Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Så et program om finske bodybuildere isted, og merket at han ene som var skikkelig svær også hadde en skikkelig bollemage, MED sixpack.

Trodde disse karene var så "skinny" som mulig. Han sa at dagen til konkurrerende bodybuildere gikk i 1,5 time trening, så resten av tiden på spising og hviling av musklene. Syns bare det var så rart å se bollemage med klar sixpack utapå. Det har ikke min :p

 

Høres merkelig ut ja :hmm: du har ikke navnet på programmet eller kunne spore ned bilder av karen?

Dette er vanlig blant bodybuildere som doper seg, såkalt "roid gut".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel en saus av sanseinntrykkene han får, akkurat som våres. Bare uten syn og lyd. Tror dette har blitt diskutert tidligere i tråden. Det som derimot er morsomt å tenke på er hvordan han tenker, siden han mest trolig ikke kan læres språk særlig lett.

Døvblinde kan også lære å kommunisere. De kan kommunisere gjennom taktilt tegnspråk (tegnspråk som avleses med hendene).

 

Men hvordan får dem lært det? dem hører jo ikke, og dem kan jo ikke se? dem vill jo ikke vite de forskjellige tegnene med mindre de har blitt opplært før de har blitt døv/blind

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan får dem lært det? dem hører jo ikke, og dem kan jo ikke se? dem vill jo ikke vite de forskjellige tegnene med mindre de har blitt opplært før de har blitt døv/blind

De lærer det ved at det blir gjort tegn til dem i hendene deres.

 

Men du har ett poeng der, døvblinde barn trenger intensiv oppfølging av pedagoger for å sikre at de lærer seg et språk å kommunisere på. Døvblinde barn som ikke får slik oppfølging har en tendens til å bli isolerte og språkløse, ulikt hørende barn som lærer språk nesten av "seg selv".

 

For mer innsikt i døvblinde barns liv kan du for eksempel lese autobiografien til Helen Keller. :)

Lenke til kommentar

Slimda: Tenker du på temperatur, watt eller watt per areal?

Tenkte hovedsaklig temperatur. Har lest at slike Teflon-panner ikke tåler mer enn 270 grader.

.....nr. 2 har begynt å flasse.

 

Sikker på at det ikke er brukt noe av metall i panna ?

 

Nei, teflon tåler vel ikke så mye mer enn middels sterk varme. Hvor mange grader blir liksom et håløst prosjekt. Skal du ha et spesialtermometer liggende i panna da ?

Har ikke brukt metall nei.

 

Men er det virkelig så forskjellig med hva slags temperatur 1-10 produserer?

Lenke til kommentar
Hvem er det som har bestemt at bokstavene på tastaturet skal ligge akkurat slik de gjør?

Vet ikke hvem det var, men ironisk nok har jeg hørt at QWERTY tastatur-oppsettet (hvis Q,W,E,R,T og Y er etterhverandre på ditt tastatur har du QWERTY oppsett) ble laget for å være ineffektivt.

 

Rett og slett fordi når det ble "funnet opp" var det vanlige skrivemaskiner som sto på kontorer og i hjem, så hvis man skrev fort så rotet "stengen" i skrivemaskinen seg sammen.

Så da satt de opp tastene så ineffektivt som mulig for og senke skrivehastigheten.

Nesten rett, men ikke helt. Oppsettet ble ikke gjort for å senke den totale skrivehastigheten, men for å forhindre at stenger som stod ved siden av hverandre ofte ble brukt samtidig, slik at de ikke kilte seg fast i herandre. Dermed ble bokstaver som hyppig forekom sammen adskilt fra hverandre. Det diagonale oppsettet av knapperadene er også for å kunne skrive bokstaver fra flere av radene samtidig, så vidt jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Batterisyre(-vann?) går gjennom klær tror jeg. Bror min fikk slikt på seg, og det ble bare hull i klærne, men ikke i huden.

 

Saltsyre som du har i bilbatterier vil mest sannsynlig ødelegge bomullsklær ja, men ikke nødvendigvis være så ille mot huden. (Når du kjenner at det svir litt så vil du gjerne vaske bort syren, men kanskje glemme å vaske buksa med en gang). Syntetiske klær blir ikke påvirket av syre på samme måte som bomull, men ettersom de er helt uegnet i tilfelle brann så blir det uaktuelt å bruke de som verneklær.

