Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er snakk om vanlig salt ja. Se i bruksanvisningen til oppvaskmaskinen din.

Vanligvis er det et eget kammer i oppvaskmaskinen for saltet, gjerne i bunnen, som du må helle saltet ned i.

Et annet tips kan være å forhøre seg med naboer om de har samme problemet og eventuelt hva de har gjort med det.

 

Jeg fant et kammer for å ha i salt ja. Men der var det fullt av vann, men det er vel normalt? Hvor mye salt skal jeg ha oppi det kammeret? Har ikke bruksanvisning.

Hjelpe meg..... Gå på google og søk etter manual da. Burde være en særdeles smal sak. Og burde være mulig å tenke ut selv....

Lenke til kommentar

Jeg prøver å sette meg inn i hvordan binærstjerner fungerer og eventuelle muligheter for liv. Alpha Centauri A og B går i bane rundt felles tyngdepunkt, med en avstand fra hverandre fra 35 AU ned til 11 AU. Ifølge wikipedia så ligger den beboelige sonen rundt A ved 1.25 AU og B 0.7 AU. Har sett noen andre tall opp til litt over 2 AU. Dette vil si at de hypotetiske levende planetene periodevis vil befinne seg fra 11 til 35 +- 2 AU fra den stjernen de ikke går rundt, også avhengig av planetenes plan i forhold til stjernenes felles plan, og lengden på året. Kan den varierende mengden energi som kommer fra nabostjernen føre til at planetene får et ekstra nivå med sesonger, som går i takt med stjernenes ferd rundt hverandre?

 

Relaterte spørsmål. Kan to Sollignende stjerner være så nærme hverandre at en planet kan gå i bane rundt begge stjernene, og ha et stabilt nok klima for liv? Dvs. bl.a. at planeten ikke må være så langt unna for å gå rundt begge at den samtidig ikke får nok stråling, og at stjernene ikke tiltrekker seg hverandres gasser osv.

 

Evt. kan en planet gå rundt stjernenes felles tyngdepunkt uten å gå rundt noen av stjernene? Dvs. at planeten permanent er i mellom stjernene og stjernene går rundt planeten. Uavhengig av hvor usannsynlig det er at et slikt system formes naturlig.

 

 

Takker for tidligere og fremtidige svar på spørsmål.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Kan to Sollignende stjerner være så nærme hverandre at en planet kan gå i bane rundt rundt begge stjernene, og ha et stabilt nok klima for liv?

Det funket jo på Star Wars, så da må det jo gå an! :tease:

 

Litt mer seriøst, etter litt googling fant jeg flere kilder som tyder på at det er, ihvertfall teoretisk, mulig at det kan eksistere en planet med muligheter for liv mellom to tvillingsstjerner. Se for eksempel her:

 

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/980122c.html

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

...og med det er jeg ute av tråden for godt. Hjalp ikke og ignorere en viss bruker, når alle quoter han hele tiden.

 

Meget synd at han får lov til og forsøple denne glimrende tråden.

 

Hva og hvem er det du snakker om? Burde ikke dette tas på PM til vedkommende eller moderator eventuelt, og ikke her i tråden? - For snedig er det ikke.

 

For å ikke utelukkende bidra med off-topic selv; Hvor gammel er den første kjente lomme-/foldekniven? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fisk puster O2 som er løst* i vannet. Det skjer ingen spalting av H2O.

 

* Med løst, mener jeg på samme måte som CO2 "kullsyre" er løst i brus før man åpner flaska. Løst gass ligger "mellom" vannmolekylene.

 

 

var det jeg regnet med^^ men til spm litt lenger nede: gjellene må være våte for å kunne ta opp oksygen, fisken kan "drukne" i luft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser og hører ofte om biljakter, men felles for alle er jo at skurkene blir tatt. Men er det eksempler på noen kjente tilfeller der tyvene faktisk har greid å komme seg vekk fra flere politibilder, og endt opp som frie menn? Må jo være noen kjente historier som råkjørerne har som en motivasjonskilde :p

Ja, f.eks folka i "getaway in stockholm"

Lenke til kommentar

Hvordan klarer sand og mineraler gjøre så syke oppgaver? ( fks datamaskin)

I elektronikk er kretskort (selve plata, ikke delene oppå) laget av veldig rent silisium. Silisium er som kjent vanlig i mineraler og sand. I kretskort fungerer silisium som et byggemateriale uten interessante egenskaper, mest som en stein. De mer interessante delene av datamaskinen er bygd av blant annet transistorer. Transistorer er ofte laget av silisium, men det er ikke helt rent. Det er veldig, veldig små mengder av andre grunnstoffer i transistorsilisium. Det gjør at transistoren leder strøm, men bare under noen bestemte forutsetninger. Det gjør at man kan bruke den som en automatisk bryter. Hvis du har spilt noe Minecraft fungerer det litt som redstone circuits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...