SeaLion Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Litt på siden:Før i tiden gikk fotoboksene også på motorsykler. En gjeng, kjenninger av min onkel, påstår de tok en gråtass (...) Denne plasserte de rett etter sensorene og fikk så en motorsykkel til å flise knallhardt forbi på traktorens venstre side (...) Før i tiden gikk ikke følerne lengre ut enn til gulstripa. Uansett hvor fort motorsykkelen feis forbi traktoren ville det altså ikke utløst noe kamera. Det var derfor også helt normalt å bare legge seg over på motsatt side av gulstripa ved passering av fotobokser, hvis det var ledig, i stedet for å bremse ned før man kom til boksen. Dermed ble ikke kameraet utløst. Senere har det dog blitt normalt å legge følere også i motgående felt og utvide bildebredden for å fange opp disse "unnalurerne". Det britiske bilprogrammet Top Gear testet forresten for noen år siden om hvor fort man måtte kjøre for at kameraet skulle ta bildet for seint. Jeg mener å huske at man måtte opp i hastigheter over 240 km/t før bilnummeret ble uleselig. Britiske fartskameraer tar dog bildet bakfra, for der er det kjøretøyets eier som er ansvarlig. Britene fersker derfor også motorsyklene. Endret 30. september 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Det er nok en god historie som er gjennomførbar teoretisk sett. Men jeg tviler på de hadde tilgang på en motorsykkel OG fører akkurat DA som hadde lyst å flise forbi kameraet i 150 km/t. Men klart, ALLE har jo en rask motorsykkel m/ fører i bagasjerommet på traktoren. Killer argument for at historien er feil.... Man har da tilgang på motorsykkel. Når det er sagt, som eg sier i historien: Det var kjenninger av onkel, onkel var ikke med. Når det igjen er sagt, han hevder han har sett klare tegn på at det har skjedd sånn bortsett fra å være der. De hadde både skjerf og utrustning og den styla traktoren. Men ingen mobilbilder, da dette er en god del år siden for å si det slik.... Men okke som. Gjennomførbart var det før. SeaLion: Man må jo ikke over gulestripen.... En gråtass er ikke 5 meter brei Historien høres helt gyldig ut til han sier "fikk en motorsykkel til å flise forbi i 150km/t". Hvor fikk de han fra? Stoppa en tilfeldig racer på veien og spurte om hjelp? Kanskje den ene i gjengen hadde en 1000 kubikk i garasjen som han dro hjem for å hente? Flere i gjengen hadde motorsykler. Dette var ikke 14 åringer. Det var voksne folk. Så historien er like gyldig etter dette. Forøvrig trenger man ikke en 1000kubikker for å kjøre i 150km/t. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 SeaLion: Man må jo ikke over gulestripen.... En gråtass er ikke 5 meter brei Uansett ville motorsykkelen vært synlig på bildet, den blir ikke usynlig i 150 km/t. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Det britiske bilprogrammet Top Gear testet forresten for noen år siden om hvor fort man måtte kjøre for at kameraet skulle ta bildet for seint. Jeg mener å huske at man måtte opp i hastigheter over 240 km/t før bilnummeret ble uleselig. Britiske fartskameraer tar dog bildet bakfra, for der er det kjøretøyets eier som er ansvarlig. Britene fersker derfor også motorsyklene. Hukommelsen din er ikke helt korrekt. Kameraet tar bildet bak fra, men må ta to bilder. Så spørsmålet ble hvor fort må du kjøre for å være ute av kameraets synsfelt slik at du ikke dukker opp i bildet nr 2. Mythbusters har testet noe tilsvarende med kamera forfra. Der måtte man opp i 245 mph for at (rakett)bilen gikk rasket nok til at sensorene ikke plukket den opp. Endret 30. september 2011 av Crowly Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 SeaLion: Man må jo ikke over gulestripen.... En gråtass er ikke 5 meter brei Uansett ville motorsykkelen vært synlig på bildet, den blir ikke usynlig i 150 km/t. Det handler om tre ting: Location, location og location Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Det eneste jeg fant på kort tid: http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_loop http://auto.howstuffworks.com/car-driving-safety/safety-regulatory-devices/question234.htm For å si det kort: Det går litt strøm i disse kablene som er lagt ned i asfalten. Når en metallgjenstand passerer er det enkelt å måle forandringer i strømmen. vil ikke en slik sensor være avhengig av at bilene er laget av ca likt metall da? hva skjer da i forhold til biler med alufelger kontra vanlige stålfelger? eller biler som er i hovedsak laget av aluminium? reagerer sensoren ikke på motorsykkel fordi sykkelen ikke er magnetisk nok? Så lenge akslingen er laget av stål bør det gå bra. Ellers er det antageligvis nok stål i motoren til å utløse sensorene. Merk at aluminium ikke er helt ubrukelig, da det er paramagnetisk. Sensorene er forøvrig av samme type som styrer trafikklys, så det er mulig at mopeder ikke utløser dem. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Sensorene er forøvrig av samme type som styrer trafikklys, så det er mulig at mopeder ikke utløser dem. Jeg klarer å utløse flere lyskryss i nærområdet med tråsykkel laget av aluminium. Så hvis mopeder sliter enkelte steder er det sannsynligvis stor forskjell på sensorene rundt om kring. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Det er helt klart sensorer som kun reagerer når tyngre kjøretøy står klare, evt. større. Fordi mopeder ikke klarer å løse de ut og blir stående på rødt lys i gjerne flere minutter. Så enten må det stor vekt til, ellers blir størrelsen totalt sett for liten slik at sensoren ikke reagerer. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Der jeg bodde før så var det spesielt et lyskryss hvor mopeder åpenbart ikke fikk grønt lys. Ettersom det var fra en sidevei ut mot hovedveien kunne det ta skikkelig langt tid før det ble grønt, så en del av de som kjørte moped endte opp med å gå av mopeden og trykke på fotgjengerknappen ved siden av for å få grønt lys. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Hvis jeg skal sende en 86MB fil med til fyr på et annet forum, hvor laster jeg den opp så jeg får en URL-link å gi til han? Endret 1. oktober 2011 av Hårek Lenke til kommentar
Munty Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Når man kalibrerer i Guitar Hero 3, er det lyd eller bilde som blir forsinket? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvis jeg skal sende en 86MB fil med til fyr på et annet forum, hvor laster jeg den opp så jeg får en URL-link å gi til han? Du bruker for. Eks filemail. Com. Kan maile to gig med gratis versjonen. Men da må du ha eposten hans... Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Lite elektro-newbie-spørsmål. (ikkje lekserelatert, slik finn eg ut av sjølv) Har kopla eit 12V batteri, 4Ah, på ein omformar.(12V likestraum til 230 vekselspenning) Den driv eitt logitech X-530 (sub og 2/4 høgtalarar). 70W RMS. Målte 0.3A maks, rundt 0.2A gjennomsnittleg gjennom leidninga frå batteriet til omformaren. Kor lenge vil batteriet vare? Eg har prøvd å rekne det ut, men veit ikkje korleis forholdet mellom AC/DC og V påverkar Ah til batteriet. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Målte 0.3A maks, rundt 0.2A gjennomsnittleg gjennom leidninga frå batteriet til omformaren. 4/0.2 = 20. Endret 30. september 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Import321 Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvor blir det av sokkene som forsvinner i vaskemaskinen? 4 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 (endret) Når man kalibrerer i Guitar Hero 3, er det lyd eller bilde som blir forsinket? Ingen av delene, det er signalet fra gitaren til TV'n som forsinkes. Det kan jo softwaren ha full kontroll over. Altså hvor fort den registrerer knappetrykk. Endret 30. september 2011 av Bytex Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Hvis jeg skal sende en 86MB fil med til fyr på et annet forum, hvor laster jeg den opp så jeg får en URL-link å gi til han? Heh, ser xkcd har et poeng... dropbox eller wuala.com, begge to er ok 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Klarer gmail å sende/motta 100MB da? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Filemail sender en link til filene. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 30. september 2011 Del Skrevet 30. september 2011 Mediafire er lettere enn alt annet. Dra filen inn i nettleser vinduet og slipp den. Filen blir lastet opp og du får en link du kan gi han som vil laste ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå