Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ett snedig spørsmål. Hvilke mål er det på chipsettet til psp, og hvor stort chipset er det plass til. Finnes det chipset som er på litt mindre eller ca samme størllesen?

Om dette ikke er akseptert så spør jeg et nytt et: Hva skjer om jeg utfører en Lobotomi (leucotomi?) i dagens Norge? iflg wikipedia: "Det finnes ingen direkte lovforbud mot lobotomi, men operasjonen blir sett på som barbarisk og helt uaktuell i våre dager". Vill det si at jeg ikke blir straffet? (Nei tenker ikke på å utføre det da, men teoretisk sett? )

Lenke til kommentar

Er du kirurg?

Hvis ikke er det ulovlig for deg å foreta kirurgiske inngrep, ikke minst hjernekirurgi.

Tror denne teksten heller refererer til at medisinsk personell ikke har et eksplisitt forbud mot lobotomi, men at det ikke finnes gode nok medisinske grunner for at man skal lobotomere (om noen f.eks lider av alvorlig schizofreni er det bedre å gi dem legemidler som kan motvirke dette heller en å amputere deler av hjernen).

Lenke til kommentar

Hvis ikke er det ulovlig for deg å foreta kirurgiske inngrep, ikke minst hjernekirurgi.

Er det nødvendigvis ulovlig for ikke-kirurger å gjøre kirurgiske inngrep? Det tror ikke jeg.

AtW

Det er vel til en viss grad regulert av hvor stort inngrepet er, f.eks kan man jo sikkert fjerne vorter med en skalpell selv om man ikke er dermatolog, men for å gjøre større inngrep så stilles det strenge krav til at man må være sertifisert som lege.

Jeg kan sjekke om jeg kan finne relevante lovtekster, men lovdata.no er et herk å lete seg gjennom :(

Lenke til kommentar

Er det nødvendigvis ulovlig for ikke-kirurger å gjøre kirurgiske inngrep? Det tror ikke jeg.

AtW

Det er vel til en viss grad regulert av hvor stort inngrepet er, f.eks kan man jo sikkert fjerne vorter med en skalpell selv om man ikke er dermatolog, men for å gjøre større inngrep så stilles det strenge krav til at man må være sertifisert som lege.

Jeg kan sjekke om jeg kan finne relevante lovtekster, men lovdata.no er et herk å lete seg gjennom :(

Det er helt sikkert ulovlig at en tilfeldig gjøk operer deg på sykehuset om du skal inn til kirurgi, men at det er et generelt forbud på samfunnsbasis tviler jeg på. Hva med feks i nødssituasjoner?

AtW

Lenke til kommentar

Det er helt sikkert ulovlig at en tilfeldig gjøk operer deg på sykehuset om du skal inn til kirurgi, men at det er et generelt forbud på samfunnsbasis tviler jeg på. Hva med feks i nødssituasjoner?

AtW

Da vil jeg anta at det heller er regulert gjennom en ev. nødrett - på samme måte som at det i prinsippet er ulovlig å kjøre i fylla i 100 km/t i en sekstisone, men om det står på liv og helse kan man gjøre det dersom det er eneste utvei.

Her er forøvrig en artikkel som refererer til noe av hva jeg nevnte:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/02/06/390211.html

Kanskje noen av jushodene på min arbeidsplass kan hjelpe meg med referanser til relevante lover/regelverk.

Lenke til kommentar

Beyond the scope of this book. Vanskelig å oversette direkte sånn, men sammenhengen er alltid at han nevner et eller annet eksempel, men det er utenfor det denne boka handler om. Eller "off-topic" på forumspråk. Eller at det er en alt for stor sak til å forklare i hans bok.

En populær-fysikk bok (ikke skolebok) kan fortelle om relativitetsteorien, men ikke gå helt ned i dybden siden det er "beyond the scope of this book". Altså for stort emne til å bare skrive ett kapittel om, når det finnes svære bøker om emnet allerede.

Lenke til kommentar

Hva er den beste norske oversettelsen av "beyond the scope of this book"?

Er ikke denne bokens formål å gå inn/i dybden på dette. Kan være ett alternativ.

Hvordan kan jeg lære meg å "blingse utover"?

Hva i all verden betyr det?

Vil tro han tenker på å få øynene til å se til hver sin side, venstre mot venstre og høyre mot høyre. Å blingse er slik jeg bruker ordet å få begge øynene til å se (inn) mot nesa.

Lenke til kommentar

Hva er den beste norske oversettelsen av "beyond the scope of this book"?

Er ikke denne bokens formål å gå inn/i dybden på dette. Kan være ett alternativ.

Hvordan kan jeg lære meg å "blingse utover"?

Hva i all verden betyr det?

Vil tro han tenker på å få øynene til å se til hver sin side, venstre mot venstre og høyre mot høyre. Å blingse er slik jeg bruker ordet å få begge øynene til å se (inn) mot nesa.

Skjegle eller skjele kaller vi dette.

Å blingse bruker vi blant annet om en form for å overse noe. Kan f. Eks si at eg blingset når eg bestilte den harddisken. Såg ikke at den mangler usb3.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...