Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

En økonom tenker alltid at penger vi har i dag er bedre enn penger vi kanskje kommer til å få i morra.

Å kunne forutse og ha forutsigbarhet er lønnsomt.

Hvorfor selge noen få dager istedetfor å selge mange måneder om gangen? Burde være selvforklarende igrunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En økonom tenker alltid at penger vi har i dag er bedre enn penger vi kanskje kommer til å få i morra.

Å kunne forutse og ha forutsigbarhet er lønnsomt.

Hvorfor selge noen få dager istedetfor å selge mange måneder om gangen? Burde være selvforklarende igrunn.

Hvis man ser det kun med begrunnelse å dra inn penger så kan jeg delvis forstå det.

Det som virker mot ar at hvis perioden er for lang og kostbar så kjøper ikke folk den tjenesten.

Det kan også være at man ikke har behov for tjenesten i så lang tid.

Da tjenes det ikke penger hos den som tilbyr tjenesten.

Lenke til kommentar

Det som virker mot ar at hvis perioden er for lang og kostbar så kjøper ikke folk den tjenesten.

Hvis det ikke finnes alternativer så må man jo. Da må folk kjøpe, og da tjenes det penger over en lav sko.

Men dette er jo ikke strengt tatt en økonomitråd og spørsmålet er veldig lite snedig.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke finnes alternativer så må man jo. Da må folk kjøpe, og da tjenes det penger over en lav sko.

Men dette er jo ikke strengt tatt en økonomitråd og spørsmålet er veldig lite snedig.

jeg fikk jo svar på det jeg lurte på .

jeg regnet det som er snedig spørmål , har nok tatt lit feil her

Lenke til kommentar

Nei. Ingen gjenstander er helt stive. Det betyr at lydens hastighet i det harde stoffet nødvendigvis må være under lysets hastighet. Det stiveste materialet vi har er diamant og det har også den høyeste lydhastigheten av alle materialer. Den er på 12 000 m/s. Når man dytter/slår i den ene enden av stanga så vil trykkimpulsen bevege seg med lydens hastighet. Dytter du på en 1 lysår lang diamantstang så vil det ta ca 788 milliarder år før den andre enden av stanga flytter seg.

Er det prinipielt umulig for et hypotetisk stoff å ha perfekt stivhet :hmm: ?

Lenke til kommentar

jeg mente teoretisk sett i betydning av at det også teoretisk sett ikke lar seg bygge.

Hvis stangen teoretisk sett lar seg bygge lar den seg teoretisk sett flytte. Men la oss regne litt på det:

Betrakt en stålstang med en radius på 1 cm og lengde ett lysår. Den vil ha et volum på ca 3*10^12 kubikkmeter. Vanlig 316L-stål veier nesten 8 tonn per kubikkmeter. Da vil stangen veie 2 billiarder kg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke sykt rustent. Det er bare et svært tynt rustlag på utsiden som gir rustfargen. Jeg vil gjette på rundt 0,1 mm. Rustingen bremser kraftig ved innstøping og han holde i hundrevis av år, litt avhengig av forholdene selvsagt. Det finnes eksempler der armeringen har rustet helt bort i løpet av tiår, men da har de gjort noe galt ved konstruksjonen. Det er vist et kjent problem ved støping av betongkaier, selv i dag med all kunnskapen man har opparbeidet seg om det gjennom årene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lånekassen gjør om regler for terrorofre

Gjelder både lån og stipend.

(Dagbladet)

Gjelder spesialregler for folk som har vært på Utøya under massakren?

Enkeltpersoner kan oppleve langt mer traumatiske ting, men får mindre eller ingen mediadekning.

Får disse også sånn behandling av Lånekassen, eller gjelder dette kun unge AP-sympatisører fordi de har fått så mye mediadekning?

Jeg prøver ikke å bagatellisere det de har opplevd.

Men det finnes andre som har det like ille, og som ikke får medias oppmerksomhet.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg likte tankeeksperimentet på en ett lysår lang stang av et perfekt stivt materiale. Hvordan ville det arte seg å dreie på den (altså rundt en akse som går vinkelrett på stanga)?

La oss forutsette at den tåler alle påkjenningene og at man bruker lang tid på å aksellerere (siden ytterpunktene jo bruker et halvt år på å komme i gang). Og la oss si man fikk den opp i en hastighet på pi omdreininger i året, som altså ville medføre at ytterpunktene beveger seg i lysets hastighet.

Når den har fått denne maksimale rotasjonshastigheten, la oss si man stiller seg omtrent ved midten og dytter videre i samme retning som den roterer, gir den "mer fart" - som den jo ikke kan få uten at ytterpunktene passerer lyshastighet.

Vil dyttepunktet på stanga nå ha blitt til et absolutt urokkelig objekt, uansett hvilken kraft man yter på den? Eller ville det skje en eller annen forskyving av tid og rom langs stanga, som skiller en del av stanga fra en annen (og dermed stanga fra seg selv)? :fun:

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...