Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Da må man bare sende resten ut i lyshastighet og la forskerne være igjen da! Easy peasy!

Tror du virkelig forskerne som bygde dette romskipet ville ønsket resten av den idiotiske befolkningen hjem igjen?

Er på tide du plukker opp Hitchhikers Guide to the Galaxy :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen helt ordinære gjenstander (husholdning/kontorgjenstander) som kan brukes som penn på touch skjermer (iPad f.eks)?
Jeg har fått demonstrert at den kapasitive løsningen maXTouch fra Atmel fungerer med stylus. Kanskje ikke de aller minste stylusene, men i hvert fall baksiden av en penn eller liknende. Og graden av suksess kommer vel også an på hvor flink produsenten har vært til å minkse støy fra skjermen.

Så vidt jeg vet, så brukes denne kontrolleren i både HTC og Samsung sine telefoner og tablets, samt en god del andre telefonprodusenter bortsett fra Apple.

Lenke til kommentar
Nå som kulda snart kryper inn: Er en datamaskin mye mindre energieffektiv enn en elektrisk varmeovn? Omlag mye taper man på å varme rommet med en maskin som står og durer døgnet rundt i stedet for å bruke en ovn med lik effekt?

Forskjellen er faktisk minimal. Omtrent all strøm som forbrukes blir stort sett til varme til slutt, uansett. Forskjellen på en varmeovn og andre elapparater er bare at varmeovner er konstruert til kun en ting, å omdanne strøm til varme.

Har du hørt om heatballs (varmekuler)? De passer rett inn i vanlige lampesokler og avgir 95% av energien som varme, altså omtrent like energieffektivt som en vanlig elvarmeovn. Resten avgis som et behagelig lys, et biprodukt. Heatballs er faktisk ikke en så revolusjonerende nyhet som det kan høres ut som, de er vanlige glødepærer som er omdøpt for å passe EUs regelverk. Glødepærer blir som kjent forbudt og faset ut som lyskilder, fordi de er så lite energieffektive når de brukes som lyskilder. Men å selge de som varmepunkter er det ingen EU-regler mot, og da er de jo faktisk ganske energieffektive. Tenk, 95% varme, det er energieffektivt det. :!:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal disse anvendes? Hvis man fester dem i taket, vil jo man være kald på beina i timesvis, hvis de henger fra taket utsetter man seg for kronisk brannsår i panna, ligger de på golvet er de i beste fall utsatt, og i verste fall brannfarlig / helseskadelig(knuseknus). Å ha de på stuebordet kan jo virke koselig, men som regel ser man på tv og det kan være irriterende at den er i veien. Jeg bare spør hvordan de skal brukes, for det er en stilig idé, men i mitt hode ganske upraktisk.

Lenke til kommentar

Hvordan skal disse anvendes? Hvis man fester dem i taket, vil jo man være kald på beina i timesvis, hvis de henger fra taket utsetter man seg for kronisk brannsår i panna, ligger de på golvet er de i beste fall utsatt, og i verste fall brannfarlig / helseskadelig(knuseknus). Å ha de på stuebordet kan jo virke koselig, men som regel ser man på tv og det kan være irriterende at den er i veien. Jeg bare spør hvordan de skal brukes, for det er en stilig idé, men i mitt hode ganske upraktisk.

Folk har brukt de i snart hundre år uten større misforståelser, jeg tror de skal klare det nå og.

Lenke til kommentar

Men da er de brukt som lyskilde. Skal de brukes som varmeelement, og vi ser bort i fra at dette er for å komme rundt ett regelverk for å fortsatt kunne selge en lyspære, så må man ta høyde for at varme stiger, og da er en lav plassering optimalt. Så hvordan plassere ett så skjørt objekt slik at det varmen sprer seg mest mulig uten at man kommer borti ved uhell.

Lenke til kommentar

Folk har brukt de i snart hundre år uten større misforståelser, jeg tror de skal klare det nå og.

Som lyspærer, ikke varmeovner. Jeg er nok veldig pedantisk nå - jeg vet det tross alt bare er trivielt og alt i alt ikke mer enn en kul forretningsstrategi, og det burde gjøre meg fornøyd. Poenget mitt var bare at det oppstår enkelte problemer hvis en person skulle ønske å bruke denne typen lyspærer som varmeovner i stedet.

Lenke til kommentar
Kistene er laget ut fra gjeldende Norsk standard, som ivaretar den kvalitet og de miljøhensyn som til enhver tid er gjeldende. Her vises de kistemodellene som vi lagerfører. Andre modeller kan spesialbestilles.

Kilde. De har ulakkerte trekister i sortimentet. Jeg regner med det er standarden NS-EN 15017:2005 Gravferdstjenester - Krav de følger. Jeg gidder ikke betale 500 kr for å finne svaret så du får vurdere hvor pris vs nysgjerrighet selv :) Jeg gjetter på at det er mulig å bygge kista selv bare man følger standarden.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kistene er laget ut fra gjeldende Norsk standard, som ivaretar den kvalitet og de miljøhensyn som til enhver tid er gjeldende. Her vises de kistemodellene som vi lagerfører. Andre modeller kan spesialbestilles.

Kilde. De har ulakkerte trekister i sortimentet. Jeg regner med det er standarden NS-EN 15017:2005 Gravferdstjenester - Krav de følger. Jeg gidder ikke betale 500 kr for å finne svaret så du får vurdere hvor pris vs nysgjerrighet selv :) Jeg gjetter på at det er mulig å bygge kista selv bare du følger standarden.

Takk.

Visste ikke hvor jeg skulle søke.

Lenke til kommentar

Er det jeg som har misforstått fullstendig? Jeg har av en eller annen grunn antatt at en tråd som heter 'Snedige ting du lurer på' og som er plassert i underforumet 'Teknologi og vitenskap' var for spørsmål som (i hvertfall vagt) er relatert til teknologi og vitenskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...