Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvorfor blåser jeg kraftigere ut, enn inn? Er jo samme kilde (lungene) og samme dyse (leppene).

Er det fordi det er mer motstand når man suger inn? Er det fordi når man blåser ut, så er det en trang tunnel langs hele veien (pusterøret)?

Kan jo være på grunn av måten lungene fungerer på. Sikkert lettere for lungene å presse seg sammen, en å strekke seg ut.

F.eks du trekker hardere til deg med armene, enn du klarer å dytte. Dette har med musklene å gjøre.

jasså. Dette er bildene, den er (iflg annonsen) verd 1.2k

Den så for meg ut som rimelig bedriten å sitte i.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som synes pustingen var artig ( :p ), prøv sirkelpust:

Sirkelpust er en blåseteknikk som går ut på å presse ut luft fra munnhulen samtidig som man puster inn gjennom nesen, slik at man kan opprettholde en uavbrutt luftstrøm ut av munnen. Denne teknikken er særlig vanlig å bruke når man spille didgeridoo, men kan også benyttes på andre blåseinstrumenter.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Bare syntetisk tau er sterkere enn edderkoppspinn , de kan lage 30 meter spinn om dagen.

Det er sterkt nok til aa loefte ca. 3.5 gr...sterkere enn staaltau.

Lenke til kommentar

Hvordan poster man som anonyom...

Kan ikke poste om jeg har logget ut, er det en eller annen hemlig knapp gjemt bak 100 knapper?

Trykk på "Synlig/skjult" rett under brukernavnet ditt oppe til venstre.

Du vil da få ett en avhuknings-boks under tekst-boksen der du lager innlegg.

Dette gjelder kun der det er lov til å poste anonymt, du vil altså ikke kunne poste f.eks her som anonym.

Bytex: Administratorene kan finne ut hvem som har postet som anonym...

Funker forresten det du skrev lengre? så vidt jeg vet er det jeg har skrevet eneste måten...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Hvordan poster man som anonyom...

Kan ikke poste om jeg har logget ut, er det en eller annen hemlig knapp gjemt bak 100 knapper?

Du setter deg selv om skjult (en knapp under navnet ditt til venstre), og så trykker du på checkboxen for å poste anonymt, når du skriver selve posten/emnet.

Dette er kun tillatt - og er følgelig kun mulig - i et par subforum, eksempelvis: Helse, Seksualitet, og Samliv og Relasjoner.

Lenke til kommentar

De som har veldig høy iq, er det ikke slik at de fungere i det vanlig samfunnet? Eller er det bare genier med syndromer jeg tenker på?

Hvilket mennesket har høyet og lavest iq?

Og hva er den vanligste grunnen til at folk blir seriemordere? Barnemishandling? eller er det sykdom/lav iq/ "ordre" fra gud/satan.

Lenke til kommentar

De som har veldig høy iq, er det ikke slik at de fungere i det vanlig samfunnet? Eller er det bare genier med syndromer jeg tenker på?

Det du tenker på er antagelig savanter.

De får alle sine egenskaper på ett sted, noen kan f.eks lære hele telefon-boken på rams eller regne raskere enn kalkulatorer, men spør du om klokken kan du få 50,4 som svar.

Vanlige genier fungerer gjerne veldig bra i samfunnet...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Det du tenker på er antagelig savanter.

De får alle sine egenskaper på ett sted, noen kan f.eks lære hele telefon-boken på rams eller regne raskere enn kalkulatorer, men spør du om klokken kan du få 50,4 som svar.

Vanlige genier fungerer gjerne veldig bra i samfunnet...

Hvorfor vill jeg få 50,4 i svar?

Kan ikke skjønne det (sikkert bare trøtt)

Lenke til kommentar

Fordi personen i eksempelet er savant.

De er genier innen ett fagfelt, men mangler mye innen andre deler av livet.

Autistisk savant

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

En autistisk savant (historisk også beskrevet som idiotsavant) er en autistisk person med savantsyndromet[1]. Savantsyndromet beskrives som det å både ha en graverende utviklingspsykologisk eller mental hemmelse og samtidig ekstraordinære mentale ferdigheter. Savantsyndromferdigheter dreier seg om ekstraordinær hukommelseskraft og omfatter ofte aritmetisk kalkulus og noen ganger kunst og musikk. Bare rundt 50-100 mennesker i verden er anerkjent som autistiske savanter.[2]

Tilstanden kan vere både genetisk betinget og skyldes en skade i hjernen, men årsaken bak er ikke fullt ut forstått. En fellesnevner synes å vere et fokus på detaljer og evne til å huske disse, som f.eks å huske en rekke av tall eller å ha et fotografisk minne. Autistiske savanter, som andre med diagnosen autisme, har ofte problemer med andre typer mentale evner, som kan gjøre hverdagslige gjøremål vanskelige. 6 av 7 autistiske savanter er menn

Lenke til kommentar

Hvordan holder brus på kullsyren?

Brus, enten på boks eller flaske, har et gasstrykk inne i beholderen (ettersom flasken/boksen er aldri fylt helt opp med brus). Før beholderen åpnes så er kullsyren i væsken og CO2 i gassen i likevekt. Ettersom systemet er i likevekt så "velger" kullsyren i brusen å forbli i form av kullsyre og CO2 i gassen forblir som CO2 i gassen. Når du åpner flasken så slipper du ut det trykket som har bygget seg opp i beholderen og dermed bringer systemet i ubalanse. Brusen frigir noe av kullsyren for å prøve å opprettholde likevekten, noe som resulterer i bobler som bruser. Når du lar et glass med brus stå på bordet vil systemet prøve å komme i likevekt ved å frigjøre kullsyren som er løst i væsken. Dessverre for brusen din så er det ikke nok CO2 i lufta for å balansere for all kullsyren som har blitt trykket i den, så sakte men sikkert må den gi slipp på "boblene". Ettersom denne effekten med likevekt er mest merkbar i starten så vil du ha bittelitt bobler igjen i brusen selv om den har stått i et glass på bordet i et par timer.

Lenke til kommentar

En av de best kjente savanter var Kim Peek. Dustin Hoffman besøkte Kim Peek og brukte erfaringer fra møtet for å gestalte rollefiguren som autitisk savant i filmen Rainman. Da Dustin Hoffman fikk Oscar for denne rollefiguren, takket han Kim Peek i takketalen.

I likhet med filmfiguren var Kim Peek aldeles rå med tall og spesielt telefonkataloger. Men han leste også annen litteratur og kunne alt han leste på rams etter kun en eneste gjennomlesing. Han fikk etter hvert kallenavnet "Kimputer". Kim Peek opptrådte på flere universiteter der studentene fikk spørre om hva som helst, og Kim svarte, og det var stort sett alltid korrekt. Men han lærte aldri enkle praktiske oppgaver som f.eks å kle på seg selv, og det hendte han sporet av når han svarte på spørsmål. Da måtte spørsmålet stilles på nytt for å få korrekt svar.

Et av Kim Peeks aller best kjente sitater er "You don't have to be handicapped to be different. Everyone is different!" Kim Peek døde i 2009, 58 år gammel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...