Mannen med ljåen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Det har vært diskutert før. Tråden handler om "snedige ting du lurer på" innen alle kategorier. Den ble plassert i denne forumkategorien fordi det er den kategorien som passer best, men det utelukker ikke snedige spørsmål av andre typer. 1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Er det jeg som har misforstått fullstendig? Jeg har av en eller annen grunn antatt at en tråd som heter 'Snedige ting du lurer på' og som er plassert i underforumet 'Teknologi og vitenskap' var for spørsmål som (i hvertfall vagt) er relatert til teknologi og vitenskap. Det trodde jeg også en gang, men her går alt. Og tråden kunne like godt hett "Ting du lurer på" for hvem er det som skal bestemme hva som er snedig eller ikke? 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Det snedige her er at forumet har begrenset hvordan strukturen på kategoriene skal være. Enkelte ganger slå det lit merkelig ut 1 Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Har du hørt om heatballs (varmekuler)? De passer rett inn i vanlige lampesokler og avgir 95% av energien som varme, altså omtrent like energieffektivt som en vanlig elvarmeovn. Resten avgis som et behagelig lys, et biprodukt. Men lyset blir vell til slutt til varme det også? Så den energien du mister er vell energien i det lyset som forvinner ut vinduet, men det må jo være forsvinnende lite av det totale energiforbruket (0,1% eller noe?). Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jotun: Skrivefeil? Neida, det skulle være sånn Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er stadig interessert i fjell, så jeg prøver denne igjen: På hvor lang avstand er Mount Everest synlig? Jeg vil tro at Kilimanjaro er synlig på større avstander. Mount Everest sin fot begynner allerede på flere tusen meters høyde, og forskjellen fra dette punktet og opp, er lavere enn fra et tilsvarende punkt og til toppen av Kilimanjaro. Jeg regner med du tenker maks avstand du kan se fjellet fra, med tanke på Jordens krumning. Jeg tenker på den største avstanden man kan skjelne at det er et fjell, uten hjelpemidler. Det er vel avstanden først og fremst, og ikke krumningen, som gjør at fjellet forsvinner fra syne? Men siden du nevner det, på hvor lang avstand er Kilimanjaro synlig? Takk for svar. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 (endret) Men lyset blir vell til slutt til varme det også? Så den energien du mister er vell energien i det lyset som forvinner ut vinduet, men det må jo være forsvinnende lite av det totale energiforbruket (0,1% eller noe?). Eller tar jeg feil? Lyset vil også bli til varme ja. Sett bort i fra det som forsvinner ut vinduet eller blir snyltet på av eventuelle planter som bruker det til fotosyntesen osv... Endret 5. oktober 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Oppvaskkost123 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor kan man ikke nyse med åpne øyne? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor SNIFFER man kokain? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Men lyset blir vell til slutt til varme det også? Så den energien du mister er vell energien i det lyset som forvinner ut vinduet, men det må jo være forsvinnende lite av det totale energiforbruket (0,1% eller noe?). Eller tar jeg feil?Lyset vil også bli til varme ja. Sett bort i fra det som forsvinner ut vinduet eller blir snyltet på av eventuelle planter som bruker det til fotosyntesen osv... I løpet av et gjennomsnittsdøgn får man mye mer lys inn et vindu enn ut. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor kan man ikke nyse med åpne øyne? Det ror jeg ikke noe på. Derimot så er det vanskelig siden refleksene slår inn. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Man kan nyse med åpne øyne, og det er faktisk noen mennesker som gjør dette. Men hvorfor lukker de fleste øyelokkene når de nyser? Ingen spesiell grunn. Det bare er slik. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Hvorfor kan man ikke nyse med åpne øyne? Det er fult mulig, med riktig trening så klarer du det kanskje. I løpet av et gjennomsnittsdøgn får man mye mer lys inn et vindu enn ut. Jo, men man vil fremdeles miste bittelitt av pærens energi i form av det lyset som forsvinner ut vinduet. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 Jeg er stadig interessert i fjell, så jeg prøver denne igjen: På hvor lang avstand er Mount Everest synlig? Jeg vil tro at Kilimanjaro er synlig på større avstander. Mount Everest sin fot begynner allerede på flere tusen meters høyde, og forskjellen fra dette punktet og opp, er lavere enn fra et tilsvarende punkt og til toppen av Kilimanjaro. Jeg regner med du tenker maks avstand du kan se fjellet fra, med tanke på Jordens krumning. Jeg tenker på den største avstanden man kan skjelne at det er et fjell, uten hjelpemidler. Det er vel avstanden først og fremst, og ikke krumningen, som gjør at fjellet forsvinner fra syne? Men siden du nevner det, på hvor lang avstand er Kilimanjaro synlig? Takk for svar. Kilmanjaro er vulkansk, og hører ikke til noen fjellkjede --- så det stikker rett opp fra bakken, og er synlig på lang avstand. Onrådet rundt er også veldig flatt. Mt. Everest, som resten av Himmalya, stammer fra kollisjonen mellom det som i dag er India og resten av Asia. Dette er en hel fjellkjede, med tilhørende bassenger etc, med mye ner kuppert område rundt (à la Pyrenene). Forresten, hvorfor er det bare olje på fransk side av Pyrenene, og ikke på den spanske siden? Har det med erosjon evt. mangel på "seal rock"? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. oktober 2011 Del Skrevet 5. oktober 2011 angående nysing. kos dere Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Hvorfor SNIFFER man kokain? Formodentlig fordi det er enkelt og kjapt, og fordi kokainet gjør neseboret numment slik at man ikke merker noe særlig ubehag. Det kan dog inntas gjennom de fleste slimhinner. Det kan også spises, men det smaker visstnok ikke særlig godt. EDIT: Apropos varmekuler kan man sette opp en parabolsk reflektor som sender varmestrålingen i retning av det man ønsker å varme opp. Endret 6. oktober 2011 av Han Far Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) EDIT: Apropos varmekuler kan man sette opp en parabolsk reflektor som sender varmestrålingen i retning av det man ønsker å varme opp. Det fine er at folk har et godt utvalg av heatball-armaturer for å styre og utnytte varmestråling, konveksjon og bieffekten lys slik man selv vil. At man kan ha nytte av både hovedeffekten og bieffekten er jo nesten som et kinderegg. Apropos inntak av kokain så er det visnok helt unødvendig å injisere heroin. I mange andre land er narkokulturen sånn at man unngår sprøyter på grunn av blant annet smittefare. Heroin kan blant annet spises, men effekten er visntok mer langsom og svakere. Endret 6. oktober 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Jeg er stadig interessert i fjell, så jeg prøver denne igjen: På hvor lang avstand er Mount Everest synlig? Jeg vil tro at Kilimanjaro er synlig på større avstander. Mount Everest sin fot begynner allerede på flere tusen meters høyde, og forskjellen fra dette punktet og opp, er lavere enn fra et tilsvarende punkt og til toppen av Kilimanjaro. Jeg regner med du tenker maks avstand du kan se fjellet fra, med tanke på Jordens krumning. Jeg tenker på den største avstanden man kan skjelne at det er et fjell, uten hjelpemidler. Det er vel avstanden først og fremst, og ikke krumningen, som gjør at fjellet forsvinner fra syne? Men siden du nevner det, på hvor lang avstand er Kilimanjaro synlig? Takk for svar. Jeg antar at du tenker at lufta til slutt vil filtrere bort alt lyset fra fjellet siden lyset reiser så langt? Jeg vet ikke hvordan man skal regne på dèt. Men hvis du går utifra at jorden er en nesten perfekt sfære med radius lik 6371 kilometer og at Mt. Everest er 8848 meter høyt, samt at ingen høydedrag kommer i veien mellom observatør og fjell, så vil det være mulig å se fjellet på avstander mindre enn 335,58 kilometer. For Kilimanjaro vil det bli 273,96 kilometer. Da har jeg regnet med at det er jordkrumningen som gjør at fjellet forsvinner fra synsvidden. Endret 6. oktober 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hvorfor er speilbildet opp ned i en skje? Lenke til kommentar
;_; Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Hvorfor er speilbildet opp ned i en skje? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå