Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det er en snedig ting jeg lurer på, hvorfor er det fortsatt mennesker som tror på religion i 2011?

( Muligens feil fora, men et veldig snedig spørsmål )

Fordi noen får ekstrem makt og tjener vanvittige penger på det. F.eks. tenkt deg paven, han er enten en av verdens mest sinnsyke personer, han må tross alt tror han er guds utsending til jorden og er ufeilbarlig. Eller så er han en av den mest kyniske drittsekken i verden siden han vet at hele greia er bare oppspinn, som alt for mange av de tidligere pavene åpenbart forstod. Jeg tror det siste er rett. F.eks. er jeg kanskje den eneste personen som ikke ville blitt overrasket i det hele tatt om det hadde vist seg at hele kjelleren i vatikanet var et smågutteharem for paven og andre innviede.

Folk er sta og i tillegg er de blitt indoktrinert til å ikke tenke kritisk om sine egne overbevisninger. Samt sosial utpressing om du forlater miljøet bidrar alle til (tilnærmet) status quo.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en snedig ting jeg lurer på, hvorfor er det fortsatt mennesker som tror på religion i 2011?

( Muligens feil fora, men et veldig snedig spørsmål )

Av de mer snedige forslagene finner man memetikk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Memetics

Altså teorien om at enheter av kunnskap kan sammenlignes med gener (derav memer), og videre da at de memene som overlever best vil bli ført videre nedover og på tvers av generasjoner - en slags evolusjon og naturlig seleksjon av idéer.

Artig nok ser man jo en god del overlevelsesmemer innad i f.eks de 10 bud (du skal ikke ha andre guder enn meg etc..), så det ligger nok noen sannheter i denne teorien, selv om den (kanskje med rette) kritiseres for å være litt lite spesifikk/ikke helt vitenskapelig.

Lenke til kommentar

Hvor har du antennen hen ?. det er den som tar inne signalet.

Men så er det slik at man også er avhengig av en digital mottaker ( dekoder ) for å kunne se bildet.

De fleste tv-ene /dekoderne gir nok en svart skjerm mellom kanalskiftene

Du babler om nå da?

Han lurer på om du får inn støy (snø) på bildet på en kanal som ikke er innstilt om man kler alle vegger i rommet med bly- Da er det jo inneforstått med at kanalen han skal bruke ikke henter signaler fra noen antenne. Og det har hvertfall ikke noe som helst med digitale sendinger eller ei.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Men så er det slik at man også er avhengig av en digital mottaker ( dekoder ) for å kunne se bildet.

Du babler om nå da?

Han lurer på om du får inn støy (snø) på bildet på en kanal som ikke er innstilt om man kler alle vegger i rommet med bly- Da er det jo inneforstått med at kanalen han skal bruke ikke henter signaler fra noen antenne. Og det har hvertfall ikke noe som helst med digitale sendinger eller ei.

Da må man bruke analoge signaler. det gir snø på skjermen når det ikke er signaler .

en moderne mottaker vil gi teksten "no signal" ell l på skjermen .

men du lurer vel på om bly stopper tv- og radio-signaler gjennom luften ?

Lenke til kommentar

Når dør man av feber?

Litt sånn skala-ish, hva er farlig, når dør man?

f.eks

40-42 - kontakt lege

42-44 - farlig

44-46 - død.

Eller noe lignende. : )

Jeg vet ikke helt hvordan det måles i feber, men jeg har hørt at dersom du får en temperatur på 42° C i de indre organene dine, så er du død.

Ja, og om dette igjen vil gi den konsekvensen at "snøen" forsvinner eller i alle fall blir veldig annerledes.

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du babler om nå da?

Da må man bruke analoge signaler. det gir snø på skjermen når det ikke er signaler .

Spørsmålet er om et helt radiotett rom vil gi et snøfritt bilde på tven.

Og jeg tror ikke man får det pga den kosmiske bakgrundstøyen og støy fra tven selv.

Lenke til kommentar

Du babler om nå da?

Kan du være så snill å slutte å svare hvis du verken forstår eller vet svaret på spørsmålet? Det blir bare et hopetall med poster der andre må forklare deg ting som allerede er forklart, eller at det blir en total avsporing.

Ang. spørsmålet, vet jeg ikke om du får støy eller ikke.

(Jeg prøver å vegre meg fra å poste slike poster, men er grusomt irriterende i lengden. Følte jeg måtte ytre meg igjen.)

Edit-svar til ny post: Jo, det er det, og det som er så dumt, men det er ingen annen måte å få sagt det uten at det blir fælt personlig.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at det går gjennom hele planeten, men dette er et emne jeg kan mindre enn lite om, så skal ikke si noe sikkert.

Ute i fra et lite avsnitt jeg nettopp leste på Wikipedia, ser det ut som om 1 cm med bly halverer mengden med gammastråling. Da blir det 0,00000000000000000000000000007,88861 % av gammastråling fra verdensrommet som trenger gjennom blyveggene. Det høres veldig lite ut, så jeg tipper selv at det ikke gir utslag på skjermen.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Intensiteten til gammastråling (og elektromagnetisk stråling generelt) avtar som e^(-kx) hvor k avhenger av materialet. Med noen meter med blyvegg vil man skjerme for så å si all strålingen. Det er vel nøytrinoer du tenker på Flimzes?

Støyen fra komsmisk bakgrunnsstråling står for noen prosent (4-5%) av "snøen" på en "tom" kanal. Resten er vel annet støy i atmosfæren. Jeg tipper selv i et faradaybur med flere meter blyvegg rundt så vil det være støy på tv'en som kommer fra de elektriske komponentene til tv'en.

Lenke til kommentar

Når dør man av feber?

Litt sånn skala-ish, hva er farlig, når dør man?

f.eks

40-42 - kontakt lege

42-44 - farlig

44-46 - død.

Eller noe lignende. : )

Ved rundt 42grader vil proteinene i kroppen din ødelegges (denatureres) dvs. at den uhyreviktige 3D-strukturen dems kollasper. Det samme skjer når man koker et egg (eggehvitten er så og si kun proteiner) eller pisker krem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...