Patrick123 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvorfor "pipler" vannet på hendene dine dersom du er litt fettete og holder dem under springen? Og hvorfor "skiller" Zalo o.l. seg fra ting som fett? Kaffe og, for så vidt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvis jeg skal sende en 86MB fil med til fyr på et annet forum, hvor laster jeg den opp så jeg får en URL-link å gi til han? www.ge.tt Lenke til kommentar
TMB Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Dersom denne er ekte, hvordan kan hun skjønne hva hun dama sier hvis hun har vært døv hele livet? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvis den er ekte er det tydelig at hun har hatt en form for trening i tale, da hun selv prater ganske så perfekt til å ha vært døv i 29 år. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hun må ha hatt nedsatt hørsel, ikke fullstendig tap. Det må likevel være ganske spesielt og følelsesladet å høre seg selv og andre (tydelig) for første gang. Folk som får høreapparat får ofte mye hodepine etterpå fordi man bombarderes med mye mer sanseinntrykk enn før. Det gjelder også svaksynte som skaffer seg briller/linser. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Døve kan læres opp til å sette i gang lyder ved å få stemmebåndene lage lyd. Denne vibrasjonen kan føles. Den døve kan deretter lære seg å forme denne lyden med leppene og tunga, og med masse trening kan man faktisk forme forståelige lyder, selv om personen ikke hører lydene selv. Her er en døv jente som "synger" Let It Snow på sin måte. Det meste er relativt uforståelig for oss, men spesielt i refrenget hører man at hun faktisk klarer å lage noe som minner om sang inkludert en forståelig tekst. Først i videoen forteller hun hvilken sang hun skal synge for oss. http://www.youtube.com/watch?v=1ASGJIvvXXE Døve kan også lære å danse. Da skrur man opp bassen i musikken såpass at de kan føle rytmen i kroppen. Samme teknikk kan benyttes for å lære dem rytmen i en sang. Endret 1. oktober 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Essem Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hvorfor antenner ikke en sigarett bensin? http://www.guardian.co.uk/uk/2007/feb/27/smoking.film/print Gjelder dette kun hvis man hiver sigaretten oppi en beholder med bensin, eller også hvis bensinen er i kontakt med noe? Noe sier meg at for eksempel et trestykke dynket i bensin antenner ganske lett. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Det er bensindamp som er lettantennelig, ikke bensinen i seg selv. http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline#Flammability Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Dersom denne er ekte, hvordan kan hun skjønne hva hun dama sier hvis hun har vært døv hele livet? Den må jo være fake, jeg har hørt folk som har kunne høre i 30 og og så bli døve snakke og det høres jo maximum ræva ut. Endret 1. oktober 2011 av Hårek Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Hun må ha hatt nedsatt hørsel, ikke fullstendig tap. Det må likevel være ganske spesielt og følelsesladet å høre seg selv og andre (tydelig) for første gang. Folk som får høreapparat får ofte mye hodepine etterpå fordi man bombarderes med mye mer sanseinntrykk enn før. Det gjelder også svaksynte som skaffer seg briller/linser. Simen1 har rett. Operasjonen hun hadde kalles for cochlea implantat (CI). For å kvalifisere til CI må man være ett av punktene: - Baby/småbarn. Da er man enda i språkutviklingsfasen og kan lære seg å høre fra grunnen av. - Døvblitt voksen. Altså man har hørt tidligere, så mistet hørselen. Da har hjernen lært seg å høre i barndommen, og man kan ta nytte av denne lærdommen. - Sterkt tunghørt, høreapparatbrukende voksen. Da har man hørt litt gjennom hele livet og har dermed et grunnlag for å lære å høre (bedre). (Jeg har en sterk mistanke om at damen på videoen er sistnevnte.) Voksne som har vært 100% døv hele livet får ikke CI, iallefall ikke her i Norge. Det fordi da har toget gått for å lære seg å høre (det må skje i barneårene!), og man vil aldri få noen meningsfylt utbytte av operasjonen. Endret 1. oktober 