Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Massen øker ikke som følge av økt høyde i et tyngdefelt, altså høyde fra referansepunktet. Men massen øker som følge av hastigheten i forhold til referansepunktet. Når man øker høyden (heiser opp en gjenstand fra A til B) så øker man hastigheten først og deretter senker hastigheten til 0. Da vil gjenstanden få økt masse i det tidsrommet den beveger seg oppover og deretter miste den økte massen. Men husk at det ikke blir flere atomer/partikler av heisingen så den økte massen er bare økt observert masse, noe som ikke kan måles eller merkes i godset som heises.

 

Universet utvider seg og har derfor interne hastigheter som gir mer observert masse enn summen av massene målt i hver sine lokale referansesystem. Men det blir først morsomt når vi tar i betraktning at universets utvidelse aksellererer. Hvor kommer den hastighetsenergien fra? Og den totale observerte massen vil nødvendigvis øke som følge av det. Er ikke energi og masse i universitetet konstant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et protein i nervereseptorene dine som reagerer på kulde. Når det er kaldt aktiveres proteinet, den utløser nervesignalet og du kjenner at du er kald. Av en eller annen grunn aktiverer menthol det samme proteinet.

 

takker . for meg har det frisket opp halsen hvis jeg var sår så den effekten har sin virkning .

Men er det ikke noe av dette samme som skjer når man spiser pepper som er så sterk at det gir smerter ?

Jo, det stemmer. Pepper utløser nervesignalet for varme. Det utløser også signalet for smerte.

Lenke til kommentar

Angående perfekt stivhet i materialer.

jeg tviler på at det er mulig .

 

Enten gir materialet etter uten å knekke eller så knekker det tvert av ved belastning

 

selv om det er et tanke eksperiment så vil nok materialet bli ødelagt bare belastningen blir stor nok.

her kan man imidlertid lure på om det er nokk energi tilgjengelig til yte slik belastning

Lenke til kommentar

Godt spm. Motorsykler er som regel unntatt, og grunnen til det er jo enkel, ingen skilt framme, så liten vits å ta bilde.

 

Har lest rundt 400kg flere steder, noe som kan høres vettugt ut.

 

Litt på siden:

Før i tiden gikk fotoboksene også på motorsykler. En gjeng, kjenninger av min onkel, påstår de tok en gråtass, plasserte en mann oppi den og stivet av et skjerf med spiler så det stod rett bakover. Med hjelm og kjørebriller såg det ut som farten var stor. Denne plasserte de rett etter sensorene og fikk så en motorsykkel til å flise knallhardt forbi på traktorens venstre side. Det ryktes om godt over 150km/t idet blitzen gikk av.

 

De fikk aldri bilde og bot i posten, men tipper noen fikk seg en god latter.

 

Det går ikke på tyngde. Sensorene er basert på elektrisk induksjon (magnetisk).

Helt sikker på det? Bare i gamle dager dette da? Interressant. Har du lyst å utdype mer hvordan sensorene registrerer bilen?

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på siden:

Før i tiden gikk fotoboksene også på motorsykler. En gjeng, kjenninger av min onkel, påstår de tok en gråtass, plasserte en mann oppi den og stivet av et skjerf med spiler så det stod rett bakover. Med hjelm og kjørebriller såg det ut som farten var stor. Denne plasserte de rett etter sensorene og fikk så en motorsykkel til å flise knallhardt forbi på traktorens venstre side. Det ryktes om godt over 150km/t idet blitzen gikk av.

 

De fikk aldri bilde og bot i posten, men tipper noen fikk seg en god latter.

 

Bildet har tydeligvis blitt sett av noen. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=552592&st=0

Lenke til kommentar

Det eneste jeg fant på kort tid:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_loop

http://auto.howstuffworks.com/car-driving-safety/safety-regulatory-devices/question234.htm

 

For å si det kort: Det går litt strøm i disse kablene som er lagt ned i asfalten. Når en metallgjenstand passerer er det enkelt å måle forandringer i strømmen.

 

 

Går det da an å bruke magneter for å leke litt med de?

Lenke til kommentar

Jeg tror noen fotobokser (muligens gamle og utrangerte) fungerte med oljefylte kabler under asfalten. Når et kjøretøy passerer så gir det en trykkimpuls i oljekabelen som via en trykkgiver sender signal videre til fotoboksen. Fotoboksen har programmert inn avstanden mellom kablene og tar tiden på differansen mellom trykksigalene. Det gir farten. Men som sagt, det er godt mulig disse er utrangerte nå.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg fant på kort tid:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_loop

http://auto.howstuffworks.com/car-driving-safety/safety-regulatory-devices/question234.htm

 

For å si det kort: Det går litt strøm i disse kablene som er lagt ned i asfalten. Når en metallgjenstand passerer er det enkelt å måle forandringer i strømmen.

vil ikke en slik sensor være avhengig av at bilene er laget av ca likt metall da?

 

hva skjer da i forhold til biler med alufelger kontra vanlige stålfelger?

 

eller biler som er i hovedsak laget av aluminium?

 

reagerer sensoren ikke på motorsykkel fordi sykkelen ikke er magnetisk nok?

Lenke til kommentar

Når man er inne på det . hvordan fungerer sensorene i lyskryss.

 

Jeg har lagt merke til at enkelte lyskryss ( de som bare skal stoppe biler når folk skal gå over ) har noe som ligner litt på slags kameraboks på toppen som peker mot den retningen bilen kommer fra. veine går altså bar rett frem uten noen sideveier

 

 

 

hvordan klarer dise forstavlene å registrere farten og samtidig vise den like før man passerer tavlen.

jeg tror ikke at farten vil vises for tidlig eller seint på "skjermen" hvis man holder gal fart, men heller vises i riktig øyeblikk

 

her har jeg lagt merke til at det er ett eller annet som er lagt ned i asfalten et stykke før selve tavlen

Lenke til kommentar

Litt på siden:

Før i tiden gikk fotoboksene også på motorsykler. En gjeng, kjenninger av min onkel, påstår de tok en gråtass, plasserte en mann oppi den og stivet av et skjerf med spiler så det stod rett bakover. Med hjelm og kjørebriller såg det ut som farten var stor. Denne plasserte de rett etter sensorene og fikk så en motorsykkel til å flise knallhardt forbi på traktorens venstre side. Det ryktes om godt over 150km/t idet blitzen gikk av.

 

De fikk aldri bilde og bot i posten, men tipper noen fikk seg en god latter.

 

Bildet har tydeligvis blitt sett av noen. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=552592&st=0

 

Aaah... Det er seff blitt gjort flere ganger dette tipper eg. De fikk aldri se noe bilde.

Lenke til kommentar

Litt på siden:

Før i tiden gikk fotoboksene også på motorsykler. En gjeng, kjenninger av min onkel, påstår de tok en gråtass, plasserte en mann oppi den og stivet av et skjerf med spiler så det stod rett bakover. Med hjelm og kjørebriller såg det ut som farten var stor. Denne plasserte de rett etter sensorene og fikk så en motorsykkel til å flise knallhardt forbi på traktorens venstre side. Det ryktes om godt over 150km/t idet blitzen gikk av.

 

De fikk aldri bilde og bot i posten, men tipper noen fikk seg en god latter.

 

Bildet har tydeligvis blitt sett av noen. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=552592&st=0

 

Aaah... Det er seff blitt gjort flere ganger dette tipper eg. De fikk aldri se noe bilde.

 

Jeg er usikker på om det noen gang har blitt gjort. Det er nok ihvertfall blitt gjort adskillig sjeldnere enn alle gjenfortellingene av historien tilsier :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror på onkel når han forteller. Ingen grunn til å ikke gjøre det....

 

Alle har røverhistorier. Kjent fenomen å fortelle en historie man har hørt av andre som sin egen. Trenger ikke være en uærlig person for å gjøre det. Historien blir ofte bedre hvis man forteller at man gjorde det selv i stedet for å fortelle at man hørte at noen hørte at noen hadde lest om noen som hadde gjort noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...