Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv opplevd pikselfeil (HDMI sparklies) ved bruk av dealextreme-kabler, som ble løst med annen kabel. Dette er et ikke ukjent fenomen.

 

Her snakker vi da ikke om at bildet kan bli bedre med dyre kabler, men at bildet kan bli ødelagt med dårlige.

Feil på bildet kan forekomme ja, men jeg antar verken skarpheten eller fargene ble bedre av ny kabel?

Lenke til kommentar

Ordnett koster penger :(

 

Men er jo assosiasjoner, men liksom den mest typiske assosiasjonen, som majoriteten vil gjøre først.

 

Stereotypisk passer ganske bra. :)

Men ikke helt, for det er en generell beskrivelse, ikke en spesifikk ting.

 

F.eks. en stereotyp pokemon er et lite søtt dyr som kan «skyte» noe som har med ett av de fire elementene å gjøre.

Den mest xxx pokemonen er Pikachu.

 

Aner ikke om dette ordet finnes altså. :p

Lenke til kommentar

Ordnett koster penger :(

 

Sorry, her er definisjonen fra fremmedordboken:

sammenslutning, forening

(psyk.) det at et sanseinntrykk el. forestillingen om det, når det igjen opptrer i bevisstheten, fremkaller forestillinger om noe lignende el. noe motsatt i tid el. rom.

 

"Mest assosierte" ser kanskje ut til å passe bra..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som i praksis begrenser dataoverføring over TP-kabler er byggkvaliteten, altså hvor mye overføringsfeil det blir pga dårlige koblinger, interferens mellom avisolerte kabler i pluggen etc. Det er såvidt jeg skjønner det hele forskjellen på Cat5/Cat6: Hvor god kvalitet på kabelkonstruksjonen man kan garantere. Det er ikke utenkelig at det samme skjer med dårlige HDMI-kabler.

 

Såvidt jeg kan se krever 1080p 3.96Gb/s ved 60Hz. Til sammenligning lover gigabit Ethernet 1 Gb/s, over Cat5 med en maksimal lengde på 100m. Jeg vet ikke hvor mye signaltap som skjer i selve kabelen, men jeg regner med at en viss kvalitet på HDMI-kabelen vil være nødvendig for å sikre en grei båndbredde. Dog tror jeg ikke at det vil være et problem for annet enn det billigste av det billige.

 

EDIT: Jeg vet ikke om det er Norges peneste pus, men den er kjempesøt!

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Jeg hørte fra en ansatt fra Expert at man kunne se forskjell på gode og dårlige kabler ved panorering av landskap f eks. Ikke like smooth panorering i dårlige kabler.(Må vel sendes mer data gjennom den når det skjer mye endringer.)

 

(Nå skal ikke jeg si at jeg stoler på hva en tilfeldig ansatt i Expert som vil tjene penger på kabler sier, men det er et innspill i debatten)

Lenke til kommentar

Jeg hørte fra en ansatt fra Expert at man kunne se forskjell på gode og dårlige kabler ved panorering av landskap f eks. Ikke like smooth panorering i dårlige kabler.(Må vel sendes mer data gjennom den når det skjer mye endringer.)

 

(Nå skal ikke jeg si at jeg stoler på hva en tilfeldig ansatt i Expert som vil tjene penger på kabler sier, men det er et innspill i debatten)

Det sendes like mye data gjennom kabelen hele tiden, da hele bildet sendes ukomprimert gjennom kabelen i hver eneste frame. Så dette er rent tull, jeg har hdmi kabler til 8kr, og jeg har hdmi kabler til 1500kr, og de fungerer utmerket. Jeg har en flat hdmi kabel som er litt følsom for sidelengs bøying, og når det blir dårlig kontakt, så blir det masse rød og blå støy over bildet, fargene påvirkes ikke, "smooth-heten" er helt upåvirket. det er kun digital støy.

Lenke til kommentar

Jeg hørte fra en ansatt fra Expert at man kunne se forskjell på gode og dårlige kabler ved panorering av landskap f eks. Ikke like smooth panorering i dårlige kabler.(Må vel sendes mer data gjennom den når det skjer mye endringer.)

 

(Nå skal ikke jeg si at jeg stoler på hva en tilfeldig ansatt i Expert som vil tjene penger på kabler sier, men det er et innspill i debatten)

 

Det er mulig man kan se forskjeller ved veldig høye oppløsninger om man sammenligner forskjellige versjoner av HDMI standarden.

 

F.eks kan en Expert ansatt si dette ved å sammenligne en "billig" HDMI 1.0 kabel mot en "dyr" HDMI 1.4 kabel, men da blir det litt som å sammenligne epler og bananer.

 

Sammenligner du en billig HDMI 1.4 kabel med en dyr HDMI 1.4 kabel vil du derimot ikke se noen forskjell.

 

Ref: http://www.pcmag.com/article/print/264371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men er jo assosiasjoner, men liksom den mest typiske assosiasjonen, som majoriteten vil gjøre først.

 

Typetal er det talet som finst flest gonger i eit utval av tal (ta utvalet {1,1,1,1,3,3,4,1,2,6,6,5,5,3}, 1 er typetalet). Typisk assosiasjon vil eg kalle det du er ute etter ("blå jeans" er det som finst flest gonger i eit utval av assosiasjonar til "bukse").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
...

 

Det er mulig man kan se forskjeller ved veldig høye oppløsninger om man sammenligner forskjellige versjoner av HDMI standarden.

 

F.eks kan en Expert ansatt si dette ved å sammenligne en "billig" HDMI 1.0 kabel mot en "dyr" HDMI 1.4 kabel, men da blir det litt som å sammenligne epler og bananer.

 

Sammenligner du en billig HDMI 1.4 kabel med en dyr HDMI 1.4 kabel vil du derimot ikke se noen forskjell.

 

Ref: http://www.pcmag.com/article/print/264371

Hvordan er HDMI-kablene som Biltema selger? Ser ingenting om hvilken type det er.

LINK

Lenke til kommentar

Hvordan er HDMI-kablene som Biltema selger? Ser ingenting om hvilken type det er.

LINK

 

Ingen info der, men om du kontakter kundeservice: [email protected] , vet de nok svaret.

 

Jeg vil for øvrig bli overrasket dersom de benytter en tidligere standard, da 1.4 ble introdusert allerede i 2009 - likevel vil du sannsynligvis ikke se forskjell på 1.0 standard og 1.4 med mindre du kjører oppløsninger over 1080p/60 hz (noe som strengt tatt ikke er så veldig vanlig, eller for den saks skyld nyttig på annet enn veldig store lerreter).

Lenke til kommentar

Det er en snedig ting jeg lurer på, hvorfor er det fortsatt mennesker som tror på religion i 2011?

 

( Muligens feil fora, men et veldig snedig spørsmål )

Hardwaren har ikke forandret seg så mye de siste 2000 årene, selv om vi har mer software å velge mellom. Og for å trekke parallellen enda litt lenger, det er fremdeles mye legacy-kode ute og går.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...