sinnaelgen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Her hadde det vært på sin plass med en skikkelig oversikt hva som går inn og hva som går ut av landet . Så lenge Norge selv produserer mere strøm en det vi bruker fra vannkraft ser jeg ikke nødvendigheten av å spare så mye på strømmen. Det blir da mere som om at vi skal slutte å bruke strøm fordi utlandet skal blir grønt Det blir å dra det for langt . Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 er det noen spesiell grunn til at kapasiteten på nettlinjer omtales i Bit og ikke i Byte? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det er vel mer for at verden skal bli grønnere... Husk, om Sverige forurenser ekstremt mye vil det øke drivhuseffekten til hele verden. Så, jo grønnere verden, jo bedre. Klimaet og forurensningene bryr seg lite om lande-grenser... Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Her hadde det vært på sin plass med en skikkelig oversikt hva som går inn og hva som går ut av landet . Så lenge Norge selv produserer mere strøm en det vi bruker fra vannkraft ser jeg ikke nødvendigheten av å spare så mye på strømmen. Det blir da mere som om at vi skal slutte å bruke strøm fordi utlandet skal blir grønt Det blir å dra det for langt . Ok er det noen spesiell grunn til at kapasiteten på nettlinjer omtales i Bit og ikke i Byte? Jeg vil tro at det er en gjenlevning fra tiden da en byte ikke alltid var åtte bit, men kunne være alt fra seks til ni, avhengig av arkitektur. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Da er det plutselig mer en nokk med vann i disse magasinene. de sier at de må gjøre det for å utnytte det vanne som ellers ville ha rent over Denne historien har du sikker hørt før Vannet renner ikke over, det slippes ut gjennom sluser som skal hindre at vannet renner over. Da er det heller bedre å fyre opp alle turbiner, for deretter å selge strømmen til resten av Europa. Dette har da som konsekvens at f.eks. et par kullkraftverk i Tyskland kan kutte ned på produksjonen i denne perioden, og som en følger av det mindre forurensing. Det er ikke kun Norge det er prat om her. Som nevnt lenger opp, hele Europas strømnett er koblet sammen. Vannkraft har den fordelen at regulering og avkastning kommer likt i motsetning til visse andre alternativer som bruker lang tid på å komme i gang med, og kunne regulere, strømproduksjon. Dog med det sagt, har vært flere ganger det er åpenbart at pris har vært årsak. Endret 9. oktober 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ja, bitrate har ikke nødvendigvis noe med data å gjøre, så byte er ikke naturlig å bruke. Bitrate kommer i utgangspunktet fra telekommunikasjon. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Her hadde det vært på sin plass med en skikkelig oversikt hva som går inn og hva som går ut av landet . Så lenge Norge selv produserer mere strøm en det vi bruker fra vannkraft ser jeg ikke nødvendigheten av å spare så mye på strømmen. http://ssb.no/emner/10/08/10/elektrisitetaar/tab-2011-04-13-01.html Ganske srore variasjoner, men de fleste årene har vi eksportert mer enn vi har importert. Det blir da mere som om at vi skal slutte å bruke strøm fordi utlandet skal blir grønt Det blir å dra det for langt . Det ville jo være sympatisk å tenke på andre også... Dessuten er CO2 et globalt problem, og effekten er tilnærmet uavhengig av hvor utslippet skjer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Da er det plutselig mer en nokk med vann i disse magasinene. de sier at de må gjøre det for å utnytte det vanne som ellers ville ha rent over Denne historien har du sikker hørt før Vannet renner ikke over, det slippes ut gjennom sluser som skal hindre at vannet renner over. Da er det heller bedre å fyre opp alle turbiner, for deretter å selge strømmen til resten av Europa. Dette har da som konsekvens at f.eks. et par kullkraftverk i Tyskland kan kutte ned på produksjonen i denne perioden, og som en følger av det mindre forurensing. Nå er problemet her at den ene dagen sier de at de ligger under normalen elle nesten tomt vann-magasin fra å til neste uke å påstå at magasinene er fulle. oppfylling av et tomt magasin skjer ikke på under en uke, spesielt i høst. så mye hadde det ikke regnet og ikke er magasinene så små heller Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Finnes det noen oversikt der man ser variasjonen av import og ex-port av strøm i de forskjellige årstidene ? og gjerne fra de forskjellige fylkene. jeg tror ikke det er så veldig miljøvennlig å transportere strømmen over så store avstander. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 er det noen spesiell grunn til at kapasiteten på nettlinjer omtales i Bit og ikke i Byte? En byte består av 8 bit, og en bit er rett og slett signalet som sier "0" eller "1". Derfor måler man i hvor mange "0" og "1" den kan sende, fremfor hvor mange "8-bit" man kan sende. 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 jeg tror ikke det er så veldig miljøvennlig å transportere strømmen over så store avstander. Du får finne opp en effektiv metode for lagring av energi(Utover det som allerede brukes med vann), så er problemet med transport av strøm over store avstander løst. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 jeg tror ikke det er så veldig miljøvennlig å transportere strømmen over så store avstander. De lastebilene med strøm som går frem og tilbake over grensen er ikke så miljøvennlige nei, hadde antagelig vært like greit å latt strømmen gå til spille... 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Da er det plutselig mer en nokk med vann i disse magasinene. de sier at de må gjøre det for å utnytte det vanne som ellers ville ha rent over Denne historien har du sikker hørt før Vannet renner ikke over, det slippes ut gjennom sluser som skal hindre at vannet renner over. Da er det heller bedre å fyre opp alle turbiner, for deretter å selge strømmen til resten av Europa. Dette har da som konsekvens at f.eks. et par kullkraftverk i Tyskland kan kutte ned på produksjonen i denne perioden, og som en følger av det mindre forurensing. Det er ikke kun Norge det er prat om her. Som nevnt lenger opp, hele Europas strømnett er koblet sammen. Vannkraft har den fordelen at regulering og avkastning kommer likt i motsetning til visse andre alternativer som bruker lang tid på å komme i gang med, og kunne regulere, strømproduksjon. Dog med det sagt, har vært flere ganger det er åpenbart at pris har vært årsak. Det er nok ikke så enkelt. For det første har vi i store deler av Norge ikke kapasitet til dette pga for lite kapasitet på strømlinjene (for lite kabel med andre ord). I tilegg så må det jo være et behov for mer strøm et sted for at man skal kunne fyre opp mer på turbinene. Fyrer man f.eks opp masse når mesteparten av europa har natt og dermed ikke bruker noe særlig strømm er det eneste resultatet at man får for høy frekvens på nettet (pga for lite belastning) og dermed masser av ødelagt elektro produkter og industri i hele europa. Også er det jo ikke lønnsomt for et land å kjøpe strøm helt fra Norge hvis de har nok effekt på sine egene kraftverk. Endret 9. oktober 2011 av flesvik Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Stort sett er det jo så enkelt, riktignok bommes det litt, men man bygger jo stort sett nettverket til å tilpasses produksjonen så man kan eksportere når det er behov. Det er sjeldent man må produsere om natta også, om man ikke har tenkt ekstremt kortsiktig, og vannkraft er veldig fleksibelt. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 jeg tror ikke det er så veldig miljøvennlig å transportere strømmen over så store avstander. De lastebilene med strøm som går frem og tilbake over grensen er ikke så miljøvennlige nei, hadde antagelig vært like greit å latt strømmen gå til spille... du er morsom nå eller hva ? poenget er at man må kjøpe strøm tilbake når vi har brukt opp vannet. strøm som er både dyrere og mindre miljøvennlig Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det er nettopp derfor vi har helter som disse "jeg liker ikke eia og bård" neivel, men de har et jævlig bra poeng. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvorfor er egentlig stoffet Cannabis ulovlig i de fleste deler av verden? Stoffet er jo ikke skadelig på noen måte, ikke avhengighetsdannende og ruseffekten gir ikke farlige utfall som alkohol har en tendens til å bringe med seg. Vel blant annet så er ikke folkehelseinstituttet, forskning.no eller helsedirektoratet helt enig i din betegnelse av stoffet som "ikke skadelig" og "ikke avhengighetsdannende" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 "jeg liker ikke eia og bård" neivel, men de har et jævlig bra poeng. Hva er det jævla bra poenget? AtW 3 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Stort sett er det jo så enkelt, riktignok bommes det litt, men man bygger jo stort sett nettverket til å tilpasses produksjonen så man kan eksportere når det er behov. Det er sjeldent man må produsere om natta også, om man ikke har tenkt ekstremt kortsiktig, og vannkraft er veldig fleksibelt. AtW Etter det jeg har forstått ved å diskutere med noen med litt kjennskap til kraftbransjen ihvertfall så bygges vel linjene som regel store nok til å bruke all kapasitet lokalt, men ikke store nok til å eksportere all kapasiteten til kraftverkene til utlandet eller andre deler av landet i mange tillfeller og man må dermed heller åpne slusene når det kommer mye vann enn å kunne kjøre alle turbiner og eksportere det til utlandet eller andre deler av Norge. Det gjelder nok kansje først og fremmst mindre kraftværk og kraftværk nordover i landet. Men det kan jo være at det jeg har hørt er feil. Og ja vannkraft er veldig fleksibelt (hurtig regulerbart og man kan spare på energien) og derfor er vel europa ganske avhengig av Norges vannkraft for å få et stabilt nett da deres egene gasskraft og kullkraftverk ikke er like raskt regulerbare for å tilpasse seg forbruket. Og derfor kan også Norge tjene på å selge dyrt når det er behov og kjøpe billig når det er overskudd på nettet. Det finnes vel også etter rykter jeg har hørt vannkraftverk som kan pumpe vann opp i gjenn i magasinene for å bli kvitt overskuddskraft (som de kan kjøpe billig) også når det senere er behov kan denne energien igjenn selges dyrere. Endret 9. oktober 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Munty Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvorfor er egentlig stoffet Cannabis ulovlig i de fleste deler av verden? Stoffet er jo ikke skadelig på noen måte, ikke avhengighetsdannende og ruseffekten gir ikke farlige utfall som alkohol har en tendens til å bringe med seg. Vel blant annet så er ikke folkehelseinstituttet, forskning.no eller helsedirektoratet helt enig i din betegnelse av stoffet som "ikke skadelig" og "ikke avhengighetsdannende" Jeg har lest en god del om stoffet og dets virkninger. Mange steder står det at stoffer som tobakk, alkohol og koffein er langt mer skadelig og avhengighetsdannende. Jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor noe narkotisk stoff er ulovlig. Det finnes ingen lov som sier at jeg ikke har lov til å drikke bensin, som jeg dør av. Men å bruke marihuana som gir en god effekt på kroppen og 0% sjanse for å dø, det er ulovlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå