Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dette er strengt tatt en smule off topic, men tenker meg at det finnes en del her som vil være interessert i å vite at Richard Dawkins og Elizabeth Hadley vil holde et foredrag i evolusjonær biologi om akkurat 1 time og 12 minutt på blindern, Sophus Lies auditorium.

 

Foredraget vil bli streamet live her:

http://www.ub.uio.no...ins-hadley.html

 

Det vil bli holdt en Q&A i etterkant av selve foredraget :D

Takk for det :D.

 

Det eneste kjipe er at jeg bare fikk sett nå i lunsjen før jeg må jobbe videre.. Håper det legges ut senere sånn at jeg kan se hele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Ofte når jeg går tur med bikkja, så ender jeg opp med å få ei snor eller 2 av spindelvev i håret. Der jeg går er det ofte 1-2 meter bredt mellom buskene "snoren" er trukket over.

 

Hvordan i alle dager greier en liten edderkopp å trekke spindelvev over et så bredt gap?

Lenke til kommentar

Ofte når jeg går tur med bikkja, så ender jeg opp med å få ei snor eller 2 av spindelvev i håret. Der jeg går er det ofte 1-2 meter bredt mellom buskene "snoren" er trukket over.

 

Hvordan i alle dager greier en liten edderkopp å trekke spindelvev over et så bredt gap?

 

I vind oppsøker mange edderkopper et høyt sted, vender hodet mot vinden og kaster ut tråd inntil denne fester seg etsteds lenger borte. Edderkoppene kan på denne måten lage bro over små kløfter, vannløp o.l. På samme måte spinner mange edderkopper, særlig unge, en flygetråd; når tråden er så lang at den bærer dyret, slipper de taket i underlaget og kan føres langt av sted med vinden.

 

http://snl.no/edderkopper

  • Liker 3
Lenke til kommentar

nå ja, hvis jeg er tørst så drikker jeg gjerne 0.5 liter på noen få minutter.

Det går riktignok i Fanta for min del.

 

 

Hvorfor peker lys markeringen( grønn pil) på kjørefelt ( der det veksler på kjøre retningen) nedover/bakover mens det peker i riktig retning når det gjelder lyskryss ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

http://no.wikipedia....orkj%C3%B8lelse

 

Viruspartiklene overføres som dråpesmitte i forbindelse med hosting eller nysing. Dråpene inhaleres enten direkte, eller overføres fra hånd til hånd via for eksempel håndhilsing eller objekter som dørhåndtak, og så introdusert til nesegangene når hånden rører ved øye eller nese.

 

Kan må bare få forkjølelse gjennom nesa? Man må fikkle med hånda oppi fjeset for å bli smitta?

Er det stor sjangs for å bli smittet hvis man står ved siden av en som er forkjøla?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kan tenke meg at grunnen er at boksene skal nytes over et kort tidsrom, men flasker skal gjerne holde litt lengre. Derfor er det passe med 0,33l på boks, og 0,5 på flaske.

 

Vel, masse andre brustyper har jo halvlitersbokser. Alle Urge og andre energy drinks kommer i halvlitersbokser. Men ikke Cola.

Lenke til kommentar

Hudceller osv skiftes jo kontinuerlig ut, og jeg har hørt at etter 7 år er menneskekroppen "helt ny", altså, om 7 år fra nå, er alle cellene ol. vi har nå, byttet ut.

 

Hvordan varer tattoveringer livet ut, da?

The superficial layer of the skin (the epidermis) continually regenerates and sheds its older more superficial material, particularly keratin, but also other substances including any impurities introduces to this layer. Deep to the epidermis is the dermis, a tough fibroelastic layer. This layer does not shed to the surface like the epidermis. While its cells may regenerate, and it has a blood supply network that can move substance to and fro, stable insoluble material placed (tattooed) into this layer does not have any means of escape.

http://www.smh.com.au/news/big-questions/how-do-tattoos-persist-when-the-skin-is-constantly-regenerating/2005/09/08/1125772626081.html

 

De falmer litt med tiden da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...