Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Har det tidligere i historien vært en eller annen versjon av disse idiotiske "memene" som ligger og slenger på internet. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på noen spesielle, men har noen for, si 500 år siden, tatt et bilde av en person/dyr/ting og gitt det en (forhåpentligvis) morsom tekst til?

 

Og når begynte egentlig humoristiske bilder å bli populære? Finnes det spor av tegninger i huler eller lignende som kan ha vært et forsøk på humor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ville vite hva som mest sansynlig ville skje hvis en enorm is-mengede ble slynget mot sola , ikke sant ?

Du får lese posten min en gang til, hvis du ikke ser at du bommet: Nevermind. Gidder ikke å lage en ny lang "forklar elgen hvorfor han ikke skjønner hva jeg mener".

Spørsmålet ditt KoKo_

Hva ville skjedd med sola hvis en isklump på samme størrelse kræsjet i den?

den andre elgens svar

Hvis denne isklumpen bare består av frosset vann og den kommer direkte mot solen så er det mest sannsynlig at den vil smelte bort før den treffer sola til tross for størrelsen

Hvis man ønsker et mere presist svar så forslår jeg at du sender en melding til programmet Ekko i NRk slik at det blir tatt opp i "Abels tårn" i programmet ekko.

Ganske godt svar syns nå jeg.

Lenke til kommentar

du spør : Hva ville skjedd med sola hvis en isklump på samme størrelse kræsjet i den?

 

Siden jeg svarte at all issen mest sannsynlig ville smeltet vekk så kan jeg også spesifisere at det mest sannsynlig ville ikke ha skjedd noe med sola.

 

Men så rådet jeg deg også til å ta kontakt med NRK / EKKO hvis du ville ha et enda grundigere svar.

 

jeg kan ikke se at jeg har misset på svaret

Lenke til kommentar
Hva ville skjedd med sola hvis en isklump på samme størrelse kræsjet i den?

Det ville ikke skjedd. Så store masser er ikke særlig kalde fordi de ikke kan kvitte seg med varmen særlig enkelt etter opprinnelsen. En annen ting er at så stor masse vil gi et vanvittig trykk i midten som vil starte en fusjonsreaksjon slik at isklumpen blir en egen sol.

 

Spørsmålet er så hypotetisk/science fiction at du kan dikte opp ditt eget svar.

 

Halvparten av året vil dette bidra til å varme opp huset ;)

Den vil bidra til å varme opp huset hele året. Men det er ikke sikkert man trenger den ekstra varmen de varmeste månedene av året. Hvis man har aircondition vil den ekstra varmen gi høyere strømforbruk fra airconditionanlegget på de varmeste dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja, får vel gi et svar da, siden arni mente det var et godt svar.

 

Elgen, du drar frem kometer, det er langt fra hva jeg spurte om.

Du sier også at den vil smelte før den kommer frem, jeg spør hva som skjer hvis den kræsjer, ikke om den kommer frem.

2 for 2, ikke hva jeg spurte om. Det beste med svaret ditt var at jeg nok bør spørre noen andre for å få et skikkelig svar. Kudos.

 

Som sagt, har ikke tenkt å krangle gjennom et svar ved å dra dette ut lenger, var bare et tankeeksperiment som jeg tenkte på i dag, og lurte på om noen hadde noen tanker om hva som ville skjedd.

 

Edit: Takk Simen, ikke like spennende svar som jeg hadde håpet på ;) Men høres så fornuftig ut at tankeeksperimentet faller fra hverandre.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Har det tidligere i historien vært en eller annen versjon av disse idiotiske "memene" som ligger og slenger på internet. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på noen spesielle, men har noen for, si 500 år siden, tatt et bilde av en person/dyr/ting og gitt det en (forhåpentligvis) morsom tekst til?

 

Og når begynte egentlig humoristiske bilder å bli populære? Finnes det spor av tegninger i huler eller lignende som kan ha vært et forsøk på humor?

Gjorde et raskt google-søk:

http://www.cracked.com/article_19119_7-memes-that-went-viral-before-internet-existed.html

 

Abracadabra og dets opprinnelse var interessant, de tre harene også, men:

SATOR AREPO TENET OPERA ROTAS = win!

Lenke til kommentar

59,999... er ikke = 60 men ≈ 60

59,999... er ikke noe annet enn 59,999...

59,999 = 60, ikke ≈ 60.

 

10/3 = 3,333...

3,333...*3 = 9,999... = 10

Feil igjen.

9,999... er ikke = 10 men ≈ 10

Dette er direkte galt, og mang en matteprofessor på universiteter rundt om i verden vil fortelle deg det samme, jeg har til og med gitt deg et matematisk bevis som sier at det du sier er galt.

http://en.wikipedia.org/wiki/0.999...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

59,999... er ikke = 60 men ≈ 60

59,999... er ikke noe annet enn 59,999...

59,999 = 60, ikke ≈ 60.

 

10/3 = 3,333...

3,333...*3 = 9,999... = 10

Feil igjen.

9,999... er ikke = 10 men ≈ 10

Dette er direkte galt, og mang en matteprofessor på universiteter rundt om i verden vil fortelle deg det samme, jeg har til og med gitt deg et matematisk bevis som sier at det du sier er galt.

http://en.wikipedia.org/wiki/0.999...

Men er Matematikken konstant eller generell?

Ut fra artikkelen blir 0.999... ofte ansett som 10 for å lette problematikken relatert til dette.

Ergo 0.999... ≈ 1

 

Som du helt sikkert også forstår, er dette et filosofisk spørsmål og ikke et matematisk spørsmål. Du har helt sikkert tidligere hørt sitatet "alt er relativt".

 

Du vil helt sikkert også påstå at gresset er grønt, fordi du observerer med dine egene øyne, eller har lært det i naturfagen. Men alikevell er det ingen garanti for at gresset ER grønt. Men det du kan si er: Jeg oppfatter gresset som grønt.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...