Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Her er en snedig en!

 

Hvorfor smaker appelsinjuice/eplejuice/melk MYE bedre når de er glass, og ikke direkte fra kartongen?  :ermm:

8874396[/snapback]

 

 

kanskje fordi man ikke smaker pappen når man drikker fra glass?

8874403[/snapback]

Nei, det er ikke noe med det, det veit jeg. Men bare det når jeg drikker direkte fra kartongen, har jeg ikke lyst på så mye, men når jeg har den i glass, kan jeg drikke et glass på 2 sekunder. Kan det ha noe med at det er mer oksygen i glasset? :hmm:

8874469[/snapback]

Motsatt for meg. Ganske fascinerende å drikke 0,5 liter appelsinjuice på styrten, mer eller mindre. Mens i glass er jeg mett etter et halvt glass, ca 1,5 dl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oooog, åssen får de til dette?

8873841[/snapback]

- De setter elefantene i flaska

- Varmer opp flaska så bena smelter fast

- Varmer opp den brede åpne enden av flaska og former den smalere sånn at den blir en flaskehals

8874106[/snapback]

Er vel også stor sjangse for at flaska faktisk er blåst rundt elefantene? Eller tar jeg helt feil.

8874421[/snapback]

Å blåse glass skjer omtrent som man blåser opp en ballong. Hvis flaska var "uoppblåst" da elefantene ble satt inn der så ville det vært ennå mer umulig å få de inn.

 

Men du tenker kanskje på at de er formet inni der etter at flaska er formet? Det tror jeg er svært vanskelig om i det hele tatt mulig.

Lenke til kommentar
Hva slags banjo spiller kidden i Deliverance?

8874607[/snapback]

Mener du type banjo eller navnet på låten? Scenen i filmen er kjent som "dueling banjos", og du finner drøssevis med MIDI-filer på nettet. Wikipedia:
Dueling Banjos was a scene from the 1972 movie Deliverance. The scene depicts Billy Redden playing the instrumental "Dueling Banjos" opposite actor Ronny Cox on guitar. Redden plays "Lonny"- a mentally retarded, inbred, extremely gifted banjo player.

 

The piece was arranged and performed for the movie by Eric Weissberg and Steve Mandel and was featured on the movie's soundtrack album. The piece was originally composed by Arthur "Guitar Boogie" Smith and Don Reno as Feuding Banjos in 1955.[1]

Lenke til kommentar
Du vil dø som følge av mangel på oksygen. Jeg er ganske så sikker.

8874921[/snapback]

 

Vil det ikke skje noe mer spendendes, som at all luften i kroppen blir sugt ut, og kroppen imploderer på sekundet eller noe?

8874927[/snapback]

 

Skjønner ikke hvorfor kroppen skulle implodert, men nei, det vil ikke skje.

 

Du vil miste bevisstheten som følge av mangel på oksygen, og etter et par minutter vil du dø. Tiden varierer nok fra person til person.

 

Det ville vært mer logisk at en person ville eksplodert, men dette skjer ikke på grunn av huden og sirkulasjonssystemet til kroppen.

Lenke til kommentar
Hva skjer med et menneske om det blir satt i et rom med vakum, ja det dør, men ossen dør det? Kveles det langsomt?

8874866[/snapback]

Jeg tror man vil dø ganske umiddelbart. Her er min teori om hva som vil skje:

- Ved vakuum vil man først miste all luft fra lungene på brøkdelen av et sekund.

- Trommehinnene eksploderer umiddelbart.

- Blodet vil koke på grunn av innholdet av nitrogen og oksygen. Omtrent som ved alvorlig dykkersyke.

- Blodpropper (bobler) over alt i kroppen stopper all blodsirkulasjon på få sekunder.

- Bobler i tarmsystemet vil ekspandere voldsomt og presse tarminnholdet ut begge veier.

- Alt vann på huden og slimhinnene begynner å fordampe (minutter)

- Fordampingen fjerner varme fra kroppen og kroppstemperaturen raser nedover. (minutter)

- Hud og slimhinner tørker raskt ut. (minutter)

- Etter hvert som vannet fortsetter å fordampe stadig tregere (pga lavere temperatur) så frysetørkes kroppen til en iskald, innskrumpet mumie. (timer)

 

Moralen er: Ikke få hull på drakta eller hjelmen når du er på romvandring ;)

Lenke til kommentar
Hva skjer med et menneske om det blir satt i et rom med vakum, ja det dør, men ossen dør det? Kveles det langsomt?

8874866[/snapback]

Jeg tror man vil dø ganske umiddelbart. Her er min teori om hva som vil skje:

- Ved vakuum vil man først miste all luft fra lungene på brøkdelen av et sekund.

- Trommehinnene eksploderer umiddelbart.

- Blodet vil koke på grunn av innholdet av nitrogen og oksygen. Omtrent som ved alvorlig dykkersyke.

- Blodpropper (bobler) over alt i kroppen stopper all blodsirkulasjon på få sekunder.

- Bobler i tarmsystemet vil ekspandere voldsomt og presse tarminnholdet ut begge veier.

- Alt vann på huden og slimhinnene begynner å fordampe (minutter)

- Fordampingen fjerner varme fra kroppen og kroppstemperaturen raser nedover. (minutter)

- Hud og slimhinner tørker raskt ut. (minutter)

- Etter hvert som vannet fortsetter å fordampe stadig tregere (pga lavere temperatur) så frysetørkes kroppen til en iskald, innskrumpet mumie. (timer)

 

Moralen er: Ikke få hull på drakta eller hjelmen når du er på romvandring ;)

8875253[/snapback]

 

Noen av "mytene" blir avvist her: NASA

Lenke til kommentar

Jeg var på fisketur, og jeg fikk bare én fisk (ironisk nok på første kast). Jeg har aldri sett en slik en før.

 

Den var lang (halv meter) og syltynn (ligner på en ål, faktisk). Munnen var rød, ufattelig lang, spiss og tynn (som på en sverdfisk, bortsett fra at på denne fisken var munnen i seg selv "sverdet") og tennene var mange og skarpe. Øynene ligger på lik linje med munnen, bare ca. en cm fra munnvikene. Følger vi langt bakover, finner vi to små finner (rygg- og bukfinnen var plassert akkurat likt). De befinner seg nesten ved halen. Halefinnen var liten og formet som en tykk V med spisse kanter. Fisken i seg selv var mørkeblå på ryggen og lys på buken. Skjellene løsnet lett da jeg tok på den.

Lenke til kommentar
Jeg var på fisketur, og jeg fikk bare én fisk (ironisk nok på første kast). Jeg har aldri sett en slik en før.

 

Den var lang (halv meter) og syltynn (ligner på en ål, faktisk). Munnen var rød, ufattelig lang, spiss og tynn (som på en sverdfisk, bortsett fra at på denne fisken var munnen i seg selv "sverdet") og tennene var mange og skarpe. Øynene ligger på lik linje med munnen, bare ca. en cm fra munnvikene. Følger vi langt bakover, finner vi to små finner (rygg- og bukfinnen var plassert akkurat likt). De befinner seg nesten ved halen. Halefinnen var liten og formet som en tykk V med spisse kanter. Fisken i seg selv var mørkeblå på ryggen og lys på buken. Skjellene løsnet lett da jeg tok på den.

8876915[/snapback]

Kan det være en nebbsild?

 

ns2.jpgBelone_belone.jpg

 

Store bilder:

http://www.bgds.no/bodyFrame/aktiviteter/2...24/Nebbsild.JPG

http://www.elbe.no/95/IMG_1242.jpg

 

Redigert: Den heter vist også Horngjel (Belone belone) Bilder.

Mer info fiskeklubben, wikipedia og Norsk Nebbsildforbund. (Utrolig at det finnes et sånt forbund)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg var på fisketur, og jeg fikk bare én fisk (ironisk nok på første kast). Jeg har aldri sett en slik en før.

 

Den var lang (halv meter) og syltynn (ligner på en ål, faktisk). Munnen var rød, ufattelig lang, spiss og tynn (som på en sverdfisk, bortsett fra at på denne fisken var munnen i seg selv "sverdet") og tennene var mange og skarpe. Øynene ligger på lik linje med munnen, bare ca. en cm fra munnvikene. Følger vi langt bakover, finner vi to små finner (rygg- og bukfinnen var plassert akkurat likt). De befinner seg nesten ved halen. Halefinnen var liten og formet som en tykk V med spisse kanter. Fisken i seg selv var mørkeblå på ryggen og lys på buken. Skjellene løsnet lett da jeg tok på den.

8876915[/snapback]

Kan det være en nebbsild?

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...lone_belone.jpg

 

Stort bilde:

http://www.bgds.no/bodyFrame/aktiviteter/2...24/Nebbsild.JPG

 

Redigert: Den heter vist også Horngjel. Bilder.

8877369[/snapback]

JA! Helt riktig. Simen1 saves the day again. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg var på fisketur, og jeg fikk bare én fisk (ironisk nok på første kast). Jeg har aldri sett en slik en før.

 

Den var lang (halv meter) og syltynn (ligner på en ål, faktisk). Munnen var rød, ufattelig lang, spiss og tynn (som på en sverdfisk, bortsett fra at på denne fisken var munnen i seg selv "sverdet") og tennene var mange og skarpe. Øynene ligger på lik linje med munnen, bare ca. en cm fra munnvikene. Følger vi langt bakover, finner vi to små finner (rygg- og bukfinnen var plassert akkurat likt). De befinner seg nesten ved halen. Halefinnen var liten og formet som en tykk V med spisse kanter. Fisken i seg selv var mørkeblå på ryggen og lys på buken. Skjellene løsnet lett da jeg tok på den.

8876915[/snapback]

Kan det være en nebbsild?

 

ns2.jpgBelone_belone.jpg

 

Store bilder:

http://www.bgds.no/bodyFrame/aktiviteter/2...24/Nebbsild.JPG

http://www.elbe.no/95/IMG_1242.jpg

 

Redigert: Den heter vist også Horngjel (Belone belone) Bilder.

Mer info fiskeklubben, wikipedia og Norsk Nebbsildforbund. (Utrolig at det finnes et sånt forbund)

8877369[/snapback]

Eller HornGjell :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...