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Hvorfor "pipler" vannet på hendene dine dersom du er litt fettete og holder dem under springen? Og hvorfor "skiller" Zalo o.l. seg fra ting som fett? Kaffe og, for så vidt. Olje og vann blander seg ikke. Vannmolekyl er polare, hydrokarbonkjeder (alkoholer med lavt C-tall, blander seg pga. de er polare med OH-delen) er upolare. F.eks. i oljereservoarer hvor man har hydrokarboner og formasjonsvann (eller vann som blir injisert), vil vannet legge seg som en "film" langs formasjonenen. Zalo fungerer vel som en emulgator, dvs. at den får væsken det er minst av (olje og fett) til å fordele seg som dråper i vannet. Endret 1. oktober 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Voksne som har vært 100% døv hele livet får ikke CI, iallefall ikke her i Norge. Det fordi da har toget gått for å lære seg å høre (det må skje i barneårene!), og man vil aldri få noen meningsfylt utbytte av operasjonen. Det minner meg om historien om pasienten "Virgil" som fikk tilbake synet sitt etter å ha vært uten det fra han var svært liten. Den visuelle verden fremsto som en tåke, og han hadde ingen evne til å se at ting var adskilte. Ettersom synssenteret i hjernen ikke ble stimulert i barndommen fremsto hele verden som en fullstendig meningsløs blanding av lys og farger. Han måtte fortsatt stole på hørsel, lukt og berøring om han ville tolke virkeligheten. Etterhvert ble Virgil blind nok en gang, men denne gangen anså han det som en gave. 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Hvis jeg skal sende en 86MB fil med til fyr på et annet forum, hvor laster jeg den opp så jeg får en URL-link å gi til han? Oppdaget nettopp et nytt konsept, oppretter en engangs P2P forbindelse: Sendoid Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Finnes det noe slikt som en omvendt mikrobølgeovn? Som for eksempel kan brukes til å kjøle et par varme pils på noen sekunder? Endret 1. oktober 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Finnes det noe slikt som en omvendt mikrobølgeovn? Som for eksempel kan brukes til å kjøle et par varme pils på noen sekunder? En enhet som samler opp 2.4ghz bølger fra lufta og gjør dem om til strøm? Sneaky edit der. Varme pils kan du kjøle på et minutt eller to om du legger dem i et bad med saltet vann og isbiter. Endret 1. oktober 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Ja, men jeg er ute etter en dings. Skjønner selvfølgelig at den ikke kan funke nøyaktig omvendt av en mikrobølgeovn, det var bare for å forklare funksjonen. Hvis noe sånt lot seg produsere i storskala hadde vi selvfølgelig hatt det på markedet allerede. Endret 1. oktober 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Ha en automat med flytende nitrogen, der du legger det som skal kjøles på en plate, og så senke det i nitrogenet burde kjøle ned det meste rimelig fort. Ellers er det hele konseptet med å ta energi ut fra noe uten å gjøre det gjennom noe kjøligere som ikke er så lett. Siden man ikke kan ha negative bølger så blir det kjøleelementer som gjelder. Endret 1. oktober 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Ja. Mikrobølger går på atomnivå og "rister" igang atomene i vannet som er i nesten all mat, friksjonen gjør at det blir glovarmt veldig fort. Men å dra ut varme er en helt anna prosess. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 (endret) Hvis du vil hurtigkjøle drikken i stedet for å tenke fremover og sette den i kjøleskapet noen timer før, kan du bygge en sånn: Benjamin Heckindorn aka. Ben Heck er en fyr som bygger mye rart. Følg med på videoene hans :-) Endret 1. oktober 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. oktober 2011 Del Skrevet 1. oktober 2011 Jeg hoppet litt ut i videoen og første jeg tenkte når jeg så konstruksjonen var peltier-elementer - noe som ser ut til å stemme. Men selv denne maskinen vil bruke litt tid på å kjøle ned alt innholdet i boksen. Kulde eksisterer ikke i seg selv, kulde er bare fraværet av varme, derfor er prosessen med å kjøle ned noe mer avansert og tidkrevende enn å varme opp noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå