett kan overdøves av å skru på en TV, men som du hører godt i en stille stund?

 

Spørs hva det kommer av, det er fastsatte grenser på lydisolering mellom leiligheter, det er fastsatte grenser på støy fra feks ventilasjon, eller fra nabiens tekniske anlegg (dvs feks varmepumpe), bygg og anleggsvirksomhet, veitrafikk. Støy fra feks naboens anlegg når lydisoleringen er ivaretatt er det ingen konkrete krav til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at kvinner har mindre hårvekst på kroppen og mer på hodet enn menn (sånn generelt virker det slik), og hva er grunnen for at så mange menn mister håret (fullstendig skallet, måne eller lignende) men man "aldri" ser noe slikt blant kvinner? Hva skyldes dette og har det noen praktisk (evolusjonær) bakgrunn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer progressive linser?

Man legger ulike brytningsindekser i ringer rundt senter på linsa, med nærsynet (lesesynet) i senter av kontaktlinsa:

http://www.youtube.com/watch?v=lslIAW8J78w

Etter litt tilvenning med denne typen kontaktlinser klarer synssenteret i hjernen selv å velge ut det skarpeste bildet av et objekt.

 

Se også http://aarhus.kontaktlinseinstituttet.captiv8online.com/?key=5e683e8d

 

I progressive brilleglass legges de ulike sonene som horisontale soner, med nærsynet (lesesynet) nederst.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at hårveksten er bl.a. styrt av testosteronnivået.

Mer testosteron øker sannsynligheten for skallethet.

Kvinner har ikke så mye testosteron, så de blir ikke skallet.

Den forklaringen er kraftig overforenklet. Kvinner har også testosteroner (en gruppe hormoner) men ulik balanse mellom de forskjellige testosteronene slik jeg har skjønt. Testosteron er vist ikke noen direkte skallethet fordi det ikke er noen klar sammenheng mellom skallethet og testoesteronnivå hos menn. De med mye testosteron kan ha fult hår hele livet og omvendt. Det er vist mye mer som spiller inn. Det er et forskningsområde det ligger mye penger i (gode inntjeningsmuligheter for legemiddelindustrien) men likevel har de vist ikke klart å kartlegge årsakene særlig godt. Per i dag er det vist ingen særlig effektive motmidler.

Lenke til kommentar

Kan alle materialer bli rammet av materialtretthet?

 

 

Jeg tenker spesielt da på silikonen inni puppene til folk.

Det kan vist det.

2. Lekkasje

Mikroskopiske mengder av silikon vil lekke fra protesene. Hvis materialtretthet eller andre årsaker skulle gjøre at protesehylstere brister, vil silikongeleen, som er svært tyktflytende, vanligvis forbli innenfor den beskrevne arrhinnen...

 

Kilde: Dr. KVeims klinikk: silikon

 

Det er det som gjør at damer med "gamle" silikonpupper ser ut som de har 2 harde kuler limt utpå brystkassa. De var sikkert myke og fine for 10 år siden.

Lenke til kommentar

Den forklaringen er kraftig overforenklet. Kvinner har også testosteroner (en gruppe hormoner) men ulik balanse mellom de forskjellige testosteronene slik jeg har skjønt. Testosteron er vist ikke noen direkte skallethet fordi det ikke er noen klar sammenheng mellom skallethet og testoesteronnivå hos menn. De med mye testosteron kan ha fult hår hele livet og omvendt. Det er vist mye mer som spiller inn. Det er et forskningsområde det ligger mye penger i (gode inntjeningsmuligheter for legemiddelindustrien) men likevel har de vist ikke klart å kartlegge årsakene særlig godt. Per i dag er det vist ingen særlig effektive motmidler.

Kan det ikke stemme at denne hormonteorien gikk ut på at hårtap skyldes at androgennivå er lavere enn det var? Slik mener jeg på det var, men jeg sitter på smarttelefon nå, så det blir for stress å søke og sjekke. Uansett, teorien sier at menn får mye hår som følge av høyt androgennivå. Når androgennivået faller og estrogennivået øker, noe som skjer når menn blir noe eldre, kan det i nok mengde gi utslag som hårtap (sammen med andre aldringstegn). Kvinner, derimot, får en høyere konsentrasjon av (eller balanse i høyere favør av) androgener når de blir eldre, og derfor mister de ikke hår. Det er nemlig påvist at kjønnshormoner har forskjellig funksjon ved forskjellige stadier i utviklingen. Dette er nok bare én av flere ledende teorier i et område som utrolig nok ikke har innehatt så stor interesse.

Lenke til kommentar

genetikk og miljø vil jeg tro er de endelige faktor som avgjør hårtap. typisk sett vil du se at måne går igjen i en familie, da åpenbart av genetiske årsaker. På den andre siden så er det noen som får sånn hode-eksem og flass, og lider hårtap av den grunn.

 

jeg har ingen tro på alt det kroppsbalanse-kjemi svadaet. dette er genetisk betinget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...