Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Jeg er en kjapp tur innom PCen mellom passing av grillen og har som så ofte, et snedig spørsmål. Hvor mye energi (konvertert til kWh) bruker man på å tilberede en pakke grillpølser:

 

A. med koking i kasserolle

B. med steking i stekepanne

C. med grilling på kullgrill

D. med grilling på gassgrill

E. med grilling på elektrisk grill

 

Jeg regner med du da menrer energien hjemme i huset ditt? (mao ikke regnet med tap i elektrissitetsnettet, frakting av kull osv).

 

Induksjon har vel en energieffektivitet på omkring 85%, det koster 4184 joule per liter å varme opp vann 1 grad, for koking regner jeg at man varmer opp vannet fra omkring 8 grader til 100 grader, og tar gryta av plata. Mao 385 KJ per liter vann. Hvor mye bruker man på en pøsepakke? 3 liter kanskje? Litt over 1000 Kj isåfall på det alternativet.

 

Kull har vel omtrent 22 MJ per kilo, hvor mye bruker man på en vanlig grill? Tipper det fort går en halvkilo på å grille Mao 11 MJ, ganske så vesentlig mye mer enn det går på kokingen tilsynelatende. De andre lar jeg det være opp til andre å estimere. Steiking og elektisk grll burde kunne gå ganske lett om man finner et ok estimat på hvor lang tid det tar.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg regner med du da menrer energien hjemme i huset ditt? (mao ikke regnet med tap i elektrissitetsnettet, frakting av kull osv).

 

Induksjon har vel en energieffektivitet på omkring 85%, det koster 4184 joule per liter å varme opp vann 1 grad, for koking regner jeg at man varmer opp vannet fra omkring 8 grader til 100 grader, og tar gryta av plata. Mao 385 KJ per liter vann. Hvor mye bruker man på en pøsepakke? 3 liter kanskje? Litt over 1000 Kj isåfall på det alternativet.

 

Kull har vel omtrent 22 MJ per kilo, hvor mye bruker man på en vanlig grill? Tipper det fort går en halvkilo på å grille Mao 11 MJ, ganske så vesentlig mye mer enn det går på kokingen tilsynelatende. De andre lar jeg det være opp til andre å estimere. Steiking og elektisk grll burde kunne gå ganske lett om man finner et ok estimat på hvor lang tid det tar.

Ja, jeg tenkte på energibruk på stedet.

 

Posen med 5 kg grillkull har holdt veldig lenge så 500 gram per gang høres urealistisk mye ut. Posen har innvendige mål ca 34 * 19 * 44 cm og jeg fyller bøttegrillen med omtrent 5 cm høyt lag med 17 cm i diameter (inkludert hulrom). Det vil si at posen holder til ca 25 ganger, eller ca 200 gram per gang. Eller 4,4 MJ per gang. Dette holder med god margin til en pakke pølser, men jeg hadde ikke veddet på at den ville holdt til to pakker og litt sikkerhetsmargin er jo vanlig å beregne. Større griller bruker nok mer kull, men griller vel også tilsvarende flere pølser.

 

Foreløpig stilling: A vinner stor over C.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

blir syklister som sykler i veibanene registrert av de samme sensorene som er beregnet på bilene når de sykler gjennom lyskryss ?

I min erfaring: Nei.

Dette kommer helt an på. I mange tilfeller, spesielt på nyere kryss, er det tatt hensyn til dette hvis det ikke er noen andre alternativer enn fortau for syklisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei allesammen. Jeg lurer på om dere tror at sjimpansene kan evolvere seg på samme måte som homo sapiens og en gang begynne å prate og gå. ?

I prinsippet kan de det gitt de riktige omgivelser, men om de noensinne vil det eller ikke kan ingen forutsi. Evolusjonen kan ta mange veier.

 

P.S. Man sier av og til at mennesker stammer fra aper, men det stemmer strengt tatt ikke. Vi har felles stamfar med dagens aper, så genetisk sett er de mer som søskenbarn for oss.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvilke omgivilser må så til da? og om vi ikke stammer fra apene, hvem stammer vi ifra?

Det er umulig å forutsi akkurat hva som skal til for å få aper til å utvikle seg til mennesker. Og vi stammer fra mye rart som har klart å formere seg. En av de eldste artene som vi kanskje stammer fra, men som aper ikke kan se tilbake til, er sahelanthropus.

Lenke til kommentar
Jeg regner med du da menrer energien hjemme i huset ditt? (mao ikke regnet med tap i elektrissitetsnettet, frakting av kull osv).

 

Induksjon har vel en energieffektivitet på omkring 85%, det koster 4184 joule per liter å varme opp vann 1 grad, for koking regner jeg at man varmer opp vannet fra omkring 8 grader til 100 grader, og tar gryta av plata. Mao 385 KJ per liter vann. Hvor mye bruker man på en pøsepakke? 3 liter kanskje? Litt over 1000 Kj isåfall på det alternativet.

 

Kull har vel omtrent 22 MJ per kilo, hvor mye bruker man på en vanlig grill? Tipper det fort går en halvkilo på å grille Mao 11 MJ, ganske så vesentlig mye mer enn det går på kokingen tilsynelatende. De andre lar jeg det være opp til andre å estimere. Steiking og elektisk grll burde kunne gå ganske lett om man finner et ok estimat på hvor lang tid det tar.

Ja, jeg tenkte på energibruk på stedet.

 

Posen med 5 kg grillkull har holdt veldig lenge så 500 gram per gang høres urealistisk mye ut. Posen har innvendige mål ca 34 * 19 * 44 cm og jeg fyller bøttegrillen med omtrent 5 cm høyt lag med 17 cm i diameter (inkludert hulrom). Det vil si at posen holder til ca 25 ganger, eller ca 200 gram per gang. Eller 4,4 MJ per gang. Dette holder med god margin til en pakke pølser, men jeg hadde ikke veddet på at den ville holdt til to pakker og litt sikkerhetsmargin er jo vanlig å beregne. Større griller bruker nok mer kull, men griller vel også tilsvarende flere pølser.

 

Foreløpig stilling: A vinner stor over C.

 

Jeg tenkte jeg skulle teste grillfunksjone på ovnen i går, men fikk ikke tid. Men jeg estimerer at jeg bruker ca 8 minutt fra kald ovn til å grille pølser med grillelmentene på den. Og ca 3000 watt. Om man antar at den er omtrent som en elektrisk grill så er det 1,45 MJ.

 

Jeg vet ikke helt hvor lang tid det tar å steike pølser i en panne? Jeg føler det tar lenger tid, kanskje 10 minutt på 10 pølser? Tror vår induksjonsovn bruker omlag 1800 watt når man steiker ting på passelig temperatur (7.5 av 10), isåfall er det snakk om litt over 1 MJ. Men dette er jo rimlig spekulasjonsbasert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei allesammen. Jeg lurer på om dere tror at sjimpansene kan evolvere seg på samme måte som homo sapiens og en gang begynne å prate og gå. ?

 

Sett Rise of the Planet of the Apes på kino og er nå en smule paranoid? :)

 

Sett ut fra det eneste eksempelet av dyr som kan snakke og gå (oss), så er det definitivt mulig for en ape å utvikle seg i denne retningen, men særlig sannsynlig tror jeg ikke det er.

Lenke til kommentar

Hvis jeg står oppå et tog i fart, og hopper rett opp. Vil jeg da ha samme fart som toget, men lande lenger bak pga luftmotstanden? Hvis jeg hopper mens jeg står inni toget vil jeg jo lande på samme sted i toget som der jeg hoppet opp, noe jeg antar er fordi det ikke er luftmotstand inni toget.

 

Hvis man hypotetisk sett har et tog som er nøyaktig like stort som toget i fart, plassert oppå toget som kjører. Dette toget "hopper" også på samme måte som jeg gjorde oppå toget. Det øverste toget vil da ha like stor luftmotstand som det på skinnene, og hvis det holder like stor fart som toget på skinnene når det letter, vil det da bli skjøvet bakover eller lande på samme sted?

Lenke til kommentar

Hvis jeg står oppå et tog i fart, og hopper rett opp. Vil jeg da ha samme fart som toget, men lande lenger bak pga luftmotstanden? Hvis jeg hopper mens jeg står inni toget vil jeg jo lande på samme sted i toget som der jeg hoppet opp, noe jeg antar er fordi det ikke er luftmotstand inni toget.

 

Hvis man hypotetisk sett har et tog som er nøyaktig like stort som toget i fart, plassert oppå toget som kjører. Dette toget "hopper" også på samme måte som jeg gjorde oppå toget. Det øverste toget vil da ha like stor luftmotstand som det på skinnene, og hvis det holder like stor fart som toget på skinnene når det letter, vil det da bli skjøvet bakover eller lande på samme sted?

Luftmotstand bremser deg når du hopper oppå toget, du vil ha samme fart som toget når du hopper, men denne reduseres av luft-motstanden når er i luften.

Inni toget er det inge luftmotstand forfra, luften rundt deg holder samme tempo som deg, dermed lander du på samme sted.

 

Det samme gjelder om du plasserer ett tog oppå toget som flytter seg, det vil få kraftig luft-motstand og bli bremset, dermed lande lengre bak på toget som kjører under det.

 

Men, om toget kjører i 100km/t og har medvind på 100km/t(sånn at toget og luften beveger seg like raskt samme retning) vil du og toget lande på samme sted. Det er altså vinden man opplever på utsiden av toget som gjør at man lander lengre bak når man hopper.

 

edit: mener å huske at det er en eller annen effekt som tilsier at du skal lande litt lengre bak, også inne i toget, men dette blir strengt tatt kun teoretisk målbart

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...