Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hastighet er en relativ størrelse og må alltid relateres til noe. F.eks hastigheten til en bil i forhold til bakken under den eller hastigheten til sola i forhold til senter av melkeveien.

 

Universet utvider seg med lysets hastighet og det tror jeg også gjelder alt i universet. Alt i vårt kosmiske nabolag beveger seg omtrent med samme hastighet og retning som jorda så vi står ganske stille i forhold til omgivelsene.

 

Hvis man reiser med ytterkanten av universet så kan man godt si at den andre enden fjerner seg fra der man er med 2x lysets hastighet.

9659591[/snapback]

men dersom alt i universet utvider seg med lysets hastighet blir det en slags smultringform på universet da?

Jeg funderte litt på det selv når jeg skrev det.

 

Og man sier at det er umulig for et legeme å bevege seg i lysets hastighet? Hvorfor?

Fordi det krever uendelig energi å akselerere tingen opp til nøyaktig lysets hastighet i vakuum. Grunnen til at det ikke kreves linær energiøkning for å akselerere til så høye hastigheter er at det blir en relativistisk effekt der tidsdimensjonen endres. f.eks hvis man kjører romskip i 99% av lysets hastighet og sender ut en rakett fra det som går veldig mye raskere, 99% av lysets hastighet raskere (relativt til romskipet) så vil det se ut fra romskipet som raketten beveger seg 99% av lysets hastighet i forhold til dem, men fra et sted som står i ro (der romskipet beveger seg i 99% av lysets hastighet) så vil det bare se ut som raketten går ørlite raskere enn romskipet: ~99,9% av lysets hastighet. Den relativistiske effekten komprimerer tidsdimensjonen.

 

Sett at hastighet er relativ, hvorfor kan man ikke få et legeme til å bevege seg med halvparten av lysets hastighet en vei, og et annet legeme motsatt retning og ta utgangspunkt i at det andre står stille?

9659883[/snapback]

Det går, men også her kommer den relativistiske effekten inn. Man kan la to objekter med 99% av lysets hastighet frontkollidere med hverandre men hastigheten til objektene i forhold til hverandre vil bare være ~99,9% av lysets. Dette høres ikke logisk ut i det hele tatt men tidsdimmensjonen blir komprimert, og regnestykket kan ikke gjøres ved å summere hastighetene. Hastighet er en størrelse der tiden inngår (f.eks m/s) og da må man ta hensyn til at tiden blir strukket/komprimert.

Lenke til kommentar
Universet utvider seg med lysets hastighet og det tror jeg også gjelder alt i universet. Alt i vårt kosmiske nabolag beveger seg omtrent med samme hastighet og retning som jorda så vi står ganske stille i forhold til omgivelsene.

 

Hvis man reiser med ytterkanten av universet så kan man godt si at den andre enden fjerner seg fra der man er med 2x lysets hastighet.

9659591[/snapback]

Dette blir litt feil. Det er ikke slik at alt i universet beveger seg med samme fart. Inne i galaksene er det ingen utvidelse, derimot utvider rommet mellom galaksene seg (antagelig på grunn av den negative gravitasjonen som forskerne foreløpig kaller mørk energi eller vakuumenergi). Alle galakser fjerner seg fra hverandre, bortsett fra enkelte galakser i lokale galaksegrupper som har konstant avstand eller nærmer seg hverandre (Andromeda-galaksen er f.eks på kollisjonskurs med Melkeveien, kollisjonen skjer om 45 milliarder år).

 

Utvidelsen i universet er omtrent som en uendelig stor rosinbolledeig som hever seg. En slik deig utvider seg like mye i alle retninger, dess større avstand det er mellom to rosiner, dess raskere er den relative utvidelsen. Rosinene rett i nærheten av hverandre fjerner seg fra hverandre, observert fra én av rosinene (vi forutsetter at selve deigen er gjennomsiktig) så vil hastigheten bort fra oss øke dess lengre unna de observerte rosinene er. Sånn er det i universet også. Nære galakser fjerner seg ganske langsomt, men dess fjernere galakser vi observerer, dess fortere beveger de seg fra oss. De fjerneste galaksene vi kan se beveger seg bort fra oss i nærheten av lysets hastighet. Det samme ser vi i alle retningene i universet.

 

Hadde noen derimot observert universet fra en av de fjerneste galaksene vi ser herfra, så hadde vår verden vært i ytterkanten av deres observérbare univers og vår verden ville beveget seg bort fra deres verden med tilnærmet lysets hastighet. Den delen av det observérbare universet som er på den andre siden av oss ville ikke de der ute kunne observere, for det ville beveget seg bort fra de med mer enn lysets hastighet. Bortenfor deres galakse ville de imidlertid se deler av universet som er usynlige for oss, fordi objektene der beveger seg bort fra oss raskere enn lyset. Deres observérbare univers er derfor ikke det samme som vårt observerbare univers. Det observerbare universet er altså avhengig av betrakterens plassing i universet.

 

Universet regnes som uendelig stort, men vårt observérbare univers (den delen av universet som er synlig fra vår plassering i universet) kjenner vi størrelsen på, det er en kule med radius på 13,7 milliarder lysår.

 

Fordi lyset fra de fjerneste objektene vi kan se forlot disse objektene for 13,7 milliarder år siden, så ser vi tilbake i tid til tiden rett etter Det store smellet. Observasjonene våre viser rester av Det store smellet akkurat slik teorien om Det store smellet har forutsett, så dette tyder på at Det store smellet virkelig skjedde for omtrent 13,7 milliarder år siden. Det store smellet (Big Bang) var forøvring ingen eksplosjon, men derimot en såkalt inflasjon.

Lenke til kommentar
Alt i vårt kosmiske nabolag beveger seg omtrent med samme hastighet og retning som jorda så vi står ganske stille i forhold til omgivelsene.

9659591[/snapback]

Dette blir litt feil.

9661135[/snapback]

Jeg mener at det ikke er feil (med kosmiske nabolag mener jeg nabogalakser) og at disse har omtrent samme hastighet. Dvs. at melkeveien og andromedagalaksen fjerner seg med en hastighet som er liten i forhold til lysets hastighet. Omtrent som to rosiner i bolledeigen som ligger nært hverandre får en økt avstand med veldig liten hastighet i forhold til hva radiusen på bolledeigen utvider seg med.

 

Men du forklarte det uansett veldig mye bedre enn meg :thumbup:

Lenke til kommentar
1: hva skjer når man brenner seg på tungen?

Jeg tror nervene blir lammet i en midlertidig periode.

Derfor føles det rart på tungen lenge etter.

2: og hvor lang tid går det før det blir normalt igjen?

6 timer kanskje?

3: når tungen er den sterkeste muskelen, hva er da den nest sterkeste muskelen?

Er det ikke hjertet den sterkeste muskelen?

 

5: kroppen har et fettlag som blir borte når man dusjer, hvor lang tid går det før

kroppen er dekket igjen?

Jeg tror det kommer an på hva du gjør etter du har dusjet.

Jeg tror fettlaget kommer fortere hvis du svetter eller gjør noe fysisk arbeid.

 

9660719[/snapback]

Lenke til kommentar
3: når tungen er den sterkeste muskelen, hva er da den nest sterkeste muskelen?

Er det ikke hjertet den sterkeste muskelen?

9660719[/snapback]

 

Det er nok tungen som er den sterkeste muskelen i forhold til størrelsen sin ja. Men aner ikke hva som er den nest sterkeste da.

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar
1: hva skjer når man brenner seg på tungen?

2: og hvor lang tid går det før det blir normalt igjen?

3: når tungen er den sterkeste muskelen, hva er da den nest sterkeste muskelen?

4: hvorfor sitter tungen fast når man slikker på metall i minusgrader?

5: kroppen har et fettlag som blir borte når man dusjer, hvor lang tid går det før kroppen er dekket igjen?

6: hvorfor løper dyr over veien når de ser en bil?

7: I bodø er det motvind uansett hvilken vei du snur deg. hvorfor ?

8: hvem er det som spør mest her ?

9660719[/snapback]

1. Det blir "brannsår" og noen smaks-celler dør.

2. Det tar ca 5 døgn før de døde smaks-cellene er erstattet med nye.

(Kilde: dokumentar på National geographic i går kveld)

3. Er allerede besvart av andre. (Jeg regner med den sterkeste muskelen i kroppen sitter i låret)

4. Fordi metall leder varme veldig godt og metallet har ganske høy varmekapasitet. Det gjør at tunga tappes for varme så raskt at den fryser fast på et øyeblikk. Til sammenligning isolerer treverk mot varmeledning og blir dermed varmet opp av tunga i et tynt lag i overflaten. Temperaturen på overflaten av tunga blir altså nærmere tungas temperatur enn treverkets temperatur. Med metall er det omvendt.

