Bytex Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det er tull og tøys, har man 8 i promille er man død for leeeeenge siden. Kjører hvertfall ikke rundt i bil. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Seff, derfor eg skriver 0.8 som jo er promillegrensen i USA. Kommafeil her over Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Det er tull og tøys, har man 8 i promille er man død for leeeeenge siden. Kjører hvertfall ikke rundt i bil. Var et kvinnfolk fra statene som ble tatt for fyllakjøring med over 7 i promille, så umulig er det nok ikke. Edit: Fant link til artikkelen Endret 10. august 2011 av Kim Spartacus Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Og verdensrekorden er høyere. Det betyr ikke at det normalt ville ført til den sikre død. Folk har falt fra 10000 meters høyde. Eg vil allikevel påstå at hopper man fra 100 er man død. Når det er sagt så var diskusjonen om promillegrensen var 8, og da blir Bytex sin påstand helt perfekt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Når jeg koker vann i en kjele på komfyren har jeg lagt merke til en ting. Akkurat når vannet begynner å koke blir lyden fra kjelen merkbart svakere (altså "kokelyden"). Noen som vet hvorfor? Koking gir sirkulasjon. (opp i midten, ned langs sidene) Før det begynner å koke får man et tynt sjikt langs bunnen med varmere vann enn i resten av kasserollen. Der vil man få lokal koking, men straks boblene begynner å utvide seg kommer de i kontakt med det litt kaldere vannet utenfor sjiktet og kondenserer så de kollapser. Det skjer veldig raskt. Bruselyden kommer av at mange små bobler raskt blåses opp og kollapser. Dette slutter når hele vannmassen begynner å nærme seg kokepunktet. Da kollapser ikke boblene lengre og når helt til overflaten. Det gir kraftig sirkulasjon som igjen hindrer sjiktdannelse. 2 Lenke til kommentar
CoffinKriz Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Har det noen gang blitt bevist at hukommelse kan overføres via gener? Det er litt assasins creed-stil, men spennende Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hvorfor vokser det ikke opp mange små frukttrær rundt et frukttre som slipper mange frø ned rundt treet? Eksempelvis så slipper epletreet mitt ned ekstremt mange epler som råtner. Hver av eplene inneholder jo mange frø, men ingen av dem blir starten på et tre! Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Har det noen gang blitt bevist at hukommelse kan overføres via gener? Det er litt assasins creed-stil, men spennende Gener koder proteiner. DNA koder gener og promoterer. Informasjonen som utgjør hukommelsen baseres på elektroner (mer spesifikt strømmen av disse). Hukommelse kan med andre ord ikke overføres via DNA, og ihvertfall ikke via gener. Promotorene vil i større grad enn genene føre til en menneskelig kollektiv hukommelse (som rettere sagt er hvordan kroppen og hjernen reagerer til omgivelsene, og ikke hvordan kroppen og hjernen er bygget opp). Endret 10. august 2011 av Carl Sagan 2 Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Hvorfor vokser det ikke opp mange små frukttrær rundt et frukttre som slipper mange frø ned rundt treet? Eksempelvis så slipper epletreet mitt ned ekstremt mange epler som råtner. Hver av eplene inneholder jo mange frø, men ingen av dem blir starten på et tre! treet som allerede er der, dominerer den tilgjengelig fruktbare jorden som eple lander i. Derfor får ikke 'eple frøet' nok næring. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) På noen modeller er det noe som minner om en liten ropert montert midt i den fiolette rundingen. Hva er det? (gjelder fotobokser) Har lurt på det selv, og i dag fikk jeg svaret. Kjørte en strekning med gjennomsnittsmåling, der står to slike bokser. Så tydelig at det blinket rødt inne i den 'tuten'. Det er altså en blitz. Da er neste spørsmål, hva er forskjellen på denne typen blitz og de vanlige? Endret 10. august 2011 av Hårek Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Disse kvinnfolka nedi midtøsten som går med burka, har de forskjellige burkar? En fin burka, hverdags burka osv? Et veeldig snodig spm :!: Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Da er neste spørsmål, hva er forskjellen på denne typen blitz og de vanlige? den typen avgir infrarødlys hvis jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Den avgir et annet lys for å ikke blende bilister og skape farlige situasjoner. Derfor ser man egentlig bare blenderen lukke og åpne når man kjører forbi en fotoboks. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Den avgir et annet lys for å ikke blende bilister og skape farlige situasjoner. Derfor ser man egentlig bare blenderen lukke og åpne når man kjører forbi en fotoboks. vil ikke noen skvette til hvis de ser blinket ? Endret 10. august 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Er jo nettopp derfor det er et blink som vi ikke ser. Infrarødt lys er utenfor den delen av det elektromagnetiske spekteret som vi kan se. Endret 10. august 2011 av Mokko Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Den avgir et annet lys for å ikke blende bilister og skape farlige situasjoner. Derfor ser man egentlig bare blenderen lukke og åpne når man kjører forbi en fotoboks. vil ikke noen skvette til hvis de ser blinket ? Det er vel strengt tatt snakk om infrarød blits som man ikke ser om jeg forstod rett. Hvis man er så observant at man ser blenderen lukke i fotoboksen i fart har man en evne som få har. Fotobokser i Tyskland kan ha blits med synlig lys derimot. Faren min passerte en for noen år siden. Ingen ble skremt men vi begge så en hvit sirkel midt på veien i noen sekunder. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Den avgir et annet lys for å ikke blende bilister og skape farlige situasjoner. Derfor ser man egentlig bare blenderen lukke og åpne når man kjører forbi en fotoboks. vil ikke noen skvette til hvis de ser blinket ? joda, og noen skvetter når de ser blålys, andre når folk tuter. på gjennomsnittsmålingen som tar bilde av alle biler brukes det infrarød bilts (så vidt jeg forstår iallefall). denne gir også litt synlig rødt lys slik jeg forstår det. hvorfor, ja det vet jeg ikke om jeg kan forklare. ved vanlig måling er det noen/mange/alle(?) som har ordinær blitz, vel de hadde iallefall det de to gangene jeg har blitt tatt i ATK-boks. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tror også de vanlige bruker infrarød. Det er jo derfor vi bare ser det røde filteret foran blitsen. Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Innen fotball, hva er forskjell på landskamp og privatlandskamp? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg tror også de vanlige bruker infrarød. Det er jo derfor vi bare ser det røde filteret foran blitsen. Jeg vet ikke hva som er vanlig nå, men som sagt når jeg ble tatt var det rimelig klart at man ble tatt. det kom rimelig kraftig hvit blink. Men gjenomsnittsmålingene er infrarøde det er jeg rimelig sikker på, og jeg har hørt snakk om at det skal/skulle bli vanlig med IR lamper i de nyere kameraene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå