Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

frecjoha, du tar feil. Flimzes har rett. Sett deg litt inn i matematikk før du kommer med bastante feilaktige ("intuitive") svar.

MilKman: I kjapp hoderegning brukes ofte 1 kWh = 1 kr som grovt anslag. Skal du ha det mer presist må du sjekke strømprisene hos din kraftleverandør og nettleverandør og regne inn faste gebyrer. Personlig betaler jeg 22 øre/kWh hos kraftlverandøren min. Jeg har ikke sjekket nettleien men antar den ligger rundt 30 øre. Dvs. rundt 0,5 kr/kWh. Men dette er nå med rekordlave priser, ikke noe årsgjennomsnitt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du helt sikkert også forstår, er dette et filosofisk spørsmål og ikke et matematisk spørsmål. Du har helt sikkert tidligere hørt sitatet "alt er relativt".

Du vil helt sikkert også påstå at gresset er grønt, fordi du observerer med dine egene øyne, eller har lært det i naturfagen. Men alikevell er det ingen garanti for at gresset ER grønt. Men det du kan si er: Jeg oppfatter gresset som grønt.

I matematikken antar vi at matematikk fungerer. Det er ingenting som heter motbevis ved postmodernisme. 0.99999999... = 1, det kan enhver som har jobbet litt med konvergente rekker fortelle deg. I uendeligheten er det ikke lenger snakk om "nært nok".

60,00...01 = 60

Nei. 0.00...01 er endelig og positiv.

Lenke til kommentar

59,999... er ikke = 60 men ≈ 60

59,999... er ikke noe annet enn 59,999...

59,999 = 60, ikke ≈ 60.

10/3 = 3,333...

3,333...*3 = 9,999... = 10

Feil igjen.

9,999... er ikke = 10 men ≈ 10

Dette er direkte galt, og mang en matteprofessor på universiteter rundt om i verden vil fortelle deg det samme, jeg har til og med gitt deg et matematisk bevis som sier at det du sier er galt.

http://en.wikipedia.org/wiki/0.999...

Men er Matematikken konstant eller generell?

Ut fra artikkelen blir 0.999... ofte ansett som 10 for å lette problematikken relatert til dette.

Ergo 0.999... ≈ 1

Som du helt sikkert også forstår, er dette et filosofisk spørsmål og ikke et matematisk spørsmål. Du har helt sikkert tidligere hørt sitatet "alt er relativt".

Du vil helt sikkert også påstå at gresset er grønt, fordi du observerer med dine egene øyne, eller har lært det i naturfagen. Men alikevell er det ingen garanti for at gresset ER grønt. Men det du kan si er: Jeg oppfatter gresset som grønt.

Hva er differansen mellom 0,999... og 1? 0,000...1? Hvordan kan man putte inn et tall etter uendelig (les, stopper aldri) nuller? Jo, det er et matematisk spørsmål. Du kan også sette det opp som en rekke (0,999... = 0,9 + 0,09 + 0,009... og bruke formel for summen av uendelige rekker for å bevise det.).

Nei, det har nok ingen praktisk betydning, men likevel stemmer det at 0,999... = 1, og ikke bare ≈ 1.

Lenke til kommentar

Selv om dette beviser at 0,999... = 1, i den grad de forklarer ligningen avhenger av brukergruppen. I innledende aritmetikk, slike bevis hjelpe til å forklare hvorfor vi har 0,999... = 1, men 0,333... < 0,4. Og i innledende algebra, hjelper bevisene å forklare hvorfor den generelle metoden for konvertering mellom fraksjoner og gjentakende desimaler fungerer. Men de kaster også lys på forholdet mellom desimaler og tallene de representerer, som ligger til grunn for spørsmålet om hvordan to ulike desimaler i det hele tatt kan sies å være like.

William Byers hevder at en som er enig i at 0,999... = 1 ,har ikke løst flertydigheten, ikke egentlig forstår ligningen.

Fred Richman hevder at det første argumentet "får sin styrke fra det faktum at folk flest har blitt opplært til å akseptere ligningen uten å tenke".

Så igjen... Dette er et filosofisk spørsmål og ikke et matematisk spørsmål.

Det er lov å akseptere at 0,999... er uedelig, på samme måte som å si at universet ikke har en alder. Mange vil alikevell hevde at universet er 13,7 milliarder år gammelt, grunnet big bang teorien. Men hva om Big bang er en del av noe større? (tiden før big bang).

Jeg anser også kanskje at dette spørsmålet ligger langt på utsiden av hva flere i denne tråden er i stand til å forstå, grunnet Fred Richman teori. Og spørsmålet burde heller vært opprettet i et filosofisk forum.

Lenke til kommentar

Så igjen... Dette er et filosofisk spørsmål og ikke et matematisk spørsmål.

(...)

Jeg anser også kanskje at dette spørsmålet ligger langt på utsiden av hva flere i denne tråden er i stand til å forstå(...) Og spørsmålet burde heller vært opprettet i et filosofisk forum.

Om du vil diskutere filosofien i begrepet uendelig får være opp til deg. Derimot er spørsmålet om 0.999 etterfulgt av uendelig antall 9-ere = 1 bare matte, ikke filosofi. Og har derfor et entydig svar.

0.999.. = 1

Lenke til kommentar

Hva er differansen mellom 0,999... og 1? 0,000...1? Hvordan kan man putte inn et tall etter uendelig (les, stopper aldri) nuller?

Nå er du inne i matematikens verden igjen. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg og akseptere uandelig.

Men 0,999... er ikke noe anndet enn et berep som illustrerer nettopp uendelig.

Begrepet forteller også at tallet er tett opptil 1 som det er mulig å komme, men alikevell ikke er 1.

Lenke til kommentar

Begrepet forteller også at tallet er tett opptil 1 som det er mulig å komme, men alikevell ikke er 1.

Når det kan bevises at det er nøyaktig 1, hvordan er det ikke 1? Jeg vil gjerne se litt solid argumentasjon fra din side, og ikke bare hand-waving.

Lenke til kommentar

I borettslaget jeg bor i driver vi med kildesortering. Men vi har fått streng beskjed om at "plastkorker" ikke kan kastes i plastcontaineren sammen med annen plast, men må kastes i vanlig restavfall. Dette gjelder alle typer plastkorker virker det som.

Er det slik at plastkorker inneholder noen form for spesielle stoffer eller noe? Ganske rart det "forbudet" der :hmm:

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hva er differansen mellom 0,999... og 1? 0,000...1? Hvordan kan man putte inn et tall etter uendelig (les, stopper aldri) nuller?

Nå er du inne i matematikens verden igjen. Jeg forstår at det kan være vanskelig for deg og akseptere uandelig.

Svarene man gir avhenger vel av hvor godt man forstår uendelig. Om noe er uendelig likt, så er de like. Det finnes ingen ende på hvor like de er, de er derfor identiske.

Lenke til kommentar

Matte er presist definert, og ikke filosofi.

Igjen: Alt er relativt

Matte er kun presist definert om du har en avgrenset horisont.

I kosmologien snakkes det blant annet om parallele universer.

Universer hvor alle fysiske lover du erkjenner, opphører å eksistere.

(Mennesket) kan (ikke fly) A er B

(En sten) kan (ikke fly) B er C

(Mennesket) er (En sten) A er C

Om matematiken er presist definert, påsår den at menneske er en sten.

Eller er matematiken også relativ? Igjen handler dette om din egen horisont.

Lenke til kommentar

Vill det være mulig å installere xbox (1) os'et ? Burde være mulig men er vell et par problemer, noen av de er vell at koden ikke er lagt ut. Men vill ikke det bare være å åpne opp disken (installere disken i pc) og finne den der? kan ikke helt skjønne hva som er prolbemet , spessielt også fordi xbox er så å si en pc.

Lenke til kommentar

I borettslaget jeg bor i driver vi med kildesortering. Men vi har fått streng beskjed om at "plastkorker" ikke kan kastes i plastcontaineren sammen med annen plast, men må kastes i vanlig restavfall. Dette gjelder alle typer plastkorker virker det som.

Er det slik at plastkorker inneholder noen form for spesielle stoffer eller noe? Ganske rart det "forbudet" der :hmm:

Merkelig. Det handler ikke bare om å lette arbeidet til de som tar i mot flaskene da, så de slipper å skru av alle korkene selv?

Har ingen annen forklaring.

Lenke til kommentar

Matte er presist definert, og ikke filosofi.

Igjen: Alt er relativt

Matte er kun presist definert om du har en avgrenset horisont.

I kosmologien snakkes det blant annet om parallele universer.

Universer hvor alle fysiske lover du erkjenner, opphører å eksistere.

(Mennesket) kan (ikke fly) A er B

(En sten) kan (ikke fly) B er C

(Mennesket) er (En sten) A er C

Om matematiken er presist definert, påsår den at menneske er en sten.

Eller er matematiken også relativ? Igjen handler dette om din egen horisont.

Din feilaktige bruk av logiske slutninger hindrer ikke at matematikk er presist definert. Det er et regelsett som er lagd av mennesker, men konkrete regler. Uanasett hva slags fysiske lover som gjelder og ikke gjelder. At matematikken er presist definert fører heller ikke på noen måte til at "menneske er en sten". Den eneste "horisonten" det representerer er horisonten som tar feil.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...