Lenke til kommentar
Nei, teflon tåler vel ikke så mye mer enn middels sterk varme. Hvor mange grader blir liksom et håløst prosjekt. Skal du ha et spesialtermometer liggende i panna da ?

IR-termometer

 

Om man har en brannsikker drakt (inkl gass maske som vill rense lufta?) vill man da tåle all brann, eller vill man ikke dø av brannskader, men bli stekt pga varmen, finnes det isåfall "kjøle undertøy/klær" ? Det hadde jo vært genialt for brannfolk (eller er det kanskje litt dyrt?)
"Brannsikre" klær betyr bare at klærne ikke brenner og at de er godt isolerte. Det vil altså ta mye lengre tid enn med vanlige klær før man omkommer av heteslag. Kjølesystemer veier mye og hindrer derfor bevegelse og slukking. Jeg regner med det mest vekteffektive er å dusje den brannsikre dressen med vann.

 

e: og hva må man ha for å tåle giftige stoffer? finnes det stoffer som kan "spise" seg igjennom klær? finnes det da klær som forhindrer disse stoffene å spise seg igjennom?

Enkelte bakterier kan spise seg gjennom klær. Det kan også sterke syrer eller baser alt etter hvilke stoffer klærne er laget av. Jeg hadde et uhell med en av de "vanlige" kraftige syrene en gang. Det var konsentrert svovelsyre og det åt seg gjennom både dongeribuksa og læret i fjellskoene mine.

Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hvor er det mest miljøvennlig å gjøre av kaffegruten:

 

A. Kaste sammen med matavfallet

B. Skylle ned i vasken

C. kjøp kompostdunk og fiks det sjæl :p

 

Jeg ville uansett ikke kastet det i vasken, da det er en viss risiko for tett avløp(i mitt hode).

Å gå ut for å bruke komposten er uaktuelt på vinteren og hvis det regner. Jeg gidder rett og slett ikke. :) Så derfor: A vs B.

 

Hvis kaffegrut kunne tette avløp så ville normale toalettaktiviteter tettet avløpet 100 ganger så ofte. Det har aldri skjedd her så jeg regner det som rimelig urealistisk at kaffegrut kan tette avløpet. (Ribbefett er noe helt annet. Det går aldri i avløpet)

Lenke til kommentar

Å gå ut for å bruke komposten er uaktuelt på vinteren og hvis det regner. Jeg gidder rett og slett ikke. :) Så derfor: A vs B.

 

Hvis kaffegrut kunne tette avløp så ville normale toalettaktiviteter tettet avløpet 100 ganger så ofte. Det har aldri skjedd her så jeg regner det som rimelig urealistisk at kaffegrut kan tette avløpet. (Ribbefett er noe helt annet. Det går aldri i avløpet)

Avløpet fra toalett har mye større diameter og går rett ned i hovedrøret. Så det kan ikke sammenlignes med avløp fra vask.

 

Det er vel relativt kjent at man skal være forsiktig med å kaste matavfall i vasken. Litt usikker på om kaffegrut er tynn nok til å kunne kastes i vasken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. kaffegrut i vasken vs. matavfall: det lages jo kompost av matavfallet på endestasjonen. Så hvis man ser bort i fra utslipp fra transport vil jeg tør å påstå at det er det beste alternativet.

Riktig nok vet jeg ikke om kaffegruten havner i septiktanken eller om den renner forbi sammen med vannet, og jeg vet ikke hva som skjer etter at pumpebilen har tømt tanken eller hva som skjer med kaffegrut i havet. Bare så det er sagt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jeg er en kjapp tur innom PCen mellom passing av grillen og har som så ofte, et snedig spørsmål. Hvor mye energi (konvertert til kWh) bruker man på å tilberede en pakke grillpølser:

 

A. med koking i kasserolle

B. med steking i stekepanne

C. med grilling på kullgrill

D. med grilling på gassgrill

E. med grilling på elektrisk grill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...