Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er miljøvennlig kjøring det samme som drivstoffvennlig kjøring?

Godt spørsmål. Det er nok det de fleste legger i ordet miljøvennlig kjøring, men trafikken er jo et samspill der man må legge opp kjøringen sånn at man ikke hindrer andre i miljøvennlig kjøring. F.eks må man ikke ha et så sært kjøremønster at man ødelegger den normale flyten i trafikken.

 

Ellers så kan vi vel flisespikke og si at miljøvennlig kjøring heter sykling og at motorisert kjøring bare handler om grader av miljøfiendtlighet.

 

Ta gjerne en titt på den litt støvete tråden: Hvordan kjøre økonomisk?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
hvorfor heter det hvitost (vet noen sier gulost men...)

Har aldri møtt på en eneste person som sier hvitost o.O

Jeg har vokst opp i Trondheim og har alltid omtalt disse ostene som hvitoster. Ordet gulost hørte jeg først som 23-åring da jeg flyttet til Oslo for å studere. For meg høres gulost ut som en svett hvitost, så Synnøve Findens "Gulost" byr meg fullstendig i mot, tenk å kjøpe en ferdigsvett hvitost, hva er poenget? Selv har jeg holdt meg til hvitosten Jarlsberg i de siste tre tiårene.

 

Hva mener dere , er den gul eller hvit ?

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på høykultur og lavkultur?

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, det vil variere med tid og sted. Høykultur kan bli lavkultur og omvendt. I norge kaller vi lavkulturen enkelt og greit "harry", men det er ikke like lett å få nordmannen til å innrømme at han anser noe for å være høykultur (en slik definisjonsmakt stemmer selvfølgelig ikke med janteloven).

Før var det dyrt å dra til varmere strøk. Nå heter det Syden, og er så billig at selv trygdede kan ta seg råd til både en og to pakketurer i året.

Countryfestivalen på Breim fikk nettopp knutepunktstatus, og selv om man kanskje kan være fristet til å se på dette utspillet som en slags almisse, tror jeg kanskje countryen er på vei oppover for tiden. Folk søker autentisitet nå til dags, og tror de vil finne den på steder de anser for å være nærmere jorda enn andre.

Lenke til kommentar

Hvor få passasjerer må det være på en buss før det blir mer miljø/drivstofføkonomisk å plassere dem på hver sin scooter? (Bykjøring)

 

 

Når det gjelder sammenligningen av buss og scooter, bør man huske at scooteren kanskje er en totaktsmoped som bruker iblandet olje. Dessuten har den ikke partikkelfilter eller katalysator.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...