OV-103 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Dette er strengt tatt en smule off topic, men tenker meg at det finnes en del her som vil være interessert i å vite at Richard Dawkins og Elizabeth Hadley vil holde et foredrag i evolusjonær biologi om akkurat 1 time og 12 minutt på blindern, Sophus Lies auditorium. Foredraget vil bli streamet live her: http://www.ub.uio.no...ins-hadley.html Det vil bli holdt en Q&A i etterkant av selve foredraget Takk for det . Det eneste kjipe er at jeg bare fikk sett nå i lunsjen før jeg må jobbe videre.. Håper det legges ut senere sånn at jeg kan se hele. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Ofte når jeg går tur med bikkja, så ender jeg opp med å få ei snor eller 2 av spindelvev i håret. Der jeg går er det ofte 1-2 meter bredt mellom buskene "snoren" er trukket over. Hvordan i alle dager greier en liten edderkopp å trekke spindelvev over et så bredt gap? Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Ofte når jeg går tur med bikkja, så ender jeg opp med å få ei snor eller 2 av spindelvev i håret. Der jeg går er det ofte 1-2 meter bredt mellom buskene "snoren" er trukket over. Hvordan i alle dager greier en liten edderkopp å trekke spindelvev over et så bredt gap? I vind oppsøker mange edderkopper et høyt sted, vender hodet mot vinden og kaster ut tråd inntil denne fester seg etsteds lenger borte. Edderkoppene kan på denne måten lage bro over små kløfter, vannløp o.l. På samme måte spinner mange edderkopper, særlig unge, en flygetråd; når tråden er så lang at den bærer dyret, slipper de taket i underlaget og kan føres langt av sted med vinden. http://snl.no/edderkopper 3 Lenke til kommentar
soulless Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Her er svaret i illustrasjoner: 1. 2. 3. Merk at samme teknikk, altså å slippe ut tråd, kan få edderkopper til å fly (faktisk opp til 10 000 moh), da tråden genererer et løft som edderkoppen bruker på en "ballongtur": 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Stilig, takk til begge 2 :-) Lenke til kommentar
Populært innlegg Überadri Skrevet 2. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 2. september 2011 Alternativ illustrasjon: 10 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Sitter og ser på en dokumentar om Coca Cola-fabrikk i USA, hvordan bokser lages og flasker og hvordan det tappes og pakkes etc. Da slo det meg, hvorfor lager de ikke 0,5L bokser med Cola? Bare 0,33l. Finnes halvlitersbokser noe sted i verden? Jeg har aldri sett det med Cola. Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 jeg kan tenke meg at grunnen er at boksene skal nytes over et kort tidsrom, men flasker skal gjerne holde litt lengre. Derfor er det passe med 0,33l på boks, og 0,5 på flaske. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 (endret) nå ja, hvis jeg er tørst så drikker jeg gjerne 0.5 liter på noen få minutter. Det går riktignok i Fanta for min del. Hvorfor peker lys markeringen( grønn pil) på kjørefelt ( der det veksler på kjøre retningen) nedover/bakover mens det peker i riktig retning når det gjelder lyskryss ? Endret 2. september 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 http://no.wikipedia....orkj%C3%B8lelse Viruspartiklene overføres som dråpesmitte i forbindelse med hosting eller nysing. Dråpene inhaleres enten direkte, eller overføres fra hånd til hånd via for eksempel håndhilsing eller objekter som dørhåndtak, og så introdusert til nesegangene når hånden rører ved øye eller nese. Kan må bare få forkjølelse gjennom nesa? Man må fikkle med hånda oppi fjeset for å bli smitta? Er det stor sjangs for å bli smittet hvis man står ved siden av en som er forkjøla? 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 jeg kan tenke meg at grunnen er at boksene skal nytes over et kort tidsrom, men flasker skal gjerne holde litt lengre. Derfor er det passe med 0,33l på boks, og 0,5 på flaske. Vel, masse andre brustyper har jo halvlitersbokser. Alle Urge og andre energy drinks kommer i halvlitersbokser. Men ikke Cola. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Vel, masse andre brustyper har jo halvlitersbokser. Alle Urge og andre energy drinks kommer i halvlitersbokser. Men ikke Cola. Er jo forskjell på energidrikker og leskedrikker. Energidrikker kommer jo ikke på 1.5 liter flasker her i Norge til vanlig. Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hudceller osv skiftes jo kontinuerlig ut, og jeg har hørt at etter 7 år er menneskekroppen "helt ny", altså, om 7 år fra nå, er alle cellene ol. vi har nå, byttet ut. Hvordan varer tattoveringer livet ut, da? Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hudceller osv skiftes jo kontinuerlig ut, og jeg har hørt at etter 7 år er menneskekroppen "helt ny", altså, om 7 år fra nå, er alle cellene ol. vi har nå, byttet ut. Hvordan varer tattoveringer livet ut, da? The superficial layer of the skin (the epidermis) continually regenerates and sheds its older more superficial material, particularly keratin, but also other substances including any impurities introduces to this layer. Deep to the epidermis is the dermis, a tough fibroelastic layer. This layer does not shed to the surface like the epidermis. While its cells may regenerate, and it has a blood supply network that can move substance to and fro, stable insoluble material placed (tattooed) into this layer does not have any means of escape. http://www.smh.com.au/news/big-questions/how-do-tattoos-persist-when-the-skin-is-constantly-regenerating/2005/09/08/1125772626081.html De falmer litt med tiden da. Lenke til kommentar
Cucumber Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Jeg ser på nyhetene at det ikke ble skapt en eneste arbeidsplass i USA sist måned. Hva betyr egentlig dette? Jeg nekter å tro at det ikke ble skapt en eneste arbeidsplass, statlig eller privat, i et land med 300 millioner. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Jeg ser på nyhetene at det ikke ble skapt en eneste arbeidsplass i USA sist måned. Hva betyr egentlig dette?[...] At det ikke er blitt flere arbeidsplasser siste måned. Dvs. at for hver nye arbeidsplass har (minst) en annen arbeidsplass forsvunnet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hvordan foregår pillingen av reker på fabrikk (de som ikke er håndpillede)? Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hva gjør vaktene vis man kommer for nært dem på slottet? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Garden? De løfter en hånd for å signalisere at du skal holde avstand. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Og vis man ikke hører på det'? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå