Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Har et litt offtopic spm tror jeg, beklager hvis det er irriterende, men gjetter at de fleste her er matematikere/fysikere/kjemikere.

Er på jakt etter et fysikkprogram med muligheten til å simulere typer materialer i konstuksjoner som blir påvirket av krefter i newton. Går på ingeniørskolen og har faget mekanikk/fysikk. Jeg syns det er spennende og vil prøve meg frem med simulering. Det gjør ikke noe om programmet koster litt, men det er mulig disse er laget for bedrifter og koster en formue :/

COMSOL er tingen for deg. Det er et FEM-program som kan brukes til å simulere det du vil. Koster en liten formue, men noen universiteter har kjøpt lisenser. NTNU har i alle fall det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er det neppe tilfelle.

Tull og fjas. Bortsett fra IP telefoner er det jo selvsagt et system.

52 som er regionen, 78 som er bygda og derfra er det ikke noe særlig system. Nabobygda har 5279....

5278xxxx er nummeret. Så det er definitivt system.

når man flytter og tar med seg telefonapparatet til fast telefonen så er det uklart om man beholder der gamle numret .

jeg har hør at man beholder det .

her i nord bruke bare 3 siffer , ikke 4

755 for Bodø

men så har mange mobiltelefon og da blir jo nummereringen noe helt annet

enten begynner det med 4 eller 9

Lenke til kommentar

I dag er det neppe tilfelle.

Tull og fjas. Bortsett fra IP telefoner er det jo selvsagt et system.

52 som er regionen, 78 som er bygda og derfra er det ikke noe særlig system. Nabobygda har 5279....

5278xxxx er nummeret. Så det er definitivt system.

når man flytter og tar med seg telefonapparatet til fast telefonen så er det uklart om man beholder der gamle numret .

jeg har hør at man beholder det .

her i nord bruke bare 3 siffer , ikke 4

755 for Bodø

Kun om man flytter innenfor rette regionen. Hvis ikke må man ha nytt nummer i de fleste tilfellene....

Lenke til kommentar

Telefonapparatet har absolutt ingenting med nummeret ditt å gjøre. Det er koblingen i andre enden som avgjør hva slags telefonnummer du har.

Mobilnummeret er knyttet til SIM-kortet ditt, så det er kanskje ikke så rart at det blir med deg når du flytter...

jeg har også hør det , men også hvilket nummer man har kommer an på hvilken sentral man er tilkoblet.

( folk som bor i samme område har da nesten samme fast telefon nummer ).

likevel så er det enkelte som flytter og tar med seg telefonapparatet og beholder nummeret fra den gamle tilkoblingen .

je hørte om en , men det var for mange år siden

Lenke til kommentar

Telefonapparatet har absolutt ingenting med nummeret ditt å gjøre. Det er koblingen i andre enden som avgjør hva slags telefonnummer du har.

Mobilnummeret er knyttet til SIM-kortet ditt, så det er kanskje ikke så rart at det blir med deg når du flytter...

jeg har også hør det , men også hvilket nummer man har kommer an på hvilken sentral man er tilkoblet.

Nei. Man kan legge hvilke nummer man vil på en sentral. Man må bare fortelle de andre sentralene hvor numrene ligger.

Lenke til kommentar

COMSOL er tingen for deg. Det er et FEM-program som kan brukes til å simulere det du vil. Koster en liten formue, men noen universiteter har kjøpt lisenser. NTNU har i alle fall det.

Vil tro de fleste koster flesk ja. Vi bruker selv noe som heter ANSYS på skolen, men det koster felre hundre tusen og er ment for store bedrifter og slik. Mulig det finnes noe billige programmer som har studentlisenser og slik også. Mener det heter FEM (finite element method) programmer på "fagspråket", så du får søke litt rundt.

Takk for svar! :) Skal sjekke ut COMSOL og ANSYS på skolen i morgen. Hvis ikke har de kanskje noe alternativt.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar
Kan ikke du finne en kilde til påstanden din? ved å tenke meg om i ca 20 sekunder så kommer jeg på 6 kammerater av meg som aldrig har greid å legge på seg.Med kilde mener jeg noe som er skrevet av en ærneringsfysiolog eller lignende.
Kan garantere deg at grunnen til at de vennene dine ikker har lagt på seg er at de ikke spiste nok mat/var for aktiv.Det er så enkelt at spiser man mer kalorier enn man forbrenner så legger man på seg.Skal se om jeg finne kilder, men du kan sjekke ut treningsdelen av diskusjon.no

Nå har jeg litt idrettslig bakgrunn og har lest litt erneringslære, ikke så mye av noen av delene. Men mer en nok til å vite at du er på bærtur :)

Lenke til kommentar
Kan ikke du finne en kilde til påstanden din? ved å tenke meg om i ca 20 sekunder så kommer jeg på 6 kammerater av meg som aldrig har greid å legge på seg.Med kilde mener jeg noe som er skrevet av en ærneringsfysiolog eller lignende.
Kan garantere deg at grunnen til at de vennene dine ikker har lagt på seg er at de ikke spiste nok mat/var for aktiv.Det er så enkelt at spiser man mer kalorier enn man forbrenner så legger man på seg.Skal se om jeg finne kilder, men du kan sjekke ut treningsdelen av diskusjon.no

Nå har jeg litt idrettslig bakgrunn og har lest litt erneringslære, ikke så mye av noen av delene. Men mer en nok til å vite at du er på bærtur :)

Da så. Da er jo saken avgjort.

Lenke til kommentar

Nå er vel det han sier ganske basic fysikk. Energi kan ikke forsvinne, så hvis du får i deg mer energi enn det du forbrenner må den lagres på en eller annen måte, og da legger man på seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange graders krenging skal til for et flatskroget skip som nordlys å kantre?

Aner ikke, men har en misstanke om at vi finner det ut nøyaktig antall grader i morgen tidlig...

Dette står på VG:

- Det er kritisk, og ifølge ekspertise i Hurtigruten blir det veldig kritisk ved 20 grader. Da er det stor fare for at skipet kan kantre, sier Thorsen.

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hvis Nordlys velter, hva skjer da etterpå?

Mye av interiøret og elektronikken blir vel ødelagt, men hva med selve skroget?

Kan de heve vraket, vaske bort saltvannet, og innrede skipet på nytt, på samme måte som da skipet var nytt?

Håper skipet klarer seg, men jeg er nysgjerrig på om de kan tørke det, eller om de sender det rett til høgger'n.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

De må strengt tatt heve det, det ligger ved en brygge, jeg tviler på at det er dypt nok til at ett vrak kan bli liggende.

De kan tørke det, tipper de skyller det godt med ferskvann før de lar det tørke og river ut alt av interiør. Om de gjør det spørs jo på hva som er billigst, men om de strukturelle skadene ikke er alt for store er det nok billgst å rive alt interiør og bygge det på nytt...

Lenke til kommentar

Det har nok hatt lignende helning i kraftig sjø tidligere. Eksplosjonen, brannen og alt vannet (både fra slukkearbeid og fra lekkasjer) har nok gjort mye skade som krever ganske mye renovering.

Likevel, det er nok billigst å reparere den og ta den i bruk igjen så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke nordlys vil ha noe problem med en helning på 20 grader til vanlig, men siden det er endel vann som ligger løst i båten, så vil dette forskyve båtens tyngdepunkt.

Jo mer båten heller, jo mer vil vannet som ligger i båten forskyve seg, og jo mer vil båtens tyngdepunkt forskyve seg. Og poff så har vi en rimelig ond sirkel gående, der mer helling forskyver tyngdepunktet i båten, og jo mer tyngdepunktet forskyver seg, jo mer vil båten helle...

Nå har ikke jeg serlig kunnskap innenfor båter, eller noe slikt, men for min del virker dette logisk ihvertfall.

Gjerne rett på meg, om det er feil det jeg har skrevet...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...