Jotun Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det står jo at tauet blir brukt til å slenge seg i. Etter en sleng har to gutter dratt tauet inn for ny sleng mens jenta har hoppet. Så har hun sikkert fått tauet rundt armen og dette har strammet seg (nylon tau sikkert) og skjært/slitt armen av i et ledd. Høres ikke noe gøy ut. Og så ned med åpent sår i en offentlig badeplass med det som finnes der av basselusker :s Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Høres ikke noe gøy ut. Og så ned med åpent sår i en offentlig badeplass med det som finnes der av basselusker :s Kan det ikke egentlig være positivt å umiddelbart få dynket såret i klor? Skulle jo tro det ville kunne motvirke eventuelle infeksjoner. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Høres ikke noe gøy ut. Og så ned med åpent sår i en offentlig badeplass med det som finnes der av basselusker :s Kan det ikke egentlig være positivt å umiddelbart få dynket såret i klor? Skulle jo tro det ville kunne motvirke eventuelle infeksjoner. Det kan hende, men siden jenta hoppet ut i oslofjorden er dette irrelevant Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Å ja. Antok bare at det var snakk om et basseng. Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Kan de i teorien få sydd på hånda hennes og at den kan virke (om så bare i til en viss grad)? Lenke til kommentar
Dipol Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hva er kamera, og hva måler fart? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Kan de i teorien få sydd på hånda hennes og at den kan virke (om så bare i til en viss grad)? Hender er vanskelige å sy på, men det har vært gjort. Blant annet på Universitetssykehuset i Nord-Norge (Tromsø). Men det kreves "fint" kutt og heldige omstendigheter for at det i det hele tatt skal la seg gjøre. Renhet, ispose og rask behandling er et must for å få på hånda. Og selv de heldige blir aldri helt bra igjen. Har man flaks kan man få litt førlighet og litt bevegelse tilbake. Faren for komplikasjoner og amputasjon er stor. Endret 8. august 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hva er kamera, og hva måler fart? På den typen vil jeg tro at kamera er øverst, den store åpningen er blitsen. Farten måles med sensorer i veibanen et stykke før boksen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Det stemmer. Man ser på rødfargen at den største er blitsen. Det filtrerte blitslyset er rødt - infrarødt. Det gjør de for å unngå å blende bilister og på den måten skape fare i trafikken. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) På noen modeller er det noe som minner om en liten ropert montert midt i den fiolette rundingen. Hva er det? EDIT: Nytt spørsmål: Jeg ser på et TV-program med politivideoer. Flere mistenkte fyllekjørere må spasere langs veistripa for å vise hvor god balanse de har. Er ikke det en fryktelig uvitenskaplig måte å måle promille på? De har vel alkoholmålere av blåsetypen i bilen? Endret 8. august 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Roperten er nok for å skjerme for sollys o.l inn på linsa. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg ser på et TV-program med politivideoer. Flere mistenkte fyllekjørere må spasere langs veistripa for å vise hvor god balanse de har. Er ikke det en fryktelig uvitenskaplig måte å måle promille på? De har vel alkoholmålere av blåsetypen i bilen? De har ikke nødvendigvis målere av blåsetypen i bilen. I tillegg er faktisk disse fysiske testene relativt vitenskapelige, i alle fall for å påvise promille eller ikke. Vi må også huske at amerikanerne har sterke personlige rettigheter, så politiet kan normalt ikke tvinge førere til å ta alkoholtester. Dermed er det lurt av førere å nekte å ta blåsetest da blåsetest er bevis som kan holde i retten. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvorfor har noen bærbusker torner? Trodde hele poenget med bær var at dyr og fugler skulle ta seg av frøspredningen ved å spise bærene, men tornene gjør vel det litt vanskeligere? Og hvorfor har aldri noen dyr (så vidt jeg vet) utviklet hjul, enten i stedet for eller i tillegg til bein? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvorfor har noen bærbusker torner? Trodde hele poenget med bær var at dyr og fugler skulle ta seg av frøspredningen ved å spise bærene, men tornene gjør vel det litt vanskeligere? Leste nylig svaret på ett slikt spørsmål i Ill.vit., tornene er til for at ikke selve planten, busken osv skal bli spist, i tillegg er/kan stilker og røtter være bitre og/eller giftige. Kort fortalt blir det spis frukten/bærene mine, ikke meg. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Og hvorfor har aldri noen dyr (så vidt jeg vet) utviklet hjul, enten i stedet for eller i tillegg til bein? hvordan skulle så disse hjulene snurre? =P Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvorfor skulle de ikke ha mulighet til å snurre? Jeg tror nok evolusjonen hadde fått det til om forholdene hadde vært lagt til rette for det, men hvorfor har det ikke skjedd? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Hvorfor har noen bærbusker torner? Trodde hele poenget med bær var at dyr og fugler skulle ta seg av frøspredningen ved å spise bærene, men tornene gjør vel det litt vanskeligere? Og hvorfor har aldri noen dyr (så vidt jeg vet) utviklet hjul, enten i stedet for eller i tillegg til bein? det er påstått at enkelte slanger krøller seg samme til et hjul for å forflytte seg raskere. Jeg mener å ha sett det på tv en del tid tilbake , men husker ikke hvor. forøvrig så vil det virker latterlig hvis et dyr skulle ha hjul i stedet for bein. generelt er r neppe så praktisk heller Lenke til kommentar
Munty Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Om du har for eksempel, en hårtørker som er oppgitt å trekke 2300W ved 230v. Den vil da trekke 10A. Men om det har seg slik at ved huset ditt er det ikke 230v, men 220v. Vil da hårtørkeren trekke mer strøm for å gi den samme effekten, eller vil effekten synke? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 forøvrig så vil det virker latterlig hvis et dyr skulle ha hjul i stedet for bein. "Det vil virke latterlig"? Du mener at evolusjonen droppet hjul for at du ikke skulle le av dem? Og om alle dyr hadde hatt hjul i stedet for bein ville du syntes at bein var latterlig. 1 Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 forøvrig så vil det virker latterlig hvis et dyr skulle ha hjul i stedet for bein. "Det vil virke latterlig"? Du mener at evolusjonen droppet hjul for at du ikke skulle le av dem? Og om alle dyr hadde hatt hjul i stedet for bein ville du syntes at bein var latterlig. men hvordan skulle de snurre? da måtte jo hjulene være løse på en eller annen måte, og hvordan skulle de bli drevet rundt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå