Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan defineres en fart med 0 m/s? Vil det punktet big bang startet (sett at denne stemmer) ha fart 0? Mens ytterpunktene utvider seg med ca lysets hastighet? Hvor ligger jorda på denne skalaen, med tanke på fart?

Hvis man står ved ytterpunktet i universet og er med på utvidelsen, kan man si at man ikke beveger seg, mens universet utvider seg ca 2x lysets hastighet den andre veien?

Noen tanker som slo meg akkurat her og akkurat nå.

Lenke til kommentar

Hastighet er en relativ størrelse og må alltid relateres til noe. F.eks hastigheten til en bil i forhold til bakken under den eller hastigheten til sola i forhold til senter av melkeveien.

Universet utvider seg med lysets hastighet og det tror jeg også gjelder alt i universet. Alt i vårt kosmiske nabolag beveger seg omtrent med samme hastighet og retning som jorda så vi står ganske stille i forhold til omgivelsene.

Hvis man reiser med ytterkanten av universet så kan man godt si at den andre enden fjerner seg fra der man er med 2x lysets hastighet.

Lenke til kommentar
Hastighet er en relativ størrelse og må alltid relateres til noe. F.eks hastigheten til en bil i forhold til bakken under den eller hastigheten til sola i forhold til senter av melkeveien.

Universet utvider seg med lysets hastighet og det tror jeg også gjelder alt i universet. Alt i vårt kosmiske nabolag beveger seg omtrent med samme hastighet og retning som jorda så vi står ganske stille i forhold til omgivelsene.

Hvis man reiser med ytterkanten av universet så kan man godt si at den andre enden fjerner seg fra der man er med 2x lysets hastighet.

9659591[/snapback]

men dersom alt i universet utvider seg med lysets hastighet blir det en slags smultringform på universet da?

Og man sier at det er umulig for et legeme å bevege seg i lysets hastighet? Hvorfor? Sett at hastighet er relativ, hvorfor kan man ikke få et legeme til å bevege seg med halvparten av lysets hastighet en vei, og et annet legeme motsatt retning og ta utgangspunkt i at det andre står stille?

Lenke til kommentar
Mener du at du har trykka på Sitat (sånn at de ble røde), og så Svar Nå etterpå?, for det er sånn jeg gjør det, og det funker fett :D

9660111[/snapback]

Akkurat sånn jeg gjør det også, men kommer bare opp det innlegget jeg trykte svar nå på.

EDIT: Bare glem det. Fant ut at jeg ikke måtte trykke på svar nå under et innlegg, men nederst på siden. :innocent:

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

1: hva skjer når man brenner seg på tungen?

2: og hvor lang tid går det før det blir normalt igjen?

3: når tungen er den sterkeste muskelen, hva er da den nest sterkeste muskelen?

4: hvorfor sitter tungen fast når man slikker på metall i minusgrader?

5: kroppen har et fettlag som blir borte når man dusjer, hvor lang tid går det før kroppen er dekket igjen?

6: hvorfor løper dyr over veien når de ser en bil?

7: I bodø er det motvind uansett hvilken vei du snur deg. hvorfor ?

8: hvem er det som spør mest her ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...