Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor heter det hvitost (vet noen sier gulost men...)

Har aldri møtt på en eneste person som sier hvitost o.O

Jeg har vokst opp i Trondheim og har alltid omtalt disse ostene som hvitoster. Ordet gulost hørte jeg først som 23-åring da jeg flyttet til Oslo for å studere. For meg høres gulost ut som en svett hvitost, så Synnøve Findens "Gulost" byr meg fullstendig i mot, tenk å kjøpe en ferdigsvett hvitost, hva er poenget? Selv har jeg holdt meg til hvitosten Jarlsberg i de siste tre tiårene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hvorfor heter det hvitost (vet noen sier gulost men...)

Har aldri møtt på en eneste person som sier hvitost o.O

Jeg har vokst opp i Trondheim og har alltid omtalt disse ostene som hvitoster. Ordet gulost hørte jeg først som 23-åring da jeg flyttet til Oslo for å studere. For meg høres gulost ut som en svett hvitost, så Synnøve Findens "Gulost" byr meg fullstendig i mot, tenk å kjøpe en ferdigsvett hvitost, hva er poenget? Selv har jeg holdt meg til hvitosten Jarlsberg i de siste tre tiårene.

Osten er jo gul ;)

 

Og Jarlsberg er uten tvil best, men dessverre alt for dyr til å kunne spise den regelmessig. :)

Lenke til kommentar
Hvordan virker speil?

Blanke flater reflekterer lyset med samme utfallsvinkel som innfallsvinkelen. Dermed ser man et speilbilde. Speil bruker metall som reflekterende materiale. Dette metallet er dampet på overflaten av glass og malt på baksiden. Det gjør man for å bevare refleksjonsevnen til metallet over tid. Uten beskyttelse ville metallet blitt matt over tid.

 

Og er det mulig å lage et speil som ikke har noe krumming, sånn at du vil få "uendelig" mange speilbilder hvis du setter to speil ovenfor hverandre?

Det er mulig å lage speil "uten" krumming ja. I praksis er det egentlig et spørsmål om hvor lite krumming. Er krummingen under f.eks 1 mm/m vil det oppleves som flatt til de aller fleste formål. Uendelighet krever uendelig presisjon og det er praktisk umulig. I stjerneteleskop vurderer man speil som perfekte hvis krummingen har en presisjon på under ca 0,5 mikrometer (= bølgelengden til lys).

 

Vi har alle hørt at to biler som frontkolliderer, påtar seg like mye skade som en bil som frontkolliderer med en stillestående vegg. Men i fysikkens navn, hvor forsvinner energien? Den kinetiske energien må omformes til noe, og må omformes en plass.

Det blir stort sett til varme, men noe blir også til lyd, vibrasjoner som spres og noe til kjemisk bundet energi i de materialene som deformeres.

 

To like biler inneholder like mye kinetisk energi om de treffer hver sine vegger i samme hastighet. Det er selvsagt også samme kinetiske energi i hver bil om de treffer hverandre front mot front. Begge vil oppleve en oppbremsing fra x km/t til 0 km/t og ha like store deformasjonssoner enten de treffer hverandre front mot front eller hver sin vegg. Fjerner man den ene bilen og lar kun 1 bil treffe en vegg i samme hastighet så blir det selvsagt samme energimengde per bil som hvis det var 2 biler som traff hver sin vegg.

Lenke til kommentar
Og "hvite" mennesker er rosa eller gulbrune, og "svarte" mennesker er brune.
Noen svarte mennesker er så absolutt svarte, og om du tar en tur på TG finner du også hvite mennesker.

Perfekt svart finnes ikke. Men man kaller gjerne en farge for svart hvis den reflekterer lite lys sammenlignet med andre materialer. Derfor er svart hud et definisjonsspørsmål. Begge har rett når en av dere sier at det ikke er svart og den andre sier at det er svart. Dere bruker bare ulike definisjoner av svart.

Lenke til kommentar

Hvordan OS bruker Atari Portfolio? Finnes det en mulighet for å få dette på pc? ville vært veldig morsomt :D

 

Og Atari'en bruker en serial port, hvordan serial port? finnes det en billig serial - usb port?

 

thank you

"...ran a variant of MS-DOS called "DIP DOS 2.11"

 

porten på siden ser ut som det vi kaller parallelport, eller printerport.

 

Hva slagsHvordan OS bruker...

 

:dremel:

 

 

Hvilket er det mest stabile grunnstoffet som eksisterer?

helium?

de mest stabile grunnstoffene er vel de som har åtte elektroner(?) i ytterste skallet i tillegg til helium?

Lenke til kommentar

Hvilket Hva slagsHvordan OS bruker...

 

:dremel:

 

 

Hvilket er det mest stabile grunnstoffet som eksisterer?

 

Det spørs litt hva du mener med mest stabile. Hydrogen består av kun et proton - og ingen har noen sinne sett et proton henfalle av seg selv. Du må dessuten slå til protonet temmelig hardt for at det skal bli til noe annet. Sett på et annet vis er jern det mest stabile. Det er nemlig ikke mulig å få energi ut av jernkjerner verken ved fusjon eller fisjon. Kjerner som er letter enn jern kan man få energi ut av ved fusjon. Kjerner som er tyngre enn jern kan man få energi ut av ved fisjon. Dette betyr imidlertid ikke at det er umulig å fisjonere en jernkjerne, bare at det ikke kommer noe energi ut av prosessen.

Lenke til kommentar

Angående speil: Metaller er organisert i en gitterstruktur. Hvis vi tenker oss at grenseflaten er helt perfekt flat, dvs at ingen atomer ligger utenfor gitterstrukturen, og at atomene ytterst er helt i ro (en litt søkt påstand) har vi kun vibrasjon i speilet å se på. Hvis vi kjøler ned speilet til nært 0 K, bør vi ha eliminert det meste av feilkilder. Det er så flatt jeg klarer å forestille meg det, men det hadde nok ikke vært større enn en kvadratmikrometer.

Lenke til kommentar

Det spørs litt hva du mener med mest stabile. Hydrogen består av kun et proton - og ingen har noen sinne sett et proton henfalle av seg selv. Du må dessuten slå til protonet temmelig hardt for at det skal bli til noe annet. Sett på et annet vis er jern det mest stabile. Det er nemlig ikke mulig å få energi ut av jernkjerner verken ved fusjon eller fisjon. Kjerner som er letter enn jern kan man få energi ut av ved fusjon. Kjerner som er tyngre enn jern kan man få energi ut av ved fisjon. Dette betyr imidlertid ikke at det er umulig å fisjonere en jernkjerne, bare at det ikke kommer noe energi ut av prosessen.

Jern reagerer ganske bra med klorin...

http://www.youtube.com/watch?v=qU1XCC0ekP4

 

De mest stabile er såkalte edelgasser, altså helium, neon, argon, krypton, xenon, radon og ununoctium. Tidligere trodde man at disse ikke reagerte med noen andre stoffer, men det har de altså funnet ut at de kan gjøre, men i hovedsak xenon, krypton og argon, og under spesifikke forhold. Så, jeg vil påstå at helium, radon og ununoctium er de mest stabile stoffene...

Lenke til kommentar

De mest stabile er såkalte edelgasser, altså helium, neon, argon, krypton, xenon, radon og ununoctium. Tidligere trodde man at disse ikke reagerte med noen andre stoffer, men det har de altså funnet ut at de kan gjøre, men i hovedsak xenon, krypton og argon, og under spesifikke forhold. Så, jeg vil påstå at helium, radon og ununoctium er de mest stabile stoffene...

Som nevnt av -trygve så kommer spørsmålet om stabilitet an på hva man mener. Jern er åpenbart ikke særlig kjemisk stabilt, men mtp. kjernereaksjoner er det det. Helium og neon er veldig kjemisk stabile (de andre edelgassene kan danne forbindelser, men er også for de fleste praktiske formål inerte). Radon er radioaktivt og slik sett ikke særlig stabilt i den sammenheng. Ununoctium er vel helt utrolig ustabilt (rask Wiki-sjekk avslører at kun tre, muligens fire, atomer er blitt observert siden 2002).

Lenke til kommentar

Det spørs jo hva man legger i ordet stabilt. Stabilt kjernefysisk med tanke på henfall eller stabilt kjemisk? Stabilt som enkeltatomer eller i molekyler og andre atomstrukturer?

 

- Jern er kjernefysisk mest stabilt. Hverken fusjon eller fisjon av jern vil avgi energi.

- Edelgassene er kjemisk mest stabile (noen av de danner likevel svake kjemiske forbindelser ved temperaturer nært det absolutte nullpunkt)

- Rent karbon i form av diamant er svært stabilt mot mekanisk trykk

- Ved 10000 atmosfærers trykk er karbon i form av grafikk det mest temperaturstabile stoffet med et smeltepunkt på utrolige 4500 grader C.

Lenke til kommentar

En annen ting er at synlig lys har en bølgelengde tilsvarende hundrevis av atomer i bredden. Lys reflekteres ikke i enkeltatomer, men i områder, arealer av titusenvis av atomer. Lyset påvirkes av område-egenskapene og ikke enkeltatom-egenskapene.

Såvidt jeg vet reflekteres lys av elektronskyen rundt metallet. Da vil det vel være gunstig å ha atomene organisert flatest mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...