Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så snedig men..

Alle har jo hørt om kranglene mellom Apple og Samsung. De mener produktene er for like osv

Men hvorfor går ikke Apple til sak mot alle kina kopiene som er ute? Finnes jo sikkert 20 forskjellige kopier som SciPhone osv. Er det bare fordi Apple ikke ser på de som reell konkuranse og ikke gidder å bry seg? Gjelder jo ikke bare Apple heller. Finnes jo billigkopier av de fleste toppmodellene.

Lenke til kommentar

Jeg antar at du tenker at lufta til slutt vil filtrere bort alt lyset fra fjellet siden lyset reiser så langt? Jeg vet ikke hvordan man skal regne på dèt.

Men hvis du går utifra at jorden er en nesten perfekt sfære med radius lik 6371 kilometer og at Mt. Everest er 8848 meter høyt, samt at ingen høydedrag kommer i veien mellom observatør og fjell, så vil det være mulig å se fjellet på avstander mindre enn 335,58 kilometer.

For Kilimanjaro vil det bli 273,96 kilometer.

Da har jeg regnet med at det er jordkrumningen som gjør at fjellet forsvinner fra synsvidden.

Jeg tenker på avstanden et menneske kan se fjellet med det blotte øye, og se at det har formen til et fjell. Fjellet vil jo bli mindre i synsfeltet jo lengre unna man kommer, om det skyldes filtrering i lufta vet jeg ikke.

Men takk for utregningene.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så snedig men..

Alle har jo hørt om kranglene mellom Apple og Samsung. De mener produktene er for like osv

Men hvorfor går ikke Apple til sak mot alle kina kopiene som er ute? Finnes jo sikkert 20 forskjellige kopier som SciPhone osv. Er det bare fordi Apple ikke ser på de som reell konkuranse og ikke gidder å bry seg? Gjelder jo ikke bare Apple heller. Finnes jo billigkopier av de fleste toppmodellene.

Det har sikker noe med at de vil ikke tjene noe på det.

Nå er det også tvilsomt om det er mulig å stoppe dem

Men så til et nytt spørsmål:

jeg kom til å tenke på alt som blir stoppet i tollen ( her i Norge) fordi det er piratkopier .

Her har jeg forståelse for at enkelt produkter kan forveksles med originalen.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor disse billige kopiene ( som man også ser er kopier ) ikke selges til personer som likevel ikke har råd eller villig betale for originalen.

Lenke til kommentar
"Changes (lightening or darkening) of eye colors during puberty, early childhood, pregnancy, and sometimes after serious trauma (like heterochromia) do represent cause for plausible argument to state that some eyes can or do change, based on chemical reactions and hormonal changes within the body.

Studies on Caucasian twins, both fraternal and identical, have shown that eye color over time can be subject to change, and major demelanization of the iris may also be genetically determined. Most eye-color changes have been observed or reported in the Caucasian population with hazel eyes."

Wiki

EDIT: Ja altså, høres ut som bullshit, men man kan ikke være sikker. Kjipt :(

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Snedig oppfølgingspørsmål: Kan noen komme med et estimat på hvor stor gravitasjonskraften mellom melkeveien og Andromedagalaksen er?

Hver av galaksene har noen få ganger 1011 stjerner. Som et greit anslag kan du anta at alle er tilnærmet solmassen. I tillegg er det gass og mørk materie som utgjør en mye større masse, så du bør multiplisere massen av stjernene med 10. Avstanden mellom galaksene er ca 2.5 millioner lysår. Da har du alle tallene, så da er det bare å begynne å regne :roll:

Lenke til kommentar

Ei kjerring jeg kjenner påstår at øynene hennes veksler mellom å være grønne, bå og grå med et par måneders mellomrom. Er dette mulig?

Mine øyne veksler aller mest, men også humør virker å ha en lett innvirkning på hvilken farge de får. I fluorescerende lys blir de veldig sterkt grønne, og om det er overskyet ser de mest grå ut, men det hender også at de er gråblå i fargen, men det skjer ganske sjeldent, og vet ikke helt hva det kommer av.

Lenke til kommentar

Snedig oppfølgingspørsmål: Kan noen komme med et estimat på hvor stor gravitasjonskraften mellom melkeveien og Andromedagalaksen er?

Antar at melkeveien og andromeda galaksen veier like mye. Litt varierende tall her.

F= γMm/r^2

Så setter vi inn ((6.67*10^-11)(1.4*10^42kg)(1.4*10^42kg))/(2.36*10^23m)

Noe som blir grovt 2.34*10^27N

(6.67*10^-11) er den kosmologiske konstanten.

(1.4*10^42kg)(1.4*10^42kg) er vekten av begge galaksene ganget sammen.

(2.36*10^23m) er avstanden i meter.

Vet ikke om tallene jeg fant i farten inkluderer mørk materie og annen gugge, men det er nå et grovt estimat.

Endret av dotten☻
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gah, jeg er besatt på å bite på huden rundt neglene. Og river opp neglebåndene og får vond finger i dagevis. Noen ganger puss inni også.

Hva kan jeg gjøre for å slutte? Smøre stygg olje på fingrene hjelper lite, jeg må vaske hendene ofte i jobbsammenheng..sitter med plaster på to fingre pga det i dag.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gah, jeg er besatt på å bite på huden rundt neglene. Og river opp neglebåndene og får vond finger i dagevis. Noen ganger puss inni også.

Hva kan jeg gjøre for å slutte? Smøre stygg olje på fingrene hjelper lite, jeg må vaske hendene ofte i jobbsammenheng..sitter med plaster på to fingre pga det i dag.

Gjør det selv til tider. Er veldig plagsomt, og veldig vondt.

Lenke til kommentar

http://www.mentholatum.no/120/

Min erfaring er at dritten ikke kommer av i vask, men mulig det må påføres en gang til i løpet av dagen (lunsjen f.eks?).

Som en added bonus så er dette fantastisk å helle i kaffekannen der du jobber, helt ubetalelige ansiktsuttrykk på dem som sipper en god slurk :p

Vær dog litt obs om du jobber med mat, det smitter litt av fra fingrene og får f.eks alle brødskiver til å smake død.

Lenke til kommentar

Apropos inntak av kokain så er det visnok helt unødvendig å injisere heroin. I mange andre land er narkokulturen sånn at man unngår sprøyter på grunn av blant annet smittefare. Heroin kan blant annet spises, men effekten er visntok mer langsom og svakere.

Stemmer. Mange sterke, opiatbaserte smertestillende kommer i pilleform, så det er tydelig at det virker. Skjønt er det en helt annen opplevelse. En kamerat av meg drev en del med diverse rusmidler i ungdommen, blant annet en del piller, men aldri sprøyter. For en stund siden måtte han gjennom en operasjon, og ble dopet ned med noen morfinpreparater (dette var i USA, aner ikke hva som brukes til anestesi i Norge). Etterpå sa han at han skjønte hvorfor folk som begynner med sprøyter blir så sterkt avhengige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...