Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

snip

 

snip

snip

En skjermkabler medføre lit flere signaler å holde styr på

 

Les denne setningen en gang. Nå leser du den en gang til.

Jeg fant 2 grammatiske feil, en skrivefeil og intet punktum.

På én setning!

Unnskyld meg, herr elg: Kan du være så snill i alle fall å prøve å skrive sånn at jeg skjønner innleggene dine? Gjør det for min skyld. Jeg som aldri krangler med deg...

Ok, kanskje du er fra utlandet og aldri har lært å skrive norsk, for det er jo en sterk mulighet. Men det er vanlig praksis i de aller fleste land å bruke punktum.

 

Så jeg har en snedig ting jeg lurer på:

Kan du ikke være så snill i alle fall å bruke punktum?

Endret av MækkTævvish
  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

snip

snip

En skjermkabler medføre lit flere signaler å holde styr på

 

Les denne setningen en gang. Nå leser du den en gang til.

Jeg fant 2 grammatiske feil, en skrivefeil og intet punktum.

På én setning!

Unnskyld meg, herr elg: Kan du være så snill i alle fall å prøve å skrive sånn at jeg skjønner innleggene dine? Gjør det for min skyld. Jeg som aldri krangler med deg...

Ok, kanskje du er fra utlandet og aldri har lært å skrive norsk, for det er jo en sterk mulighet. Men det er vanlig praksis i de aller fleste land å bruke punktum.

 

Så jeg har en snedig ting jeg lurer på:

Kan du ikke være så snill i alle fall å bruke punktum?

 

Nå er det faktisk slik at du oppdaget skrivefeilene før jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Den intel saken som er hos apple (husker ikke hva den het), men den er jo bare på 10 Gbit, de beste HDMI kablene er jo på 17 gbit, Hvordan skal vi nedgradere båndbredden? Tenkte hvorfor bruker vi ikke fiber når de greier å presse terrabit gjennom de små kablene.

 

Er litt usikker på detaljene, men dette er nok til å sende 2 1080p bilder samt LAN og lagring samtidig. Mener også lightpeak/thunderbolt kan ha høyere hastighet om de bruker Intel sin versjon med optiske kabler. De byttet ut de optiske kablene for å spare penger. Det kan da virke som det er kabelen som begrenser hastigheten nå, så om de skulle bestemme seg for å bruke fiber igjen kan man regne med høyere hastigheter.

 

Fant denne på wiki, så tyder på at kabelen i dag takler opp til 20Gbit/s

 

Bitrate 20 Gbit/s PCIe and DisplayPort bi-directional

100 Gbit/s (over next decade)

 

Per i dag finnes det vel ingen optiske thunderbolt-kabler i det hele tatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kabelen takler opptil 20 gbit overføring ja, men kun 10 gbit en vei, det er en toveis kabel.

 

Men har lyst på en sånn kabel som vi bruker til spdif som skjemkabel, tynn billig, lett, ingen nagler og skru inn eller noe :p

 

HDMI er jo tynn, billig og det er ingen skruer.

 

Nei?

 

Jo

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161973334

 

Mener på å ha sett HDMI kabler der også for 99,- (1,5m), men kunne ikke finne dem på nettet.

 

Altså: tynne (ikke like tynne som spdif, men likevel tynne), billige og ingen skruer.

 

At noen "monsterkabler" er dyre og tjukke er mer et salgsgimmick fra produsentens side - man får liksom inntrykk av at en gullbelagt feit kabel som ikke kan bøyes og koster en formue overfører et "bedre" bilde enn en billig tynn kabel fra clas ohlson.

 

Dette er dog oksebæsj.

HDMI standarden du kjøper på clas vil gi deg akkurat like bra bilde som monsterkabelen fra hifi klubben, og i tillegg kan den bøyes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Her kommer min problemstillig, hvordan kan jeg vite at forfatteren(e) har brukt sikre kilder, tar f.eks boken : Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'. Bakpå (Notes) f.eks (fra kapitell 1) Der har de liset opp flere bøker som han har lest og "brukt" i denne boken. Er alle historie forfattere da troverdige, hvordan vet vi at det de skriver riktig (history book of 2006 forteller vell noe). Hvordan vet vi liksom at forfatteren ikke bare har diktet dette opp? Hva ville isåfall skjedd med boken?

 

beklager for rotet spørs, er trøtt

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Snedig spørsmål:

Det sies at såpen og håndvasken er en av de største oppfinnelsene i historien, fordi dette har redusert smitte og dermed sykdom enormt. Sykepleier o.l. vasket ikke nødvendigvis hendene mellom hver pasient før for eksempel.

Men før dette, var det ikke ansett som ekkelt å ikke vaske hendene/seg? F.eks. om man hadde vært på toalettet eller hadde hendene fulle av skitt fra åkern når man kom inn i stuga til middag?

 

Såpen har vært kjent veldig, veldig lenge. Det nye med antiseptisk håndvask var at den inneholdt klor, og tok livet av bakteriene.

 

Jada! 100 (+/-) på engelsk blir jo morro å sjekke igjennom. Men hva hadde skjedd med historie boka om den ikke hadde vært sant? blitt bannlyst ellernoe?=

Nei, men den hadde nok blitt fordømt av eksperter som faktisk gidder å sjekke om det som står er sant. Hvis ekspertene gidder, riktignok. Det finnes nok av bøker som er fulle av tull, uten at noen orker å kaste bort tiden sin på det.

 

Vi har fiberoptiske lydkabler, de er billige og fungerer fett. Så hvorfor ikke skjemkabel?! Me want small skjemkabel!

 

Vi har fiberoptiske lydkabler fordi en del hi-fi-entusiaster er villige til å spare i årevis for å få kjøpt den beste kabelen eller annet tull.

 

http://www.amazon.com/AudioQuest-K2-terminated-speaker-cable/dp/B000J36XR2

 

Har også sett en bedrift som selger volumknapper i tre fordi de påstår at knappene i plast introduserer dårlige vibber i musikken. Det koster såklart også en formue.

Lenke til kommentar

I motsetning til en del fancy kobberkabler, er ikke fiberkabler noe dyre bullshitkabler. De gjør at du kan velge å bruke en annen DAC enn den i avspillingsenheten.

 

Viste forøvrig at såpe har fantes lenge, var vel kanskje mer bevisstgjøringen på hygiene som var det viktigste. Men man har vel alltid syntes vond lukt og synlig skit har vært ekkelt, sant det.

Lenke til kommentar

HDMI standarden du kjøper på clas vil gi deg akkurat like bra bilde som monsterkabelen fra hifi klubben, og i tillegg kan den bøyes.

 

Helt feil.

(ikke i alle tilfeller da)

 

Trodde det samme inntil jeg tok en tur innom AVForumet (som har et mye høyere kunnskapsnivå innenfor akkurat dette, enn diskusjon.no)

 

Er en stund siden , så har ikke noen link.

 

 

Jeg var selv i den situasjonen , at jeg lurte på om jeg ville ha nytte av å skaffe meg en litt dyrere HDMI kabel til min plasma TV.

Etter å ha lest diverse tråder på AV forumet var jeg ikke i noen som helst tvil , og kjøpte en kabel til ca 1000,-

Endret av johome
Lenke til kommentar

Helt feil.

(ikke i alle tilfeller da)

 

Trodde det samme inntil jeg tok en tur innom AVForumet (som har et mye høyere kunnskapsnivå innenfor akkurat dette, enn diskusjon.no)

 

Er en stund siden , så har ikke noen link.

 

 

Jeg var selv i den situasjonen , at jeg lurte på om jeg ville ha nytte av å skaffe meg en litt dyrere HDMI kabel til min plasma TV.

Etter å ha lest diverse tråder på AV forumet var jeg ikke i noen som helst tvil , og kjøpte en kabel til ca 1000,-

Kan du forklare meg hvordan ett digitalt signal kan bli bedre av å bytte kabel?

Da snakker jeg om under normale forhold...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen teknisk forklaring på dette.

 

Trodde også at et digital signal skulle ha like bra kvalitet - billig kabel , eller dyr.

 

 

De svarene jeg fikk , når jeg søkte på AVFoumet var mere av "hvordan bildet på TV'en oppleves i praksis"

Og da er det ikke så lett å gi en teknisk forklaring ...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen teknisk forklaring på dette.

 

Trodde også at et digital signal skulle ha like bra kvalitet - billig kabel , eller dyr.

 

 

De svarene jeg fikk , når jeg søkte på AVFoumet var mere av "hvordan bildet på TV'en oppleves i praksis"

Og da er det ikke så lett å gi en teknisk forklaring ...

Fordi det ikke er noe teknisk forklaring, det er placebo-effekt.

Bildet blir sendt i form av 0 og 1, altså binært.

Om alt fungerer blir de tatt imot akkurat slik de blir sendt, er det noe feil oppleves dette som forstyrrelser eller heng i bildet, ikke dårligere farger eller skarphet.

Evt. kommer det ikke bilde i det hele tatt. Å få ett bilde med f.eks "snø" er umulig.

 

For at bildet skal bli dårligere må ett eller annet aktivt gå inn å endre på det som blir sendt, altså fange opp de 0`ene og 1`erene som blir sendt ut, sette de sammen på nytt, med f.eks nye farger og så sende det videre til tv`n.

Dette krever prosessorkraft.

 

Forskjellen mellom en billig og dyr HDMI-kabel er i skjerming og bygg-kvalitet..

 

Ang. hvem man bør stole på, hva mener du er best "Det oppleves bedre" eller "Det er ikke bedre fordi..."

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

HDMI standarden du kjøper på clas vil gi deg akkurat like bra bilde som monsterkabelen fra hifi klubben, og i tillegg kan den bøyes.

 

Helt feil.

(ikke i alle tilfeller da)

 

Trodde det samme inntil jeg tok en tur innom AVForumet (som har et mye høyere kunnskapsnivå innenfor akkurat dette, enn diskusjon.no)

 

Er en stund siden , så har ikke noen link.

 

 

Jeg var selv i den situasjonen , at jeg lurte på om jeg ville ha nytte av å skaffe meg en litt dyrere HDMI kabel til min plasma TV.

Etter å ha lest diverse tråder på AV forumet var jeg ikke i noen som helst tvil , og kjøpte en kabel til ca 1000,-

 

I så fall bør avforum.no ta seg en tur innom diskusjon.no for å lære litt om kabler.

 

Vis meg et eneste dobbelblindt forsøk hvor man kan konkludere noen som helst forskjell innad i HDMI standarden, så skal jeg lytte - men at AV entusiaster gleder seg over dyre kabler betyr ikke noe særlig mer enn at de er mennesker de og, og således opplever en form for kognitiv dissonans hvor de får en irrasjonell trang til å rettferdiggjøre et unødvendig kjøp. Fenomenet er godt kjent innen psykologien, og er også illustrert i en av æsops fabler:

 

 

The fox who longed for grapes, beholds with pain

The tempting clusters were too high to gain;

Grieved in his heart he forced a careless smile,

And cried ,‘They’re sharp and hardly worth my while.

 

 

 

Som en anekdote, så har jeg selv testet en AV entusiast på dette området, da i form av hans spinndyre (3500,-) høyttaler kabler (som han sverget til var ufattelig mye bedre enn vanlige) kontra en lampettledning jeg fant på loftet.

 

Ubetalelig ansiktsuttrykk når han oppdaget at han sånn ca 50% av gangene (7 av 12) valgte lampettkablene kontra hans dyre (importerte og gullbelagte) kabler. Kablene ble for øvrig solgt på finn for 500 kroner dagen etter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...