Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer slike falske listesider som Google er så befengt av for tiden? Ligger de der fra før, eller blir de til i det øyeblikket jeg søker?

Disse blir nok generert (før du søker) ut i fra lister av vanlige søkeord og kombinasjoner, evt. fra store lister over søkehistorie fra Google, Google Keyword Tool, Yahoo etc. Her er det mange muligheter.

F.eks. har du kanskje en liste over klesbutikker på nettet, og en liste over masse "spørreord":

- Ralphlauren.com

- Ralphlauren.co.uk

- Asos.com

- ...

- Review

- Coupon

- Test

- Cheap

- Voucher

- Free

- Shipping

- ...

Så har man en template, som blir matet med kombinasjoner av disse fra databasen. Disse får så en adresse à la minnettside.com/reviews/asos.com/. Innholdet her er dynamisk, så klart.

Her er det gjort mye onpage SEO, f.eks. ved å legge nøkkelord i <h1>-tags. Flere slike sider kan være linket sammen (ofte i avanserte linkhjul), hovedsiden (her minettside.com) kan være linket til flere artikler; blogger og andre Web2.0.-steder etc. Ofte har de mange tusen backlinks (man kan kjøpe backlinks fra bra sider som .gov-domener og sider med høys pagerank hos Google i "bulk"), som igjen gjør at undersidene (som du får opp når du søker) kommer høyt opp (siden de er "bra" sider ift. Googles søkealgoritme).

F.eks. når jeg søker på "Free download edwards penney calculus" får jeg opp http://www.filestube...stetler+edwards på 2. plass (søkte på den boken, fordi jeg sitter å leser den nå ;p). Ved å sjekke antall "backlinks", ser man at Filestube.com har ca. 6,6 millioner backlinks (sider som linker til den). 3350 lenker til den siden for akkurat denne boken, så her har man nok andre sider som automatiske generer lenker til sidene.

____

Sidene blir ikke generert "on the fly" av den enkle grunn at det ikke er mulig, fordi Google må indeksere siden først. Hvor kjapt dette går varierer etter hvor siden er lenket fra (f.eks. kan du poste siden din på en del web2.0-sider og pinge lenken og RSS-feeden som genereres, og få den inn ganske kjapt (men fortsatt ikke real-time)).

Google søkealgoritme er ganske kompleks, så mye av informasjonen av hva som rangerer bra er basert på testing. Denne forandres òg ganske ofte. F.eks. mener mange at nye sider (på nye domener) som "plutselig" får veldig mange lenker og gjør det "for bra" (ift. deres krierier) blir "sandboxed" (fjernes midlertidig fra søkelistene). Sider som har blokkert innhold vha. script (f.eks. at du må fylle ut en survey for å kunne se et dokument) blir straffet etc.

Endret av Jude Quinn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De ødelegger ikke seg selv. Hver gang Facebook forandrer seg, så blir det ramaskrik fra en relativt stor gruppe høylytte, misfornøyde brukere, som ønsker seg tilbake til det gamle Facebook. Hver gang. Par uker senere er alt glemt. I tillegg har jeg fått med meg at Facebook har en strategi om å ikke la brukerne selv bestemme, fordi de tror det eventuelt vil føre til at ting går til helvete. Og strategien fungerer.

Noen ganger har Zuckerberg & Co overgitt seg, slik som da "News Feed"-en kom, og brukere kritiserte manglende sikkerhetsinnstillinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

... ved paralell dobles da ampertimene.

Nei, nå tuller du. Det er forskjell på ampere (strøm) og ampertimer (ladning). 2x1800 og 3600 er jo det samme.

nå ja... jeg går ut ifra at den som først ytret seg ikke nødvendigvis faktisk vet hvordan disse to batteriene er koblet sammen, da h*n uttaler at det er 2*1800 mAh batterier.

viss disse to batteriene som er 1.2 volt og 1800 mAh seriekobles, vil ikke ladningen dobles, spenningen vil. "pakken" vil da levere 2.4 V 1800 mAh

og paralellkobles dette vile "pakken" levere 1.2 V 3600 mAh i teorien

1800mAh = 1.8Ah = 1.8 Amper i en time. eller 0.9 Amper i to timer. eller 3.6 Amper i en halvtime. men her blir man jo avhengig av hva betteriet klarer å levere.

det er en helt klar sammenheng.

men for all del, jeg kunne gjerne tenkt meg en forklaring på hva som er feil.

*rett litt leif*

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Hvorfor fortsetter Facebook å ødelegge seg selv og innføre oppdateringer som ingen vil ha?

Folk har virkelig ikke forstått dette; vi er ikke Facebooks kunder - vi er Facebooks produkt som de igjen selger til sine (betalende) kunder.

Når Facebook gjør oppdateringer, så er det ikke for å gjøre deres produkter til lags, det er for å gjøre deres kunder til lags.

Forøvrig er Facebook en gratis tjeneste, så om du ikke liker den trenger du heller ikke bruke den eller klage over den:

http://www.google.com/+/learnmore/

• Liker 4
Lenke til kommentar

... ved paralell dobles da ampertimene.

Nei, nå tuller du. Det er forskjell på ampere (strøm) og ampertimer (ladning). 2x1800 og 3600 er jo det samme.

nå ja... jeg går ut ifra at den som først ytret seg ikke nødvendigvis faktisk vet hvordan disse to batteriene er koblet sammen, da h*n uttaler at det er 2*1800 mAh batterier.

viss disse to batteriene som er 1.2 volt og 1800 mAh seriekobles, vil ikke ladningen dobles, spenningen vil. "pakken" vil da levere 2.4 V 1800 mAh

og paralellkobles dette vile "pakken" levere 1.2 V 3600 mAh i teorien

1800mAh = 1.8Ah = 1.8 Amper i en time. eller 0.9 Amper i to timer. eller 3.6 Amper i en halvtime. men her blir man jo avhengig av hva betteriet klarer å levere.

det er en helt klar sammenheng.

men for all del, jeg kunne gjerne tenkt meg en forklaring på hva som er feil.

*rett litt leif*

Musen min bruker 2 stk 1800 mah batterier som er serie koblet ( de ligger hver sin vei i holderen).

Når jeg sammenligner min med nyere utgaver bare med vanlige batterier så går det ganske tydelig at varigheten på batteriene der ligger på 1 år til tross for at mottakeren også er mye mindre

jeg har spurt komplett.no hva de mener så jeg får se hva de svarer

Lenke til kommentar

Musen min bruker 2 stk 1800 mah batterier som er serie koblet ( de ligger hver sin vei i holderen).

Det betyr ikke at de ligger i serie. Kan liksågreit være i paralell. Er jo inten rwiringen som avgjør det. Men sannsynligheten er nok størst for at de er i serie.

Når jeg sammenligner min med nyere utgaver bare med vanlige batterier så går det ganske tydelig at varigheten på batteriene der ligger på 1 år til tross for at mottakeren også er mye mindre

Tipper dette går litt på hva som er fokuset. Me har på jobb trådløs mus med vanlige batterier, de varer et par turer for min del (tviler på at de er byttet mens eg har fri) noe som tilsvarer 2-3 måneder. Dette går nok litt på hvor fort musen går i dvale, hvor fort den slår seg helt av osv osv. Har man oppladbar mus har man ikke det samme behovet for lang brukstid da man har en ladestasjon rett ved. Man har ikke like lyst å skifte batterier hver fjortende dag, og det blir også dyrere, ergo er fokuset mer på batteritid og mindre på avanserte funksjoner på disse musene.

Logitech musa eg har på jobb har alle tenkelige funksjoner og er i tillegg veldig liten. Da får man mindre batteritid også med vanlige AA batterier.

Når det er sagt ligger jo AA batterier på tett opptil 3000mAh.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

så da har du 2.4 V 1800 mAh da.

hvor stor mottakeren er har ikke så veldig mye å si så vidt jeg vet, dette siden musene stort sett ikke har de store avstandene fra senderen.

det står at varigheten er så lang, det betyr ikke at den er det.

men lang batteritid er selvfølgelig et stort salgspunkt for ei mus som ikke er oppladbar, mens det ikke nødvendigvis er det på en som er oppladbar.

jeg har f.eks. en G7 laser mus, den fulgte det med to sett batteripakker og en ladestasjon til USB, dette fordi den bruker gjerne litt strøm, men siden det er to batteripakker så bytter man bare når den ene går tom.

Lenke til kommentar

Hvilke navn har de på den gjennomsnittlige innbygger i andre land? Slik som Ola og Kari Nordmann i Norge, eller John og Jane Smith i USA.

Encyclopedia > John Doe

Ein peikepinn, i alle fall. Eg har aldri høyrt om Peder Ås i denne konteksten, så eg ville ikkje tatt alle navna for god fisk.

Peder Ås er ihvertfall vanlig «eksempelnavn» i jussoppgaver på universitetet. Wikipedia hadde selvfølgelig mer info om karen. :)

Lenke til kommentar

En vanlig spark dekker vel det behovet, ihvertfall vinterstid. Å montere hjul eller egger på en vanlig rullator designet til å sparkes med ville ikke vært forsvarlig. Med nåværende design ville den altfor lett ha tippet over. Lengre egger ville fikset det, men da er vi tilbake på en helt vanlig spark. Det eneste som mangler er en spark med hjul, men man finner sikkert det også om man leter.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...