aklla Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Så på "The biggest loser" her om dagen. Der har de noe de kaller "Week 2 curse". Den går ut på at andre uka i oppholdet på slankeleiren alltid er en dårlig uke for de fleste. En typisk trend er: Uke 1: 20 pounds (9 kg) Uke 2: 3 pounds (1,4 kg) Uke 3 og videre: 10 pounds (4,5 kg) Hva skjer i kroppen som skaper denne forbannelsen i uke 2? Tipper kroppen går i dvale-modus, kroppen får for lite næring i forhold til aktivitet og dermed sparer alt den kan. Lenke til kommentar
koda Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Fungerer det ok å kjøre feks en Remote session fra Norge på en Windows-maskin i Australia, eller vil feks lyshastigheten gjøre at det lagger mye? (Lyset bruker vel mindre enn 0,3 sek tur/retur i rett linje, men det tas kanskje mange omveier?) Det vil gå veldig mye treigere, for det første, det går ikke en fiber-kabel rett fra Norge til Australia, men må innom en hel del omveier. For det andre, lyset går ikke rett gjennom kabelen, men spretter mellom veggene, så avstanden der øker også ganske drastisk. Og, alt utstyret det skal gjennom gjør også at det tar mye lengre tid enn bare lyset, dette er kanskje dette som utgjør det meste av tiden det blir forsinket... Men, ja, det vil fungere, men 0,3 sekunder delay er umulig. Pinger noen australske servere nå. Får jevnt over 400 ms latency. Håper jeg kan leve med 0,4. Jeg skal riktignok ikke bruke rdp, men citrix/res powerfuse (fra Australia). Hvis det blir for ille får jeg heller ta selvstudie på stranda:) Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Morfin er et akseptert legemiddel, selv om opiater gir svære rusmessige problemer. Mens marihuana har store problemer med å bli akseptert i medisinsk betydning, selv om de rusmessige problemene er relativt små. Det virker som rasjonelle argumenter ofte må vike for politiske. Jeg synes ikke det er kjekt å starte en diskusjon om cannabis i denne tråden. Men legalisering eller ei, det er et visst stigma i å bruke rusmidler i medisinsk sammenheng. Det kan virke som om det skjer en forandring nå. Det har kommet mye lovende forskning innenfor medisinske fordeler av LSD/hallusinogener og marijuana, og i tillegg har du jo medisinsk marijuana i amerikanske stater som California. Et problem som har oppstått er at veldig mange får resept på marijuana for ting som "litt vondt i ryggen fordi jeg tror jeg falt da jeg spilte fotball en gang på barneskolen" etc., slik jeg har forstått det. Endret 9. oktober 2011 av Kakofoni Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Men kan norge få helt grønn strøm ? (100 % fornybar energi? ) isåfall hvorfor gjør vi ikke det? tenkte å statse på bølgekraft/vannkraften (evt vindmøller om det trengs) må jo være yppelig. Husk å nevn kilder da Tror det var atw ellernoe som nevnte at vi fikk 2/3 strøm av vannkraft og 1/3 av kull fra russland, kilder på dette? Norge bruker ca 99% fornybar elektrisk energi. Den siste prosenten er kullkraftverket på Svalbard som er med i statistikken. Der er det ingen elver eller vann å lage vannkraft av, men derimot svært god tilgang på kull. Kullet er noe av det reneste kullet som finnes i verden. I fastlands-Norge produserer vi vanligvis mer fornybar elektrisk energi enn vi forbruker. Men været er selvsagt ikke konstant året rundt og hvert år. Det varierer og er årsaken til at vi må importere i perioder og eksportere i andre perioder. Været er også vanskelig å forutse noe særlig lengre enn ca 10 dager så dam-eierne har en vanskelig oppgave med å gjette hvor nivået bør ligge. Et magasin bør typisk ikke under 30% eller over 90% fyllingsgrad, men uforutsigbart vær gjør at det skjer av og til. Da er det enten fare for strømrasjonering eller flom. Er det fare for flom så bør man selge strømmen for 1 øre og produsere så mye man klarer. Er det fare for strømrasjonering bør man importere selv om prisen er høy. For 0% fyllingsgrad er betyr akutt fare for svært mange innbyggere som kan fryse i hjel. Linjene inn og ut av landet er ikke dimensjonert for å kunne forsyne landet 100%. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Jeg synes ikke man skal dele ut spesialtillatelser til at folk som mener de har vont skal kunne dyrke eller kjøpe medisinsk marihuana. I stedet mener jeg at om marihuana har medisinske egenskaper, kan det fås på resept hos apoteket som alle andre legemidler. Hvorfor må man dyrke selv eller kjøpe i ukontrollerte former der man har medisinsk marihuana? Hvis produktet er lovlig til medisins bruk i noen amerikanske stater, hvorfor ikke på apoteket i stedet for privat? Endret 9. oktober 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Håper jeg kan leve med 0,4. Jeg skal riktignok ikke bruke rdp, men citrix/res powerfuse (fra Australia). Hvis det blir for ille får jeg heller ta selvstudie på stranda:) Jeg sitter regelmessig på Citrix med over 500ms delay uten noe større problemer. Litt plagsomt er det jo, men langt ifra uholdbart. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Men kan norge få helt grønn strøm ? (100 % fornybar energi? ) isåfall hvorfor gjør vi ikke det? tenkte å statse på bølgekraft/vannkraften (evt vindmøller om det trengs) må jo være yppelig. Husk å nevn kilder da Tror det var atw ellernoe som nevnte at vi fikk 2/3 strøm av vannkraft og 1/3 av kull fra russland, kilder på dette? Norge bruker ca 99% fornybar elektrisk energi. Den siste prosenten er kullkraftverket på Svalbard som er med i statistikken. Der er det ingen elver eller vann å lage vannkraft av, men derimot svært god tilgang på kull. Kullet er noe av det reneste kullet som finnes i verden. [snip] Hva er det som gjør kullet på Svalbard renere enn vanlig? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Fyrer man f.eks opp masse når mesteparten av europa har natt og dermed ikke bruker noe særlig strømm er det eneste resultatet at man får for høy frekvens på nettet (pga for lite belastning) og dermed masser av ødelagt elektro produkter og industri i hele europa. Prinsipielt enig, men at et vannkraftverk i Norge fyrer opp ekstra turbiner har tilnærmet lik ingen effekt på frekvensen i strømnettet. Dog det med at man visse steder ikke kan gjøre dette pga. kapasitet var jeg ikke klar over Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hva er det som gjør kullet på Svalbard renere enn vanlig? Lavt svovelinnhold. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Men kan norge få helt grønn strøm ? (100 % fornybar energi? ) isåfall hvorfor gjør vi ikke det? tenkte å statse på bølgekraft/vannkraften (evt vindmøller om det trengs) må jo være yppelig. Husk å nevn kilder da Tror det var atw ellernoe som nevnte at vi fikk 2/3 strøm av vannkraft og 1/3 av kull fra russland, kilder på dette? Norge bruker ca 99% fornybar elektrisk energi. Den siste prosenten er kullkraftverket på Svalbard som er med i statistikken. Der er det ingen elver eller vann å lage vannkraft av, men derimot svært god tilgang på kull. Kullet er noe av det reneste kullet som finnes i verden. I fastlands-Norge produserer vi vanligvis mer fornybar elektrisk energi enn vi forbruker. Men været er selvsagt ikke konstant året rundt og hvert år. Det varierer og er årsaken til at vi må importere i perioder og eksportere i andre perioder. Været er også vanskelig å forutse noe særlig lengre enn ca 10 dager så dam-eierne har en vanskelig oppgave med å gjette hvor nivået bør ligge. Et magasin bør typisk ikke under 30% eller over 90% fyllingsgrad, men uforutsigbart vær gjør at det skjer av og til. Da er det enten fare for strømrasjonering eller flom. Er det fare for flom så bør man selge strømmen for 1 øre og produsere så mye man klarer. Er det fare for strømrasjonering bør man importere selv om prisen er høy. For 0% fyllingsgrad er betyr akutt fare for svært mange innbyggere som kan fryse i hjel. Linjene inn og ut av landet er ikke dimensjonert for å kunne forsyne landet 100%. Kilder? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Kilder: SSB, mange årganger av TU på papir, fagblader, med mer. Etter storflommen på østlandet i 1995 ble e-verkene sterkt kritisert for å ha holdt for fyllingsgrad til å kunne demme opp og forhindre flom i tilfelle det ble unormalt mye nedbør ut over det man kunne forutsi på langtidsvarslet. Det gjorde at mange dammer rant over og ikke kunne regulere vassdragene lengre. Resultatet ble ukontrollert mye vann og dermed flom. Dette er årsaken til maks-taket på rundt 90% fyllingsgrad. De siste 10% er en sikkerhetsbuffer i tilfelle unormalt store nedbørsmengder ut over det man kan forutsi