5. Hudens fettlag erstattes i løpet av ca et døgn med lav aktivitet eller noen timer med høy aktivitet. Det er veldig individuelt og også avhengig av kosthold. For meg er det ca 12-24 timer. (mye kortere på sidene av nesen)

6. De har vanskelig for å bedømme hastigheten rett og blir skremt til å gjøre noe. Når de står med snuten mot veien så er det naturlige instinktet når de blir skremt, å bevege seg raskt fremover.

7. Kraftig lokalt lavtrykk = vind fra alle kanter. Neida, jeg tror ikke det stemmer. Men det blåser veldig mye i Bodø og folk opplever nok motvind mer intensivt enn medvind. Det tar f.eks 5 minutter å gå fra A til B i motvind, men bare 1 minutt å gå fra B til A i medvind. Dermed har man fått opplevelse av 5 minutter motvind og 1 minutt medvind. Motvinden virker på en måte dominerende på hukommelsen.

8. På denne siden tror jeg du har rekord :p

Lenke til kommentar
3: når tungen er den sterkeste muskelen, hva er da den nest sterkeste muskelen?

Er det ikke hjertet den sterkeste muskelen?

9660719[/snapback]

Det er nok tungen som er den sterkeste muskelen i forhold til størrelsen sin ja. Men aner ikke hva som er den nest sterkeste da.

9661514[/snapback]

Hva med kjevemusklene?

Lenke til kommentar
1: hva skjer når man brenner seg på tungen?

2: og hvor lang tid går det før det blir normalt igjen?

3: når tungen er den sterkeste muskelen, hva er da den nest sterkeste muskelen?

4: hvorfor sitter tungen fast når man slikker på metall i minusgrader?

5: kroppen har et fettlag som blir borte når man dusjer, hvor lang tid går det før kroppen er dekket igjen?

6: hvorfor løper dyr over veien når de ser en bil?

7: I bodø er det motvind uansett hvilken vei du snur deg. hvorfor ?

8: hvem er det som spør mest her ?

9660719[/snapback]

 

6. De har vanskelig for å bedømme hastigheten rett og blir skremt til å gjøre noe.

9661666[/snapback]

 

Her sier jeg meg uenig. Det jeg har fått vite er følgende:

Når dyr løper over veien foran en bil er det ofte det er den veien dyret kom fra orginalt. Mao et dyr går over veien, og ned på den andre siden. Det kommer en bil. Dyret vet ikke hva dette er og blir skremt, instinktet sier da at du skal løpe den veien du vet det er trygt, og for dyret så er det den veien det kom da den liksom vet at det ikke er noe skummelt der

Lenke til kommentar

Footy: Det kan godt hende.

 

Lars: Jeg tipper lekedampmaskiner er god for rundt 10W. Det er altså veldig begrenset til PC-bruk. Du får trimme den litt og kombinere den med et strømgjerrig bærbar PC med maksimal strømsparing (minimal lysstyrke på skjermen, boote fra minnepinne og uten harddisk) så kanskje det kan holde så vidt.

Lenke til kommentar
Hva med å skaffe seg en modellbåtmotor?

 

Disse pleier å koste 2-4 tusen (tror jeg) og har ca 3-5 hester.

(tenker da på bensinmotorer, ikke fuelmotorer)

9661997[/snapback]

Burde gå, men jeg ville helst hatt noe som faktisk gikk på damp. Om det bruker kull, propan, diesel, bensin eller whatever til å lage dampen er ikke så nøye. Vil bare ha "skryteverdien" i en dampdrevet PC :p

 

Prosjektet ligger fortsatt bare på ide-stadiet så jeg har god tid til å undersøke og på å bestemme meg for en løsning.

Lenke til kommentar

Fant min gamle meccano dampmaskin sist jeg var hjemme hos fattern. Ikke brukt på 25-30 år og funket fortsatt. :D

 

Tøff sak men du får nok ikke drevet stort til pc med den. Som noen andre har nevnt så får du ikke mange watt ut av en sånn greie. Lav drivstoffutnyttelse også, lurer på om det er 3-5% på en tradisjonell dampmaskin. :)

 

 

Lykke til med frankenpc. ;)

 

Edit: Sjekk denne kassa for inspirasjon:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=839481&hl=

Eller hva som helst Kjell Aukrust har kokt ihop :)

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...