sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvordan skal du kunne gi den mer fart enn lysfarten? Kanskje fordi det nå er hevdet at noen forskere har greid i flytte partikler raskere en lyset ? de kom 50 nano sekunder før de teoretisk kulle gjøre det Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvordan fungerer slike falske listesider som Google er så befengt av for tiden? Ligger de der fra før, eller blir de til i det øyeblikket jeg søker? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Har du ett eksempel? AtW Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvordan skal du kunne gi den mer fart enn lysfarten? Du misforstår spørsmålet: Han dytter på et punkt nærme sentrum, som da har lavere fart enn ytterst. Punktet ytterst har nært lysfart. Om man da dytter nærme sentrum, hva vil da skje, siden punktet ytterst ikke kan akselerere mer, men punktet du dytter på kan? Selv mener jeg at det du dytter innerst må påvirke det ytterst, og det ytterst vil være uendelig tungt å akselerere, så det får ingen effekt uansett hvor hardt du dytter, selv om punktet du dytter har lav fart. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Har du ett eksempel? AtW La oss si jeg er ute etter omtale av en dings og søker etter "[navn på dings] review/test". Da vil Google returnere bøttevis av sider som gir seg ut for å ha slike omtaler, mens de i beste fall inneholder en link. Det verste med dette er at det blokkerer de ordentlige sidene, det skjer ikke bare i de tilfellene det faktisk ikke eksisterer noen ordentlige tester. Det skjer forresten ikke bare når det gjelder tester heller, ofte får man falske resultater uansett hva man søker etter. Endret 26. september 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 De kan nok ikke bli generert på øyeblikket du søker. Google går ikke igjennom alle verdens sider og sier "jeg leter etter XX, har du relevant innhold"? Alt er indeksert på forhånd. Derimot finnes det veldig mye statistikk over søk på google, blant annet gjennom Google Trends og Google Insights. Kan jo hende de har script som følger med der, og oppretter slike sider etterhvert som de finner ting folk søker på. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvilke navn har de på den gjennomsnittlige innbygger i andre land? Slik som Ola og Kari Nordmann i Norge, eller John og Jane Smith i USA. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 hva kommer det av at en datamus som er oppladd-bar har langt kortere energisyklus en en som bruker standart ikke oppladd-bar batterier ? (Nå vet jeg ikke om dette bare gjelder datamusene ) eller er det helt individuelt fra datamus til datamus og jeg tar feil ? Med energisyklus mer jeg den tiden det tar før batteriene må byttes ut med nye eller at batteriene må laddes opp igjen De som er litt pussig er at hvis jeg bytter ut batteriene i en annen enhet beregnet for vanlige batterier med oppadbare batterier så oppliver jeg ikke nevneverdig forskjell hvor raskt strømmen blir brukt opp. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Det har jo bare med hvor mye strøm musen bruker, og hvor stor kapasitet batteriet har. Oppladbare batterier har vel som regel mindre kapasitet enn vanlige som ikke er oppladbare. Det er nok bare de innebygde batteriene som er dårlige. Ingen grunn til at oppladbare datamuser skal bruke mer strøm. Endret 26. september 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvilke navn har de på den gjennomsnittlige innbygger i andre land? Slik som Ola og Kari Nordmann i Norge, eller John og Jane Smith i USA. Encyclopedia > John Doe Ein peikepinn, i alle fall. Eg har aldri høyrt om Peder Ås i denne konteksten, så eg ville ikkje tatt alle navna for god fisk. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Det har jo bare med hvor mye strøm musen bruker, og hvor stor kapasitet batteriet har. Oppladbare batterier har vel som regel mindre kapasitet enn vanlige som ikke er oppladbare. Det er nok bare de innebygde batteriene som er dårlige. Ingen grunn til at oppadbare datamuser skal bruke mer strøm. Den mussen jeg sitter med bruker 2x 1800 maH og skal etter beskrivelsen ha en ladde-syklus på ca 35 dager. ( etter 2 år bruk er det kommet ned i ca 2 uker) En mus som bruker engangs batterier påståes å kunne brukes et helt år uten at man tenger å bytte batteriene. Nå vet jeg ikke hvilke type batterier som er vanlig på slike mus , men jeg går ut fra at det også er av AA typen ? Dermed synes jeg at der er merkelig at de skal være slik ekstrem forskjell. Neste gang jeg trenger en ny mus er jeg fristet til å kjøpe meg en som bruker engangs-batterier men bruke opplad bare på den bare for å se om det blir noen forskjell Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Før man i det hele tatt kan vurdere noen tall her må man mest vite hva slags batterier det er snakk om og hva som er kapasiteten på disse batteriene. i tilegg vil det være nødvendig å vite hva slags mus(er) som er brukt. og hvis man skal ha det helt nøyaktig må man og ha et standardisert bruksmønster. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 (endret) Jeg likte tankeeksperimentet på en ett lysår lang stang av et perfekt stivt materiale. Hvordan ville det arte seg å dreie på den (altså rundt en akse som går vinkelrett på stanga)? La oss forutsette at den tåler alle påkjenningene og at man bruker lang tid på å aksellerere (siden ytterpunktene jo bruker et halvt år på å komme i gang). Og la oss si man fikk den opp i en hastighet på pi omdreininger i året, som altså ville medføre at ytterpunktene beveger seg i lysets hastighet. Når den har fått denne maksimale rotasjonshastigheten, la oss si man stiller seg omtrent ved midten og dytter videre i samme retning som den roterer, gir den "mer fart" - som den jo ikke kan få uten at ytterpunktene passerer lyshastighet. Vil dyttepunktet på stanga nå ha blitt til et absolutt urokkelig objekt, uansett hvilken kraft man yter på den? Eller ville det skje en eller annen forskyving av tid og rom langs stanga, som skiller en del av stanga fra en annen (og dermed stanga fra seg selv)? Ytterkantene av stanga vil få økt masse som følge av relativitetsteorien. Jo nærmere de kommer lysets hastighet jo større blir massen. Som om ikke 2,4 billioner tonn var nok fra før så vil massen gå mot uendelig når hastigheten på ytterkantene går mot uendelig. Med andre ord kreves det en kraft som går mot uendelig for å øke hastigheten og da skjønner vi at noe brekker. Endret 26. september 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Hvor mye bensin må til for å drepe ett menneske? Jeg ble akkurat veldig interessert i hva det smaker og lurer på om jeg kommer til å dø av ett bittelite dypp med lillefingeren og så videre på tunga for å smake. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Bensin/Diesel skal være ekstremt lakserende. Regn med å sitte på do et par døgn dersom du får i deg en teskje. En dråpe på fingeren og så på tunga blir selvsagt ganske mye svakere, men jeg ville vært skeptisk til å smake likevel. Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Når ble "thumbs-up"-systemet innført her på forumet? 29. april 2010 På min bursdag!! Selfølgelig.. men dere kunne spurt meg(hard working, alpha male, jackhammer) om det var greit først. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Før man i det hele tatt kan vurdere noen tall her må man mest vite hva slags batterier det er snakk om og hva som er kapasiteten på disse batteriene. i tilegg vil det være nødvendig å vite hva slags mus(er) som er brukt. og hvis man skal ha det helt nøyaktig må man og ha et standardisert bruksmønster. man har jo et utgangspunkt allerede. jeg har nevnt at den oppadbare musen har en batteri kapasitet på 3600maH (1,2 volt ) Batteritypen er H-AA der H-en står for hurtigladning jeg bruker den 5-7 timer hver dag kanskje lit mere i helgene. likevel er det rimelig sikkert at en mus med engangs batteri vil var flere gange lengre mellom hvert batteri skifte. hvis jeg går gjennom oversikten til komplett.no så finner jeg ingen mus som bruker engangs batterier som varer kortere en 6 måneder. Den jeg har som bruker oppadbare batterier vare originalt bare en måned. Det er stor forskjell selv om brukermønstret ikke er beregnet Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. september 2011 Del Skrevet 26. september 2011 Den store forskjellen her ligger i selvutladingen i batterier, da både NiMH og mange typer li-ion batterier lader seg ut rimelig fort. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 man har jo et utgangspunkt allerede. jeg har nevnt at den oppadbare musen har en batteri kapasitet på 3600maH (1,2 volt ) Batteritypen er H-AA der H-en står for hurtigladning jeg bruker den 5-7 timer hver dag kanskje lit mere i helgene. likevel er det rimelig sikkert at en mus med engangs batteri vil var flere gange lengre mellom hvert batteri skifte. hvis jeg går gjennom oversikten til komplett.no så finner jeg ingen mus som bruker engangs batterier som varer kortere en 6 måneder. Den jeg har som bruker oppadbare batterier vare originalt bare en måned. Det er stor forskjell selv om brukermønstret ikke er beregnet Nei du har sagt 2x1800 mAh, så blir det spørsmål om det er serie eller parallelkobling, ved serie dobles volten, ved paralell dobles da ampertimene. at oppladbare batterier blir dårligere med tidens gang er desverre bare slik det er. det er forskjellig kvalitet og kapasitet på ikke-oppladbare batterier. at du finner mus med 6 måneders batterilevetid på komplett er jo helt uintresant når vi ikke vet hva slags batterier og bruksmønster denne målingen er foretatt med. men jeg har og opplevd en liten forskjell i brukstid på tilnærmet like muser med ca likt bruksmønster der den ene bruker oppladbare og den andre ikke. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. september 2011 Del Skrevet 27. september 2011 (endret) ... ved paralell dobles da ampertimene. Nei, nå tuller du. Det er forskjell på ampere (strøm) og ampertimer (ladning). 2x1800 og 3600 er jo det samme. Edit: det er jeg som tuller. Endret 27. september 2011 av Hårek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå