Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan en ventil redusere trykket fra en tank som har alt fra 10 bar til 350 bar og få ca samme trykk ut uansett?

Den leverer vel trykk på maks 10 bar så lenge trykket i tanken er over 10 bar, men selv om trykket er 300 bar leverer den fortsatt bare 10 bar, men den fortsetter også å levere selv om trykket er lavere, da med mindre trykk...

 

Skjønner ikke hvordan dette egentlig skal gå...

 

edit: endret til 10 bar...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Den vil vel så vidt jeg forstår, kun redusere trykket og så stoppe å levere på ett gitt trykk...

Ventilen jeg tenker på leverer til tanken er tom, men med maks 10bar.

 

Det er forresten first-stage ventilen på dykker-utstyr jeg tenker på.

Har prøvd å finne forklaring, men har ikke funnet noe forstålig...

Lenke til kommentar

Kan det skade magnetstripen eller andre ting i forskjellige kort om jeg validerer Flexus-kortet mitt mens den ligger i kortholderen, som jeg også har andre kort i? I praksis slenger jeg jo en liten bunke med kredittkort, Flexus-kort og et par andre oppå denne avlesningsmaskinen, kan det på noen måte skade de andre kortene?

Lenke til kommentar

[...]Det er forresten first-stage ventilen på dykker-utstyr jeg tenker på.

Har prøvd å finne forklaring, men har ikke funnet noe forstålig...

Diving_regulator_piston.png

Bør forklare det meste.

Fjæren sørger for at når lavtrykksiden er under 10 bar så er det åpent til høytrykksiden. Er høytrykksiden høyere enn 10 bar (f.eks 300 bar) slipper det da gass over på lavtrykksiden inntill denne når 10 bar og ventilen stenger. Resultatet blir at ved høyere flasketrykk enn 10 bar vil du få 10 bar på lavtrykksiden og med lavere trykk enn 10 bar på flasken vil du få lavere enn 10 bar på lavtrykksiden også.

(alle trykk relativt til omgivelsestrykket)

 

Edit: ett eksempel

1. det er 250 bar på flasken (mørk grønn) og 10 bar på lavtrykksiden (lys grønn) og ventilen er stengt (ved mørk blå)

2. du trekker pusten og trykket på lavtrykksiden (lys grønn) synker til 9 bar

3. kraften fra omgivelsestrykket (stygg lyseblå) og fjæren (grå skrålinjer) er tilsammen nok til at ventilstempelet (rød) presses til venstre.

4. nå åpner ventilen (mørk blå) og slipper gass fra flasken (mørk grønn) over til lavtrykksiden (lys grønn)helt til trykket på lavtrykksiden er så stort at det overvinner kraften fra fjæren og omgivelsestrykket og ventilstempelet (rødt) presses til høyre igjen .

5. det er 249,5 bar på flasken (mørk grønn) og 10 bar på lavtrykksiden (lys grønn) og ventilen er stengt (ved mørk blå)

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Kroppen er blant mangt kjemiske, biologiske og elektriske signaler. Evolusjonens innvirkning har ført til komplekse samordninger slik at vi har fått det vi kaller "liv."

 

Men om kroppen vår bare er slike "døde" koblinger bestemt av naturlovene, hvorfor har vi da bevissthet?

 

Hvorfor er ikke vi på en måte... ikke-eksisterende mentalt sett, som en datamaskin eller en lampe(som også er komplekse funksjoner på sitt vis) ?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mange, men dem "utvalgte" får en ekstra boks som sjekker hva du ser på.

 

Tipper at det er rundt 5000-10000 med slik boks.

Det systemet baserer seg på at folk selv rapporterer hva de ser på (hver enkelt familiemedlem må trykke på en knapp for når de ser på og ikke).

Lenke til kommentar

Og det systemet (tns-gallup sitt) var ikke mye å skryte av. Montøren av boksen fikk store problemer da jeg ikke hadde vanlig TV, men dekoder og monitor (flatskjerm).

Siden dekoder ikke ble slått av og på i takt med tittingen, så fant de til slutt ut at de ikke kunne bruke dataene. Det var ikke nok at jeg trykte på knappen, de kunne ikke håndtere at de fikk signaler hele tiden uten at noen seer var registrert.

 

Dessuten kan de kun registrere det man ser på direkten, opptak og timeshift ble ikke registrert.

 

 

Dette var i 2005, får håpe de har bedre metoder nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...