med langtidsvarslet. Det konkrete tallet 10% er noe jeg dikter opp i farta som et slags gjettet gjennomsnitt. Prosentsatsen avhenger i realiteten av flomfaren i ulike vassdrag, del-vassdrag og makasinkapasiteten både i det aktuelle magasinet, lengre opp og lengre ned. Prosentsatsen vil også variere for en og samme dam ut i fra fyllingsgraden i andre dammer i samme vassdrag. Med andre ord mye mer komplisert enn bare en enkelt sats. Poenget mitt er uansett at det finnes en maks ønsket fyllingsgrad på grunn av flomsikkerhet og at den er veldig røft regnet i området rundt 90%. Dilemmaet er om man skal fylle mer for å kunne demme opp mer energi til senere bruk eller om man skal redusere risikoen for flom. Etter flomkatastrofer er det lett å argumentere den ene veien og ellers lett å argumentere motsatt. Det er et ganske hett faglig og politisk tema. Det er et omfattende lovverk og regelverk rundt dette. Endret 10. oktober 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Kilder: SSB, mange årganger av TU på papir, fagblader, med mer. Kom igjen, det er ikke en måte å oppgi kilder på... Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) er det noen spesiell grunn til at kapasiteten på nettlinjer omtales i Bit og ikke i Byte? Bare legge til at man ikke skal overse at teleselskapene liker å reklamere med et 8 ganger så høyt tall enn om de hadde oppgitt hastighet i KiB/s ... Hva kjøper du; 0.25 MegaByte fra SuperISP eller 2.00 MegaBit fra SuperDuperISP? Endret 10. oktober 2011 av Überadri Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hva skjer om jeg sprenger en atombombe i verdensrommet? Og hvorfor? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Hva skjer om jeg sprenger en atombombe i verdensrommet? Og hvorfor? Du vil nok få trøbbel med onkel politi og muligens noen andre som lurer på hvor du fikk bomba fra. Ikke å anbefale. Hvorfor: Det er ulovlig å besitte atombomber i privat eie Endret 10. oktober 2011 av KoKo_ 5 Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Omformulerer spørsmålet: Hva skjer med atombomben? Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Omformulerer spørsmålet: Hva skjer med atombomben? den sprenger...? er ikke det innlysende?=P og det dannes en "bølge" av materie som kastes til alle kanter. men det blir ikke en trykkbølge for bølgen vil ikke ha noe å reise i pga. vakum/ tilnærmet vakum Endret 10. oktober 2011 av grankongen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Den sprenger. Formen på avgassene vil være kulerund og spre seg raskt og uhindret utover. Glem gamle forestillinger fra romfilmer med flammer, røyk som stiger i en retning, vrakgods som ramler i motsatt retning osv. Det blir en kulerund eksplosjon med enorm og avtagende vindhastighet ut fra sentrum. Avgassene vil være svært radioaktive og spre seg ut over et enormt volum. Strålingen vil stråle likt utover i alle retninger men neppe gi noe nevneverdig skade på grunn av store avstander. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hva skjer om jeg sprenger en atombombe i verdensrommet? Og hvorfor? Du vil nok få trøbbel med onkel politi og muligens noen andre som lurer på hvor du fikk bomba fra. Ikke å anbefale. Hvorfor: Det er ulovlig å besitte atombomber i privat eie Mest sannsynlig vil Apple saksøke deg etter å ha bestridet EULA'en på iTunes også (ja ,det står faktisk når man godkjenner, at man ikke skal ha noen omgåelse med atomvåpen!) 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hva skjer om jeg sprenger en atombombe i verdensrommet? Og hvorfor? Du vil nok få trøbbel med onkel politi og muligens noen andre som lurer på hvor du fikk bomba fra. Ikke å anbefale. Hvorfor: Det er ulovlig å besitte atombomber i privat eie Mest sannsynlig vil Apple saksøke deg etter å ha bestridet EULA'en på iTunes også (ja ,det står faktisk når man godkjenner, at man ikke skal ha noen omgåelse med atomvåpen!) Så lenge man ikke bruker iTunes i fremstillingen av våpenet, har det ingenting å si. "Du aksepterer også at du ikke vil bruke disse produktene for noe formål som er forbudt etter amerikansk lov, inkludert, men ikke begrenset til, utvikling, utforming, fremstilling eller produksjon av atomvåpen, missiler, kjemiske eller biologiske våpen. " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå