Ljóseind Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Ikke glem relativitetsteorien da. Uansett hvor fort du reiser, vil radarbølger du sender ut ha lysets hastighet sett fra ditt standpunkt. Så da har du god til til å observere bølgene returnere og reagere på dem før en eventuell kollisjon skjer. Mens fra steinene sitt synspunkt så er det sånn at hvis romskipet med radaren reiser i 299792457m/s (dvs. lysfart minus 1m/s) mot dem, så kommer likevel lysstrålene fram til steinen i 299792458m/s, og pga det rekker ikke føreren i romskipet å reagere før han kræsjer inn i en av steinene. Mens fra førerens synspunkt er det slik du beskriver. Jeg håper jeg har glemt noe viktig nå, for ellers er relativitet VIRKELIG spennende. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Når vi er inne på relativitetsteorien A------------------------------> B Om vi sier her at A har en fart på 99% av lyshastigheten og B står stille, vil tiden på A gå saktere enn på B. Om vi ser dette fra B sitt perspektiv, vil A reise X meter på 2 sekund. Men om vi ser det fra A sitt perspektiv vil A reise X meter på 1 sekund. Vil ikke A da egentlig kunne reise i over lysets hastighet? Det er ikke bare tiden som er avhengig av referansesystemet, men også lengder. Det B ser som X meter ser A som . A sin fart er derfor ikke høyere enn lyshastigheten enn c hverken i A eller B sitt referansesystem. Endret 5. august 2011 av -trygve 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Ikke glem relativitetsteorien da. Uansett hvor fort du reiser, vil radarbølger du sender ut ha lysets hastighet sett fra ditt standpunkt. Så da har du god til til å observere bølgene returnere og reagere på dem før en eventuell kollisjon skjer. Det heter at ingenting kan reise fortere en lyset. For å oppnå denne og høyre hastighet så flytter man rommet rund i stedet ( i følge teorien). hvis man reiser i lyshastighet og sender ut radar bølger så må de gå fortere en det du reiser før de så returnerer. hvordan heger det da sammen at ingen bølger kan gå fortere en lyshastigheten ? Hvis man ser på en av filmene eller episodene i sci-fi trilogien startrekk så har de både sensorer og kommunikasjon som går over mange lysår Det som er lit artig med Sci-fi er at det stadig kommer nærmere virkeligheten Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det heter at ingenting kan reise fortere en lyset. For å oppnå denne og høyre hastighet så flytter man rommet rund i stedet ( i følge teorien). Det høres ut som om du snakker om at rommet kan utvide seg slik at avstanden mellom to punkter øker raskere enn lyshastigheten. Det er riktig at dette er tillatt i følge relativitetsteorien, men det har ikke noe med å reise gjennom rommet å gjøre. hvis man reiser i lyshastighet og sender ut radar bølger så må de gå fortere en det du reiser før de så returnerer.hvordan heger det da sammen at ingen bølger kan gå fortere en lyshastigheten ? For det første er det ikke mulig å reise med lysets hastighet, så for at eksempelet skal gi mening må du reise med en hastighet som er nær, men under lysets hastighet. Videre er det viktig å være oppmerksom på at hastighet må måles i forhold til noe. Tenk deg at du står på jorden og ser et romskip passere med nær lysets hastighet. For de som er på romskipet er det jorden som passerer i motsatt retning med nær lysets hastighet. Målt fra romskipet er nemlig romskipets hastighet 0. Dette er egentlig ganske intuitivt, og har vært kjent i hundrevis av år - minst siden Galileo Gallilei. Det som derimot ikke er intuitivt er at hvis romskipet sender ut en lysstråle, vil hastigheten til lyset måles lik 299792458 m/s av både deg på jorden og de på romskipet. Lyset beveger seg altså med nettopp lyshastigheten uansett hvor du ser det fra. Hvis man ser på en av filmene eller episodene i sci-fi trilogien startrekk så har de både sensorer og kommunikasjon som går over mange lysår Det som er lit artig med Sci-fi er at det stadig kommer nærmere virkeligheten Ja, Sci-Fi kan være artig, og mange ting som tidligere har vært regnet som kun fiksjon er nå realisert. Men det betyr ikke at alt du ser i Sci-Fi-filmer kan bli realisert bare den teknologiske utviklingen kommer langt nok. Naturen setter visse begrensninger på hva som er mulig og hva som er umulig. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Har i det siste tittet gjennom noen "hjemmelagde" filmer fra jobben, som er fra 87-94. Det er tekst, musikk og rulletekst på disse filmene. Hva brukte man før i tiden for å redigere filmer? Endret 5. august 2011 av Complexity Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Har i det siste tittet gjennom noen "hjemmelagde" filmer fra jobben, som er fra 87-94. Det er tekst, musikk og rulletekst på disse filmene. Hva brukte man før i tiden for å redigere filmer? Saks og lim Neida, ikke så simpelt, men i prinsippet, ja. Dette er en gammel film-kutter Dette er en gammel film-limer, som setter sammen filmen igjen etterpå. Her er en gammel rulletekst Med andre ord, masse manuell jobb. Hvordan de fikk på lyd er jeg usikker på, men er det ikke ett eget lyd-spor på gamle film-ruller da? Hvordan de tekstet aner jeg ikke, antar det var en manuell jobb det også, lite var digitalt på den tiden. Forresten mulig jeg går litt for langt tilbake i tid nå 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det heter at ingenting kan reise fortere en lyset. For å oppnå denne og høyre hastighet så flytter man rommet rund i stedet ( i følge teorien). Det høres ut som om du snakker om at rommet kan utvide seg slik at avstanden mellom to punkter øker raskere enn lyshastigheten. Det er riktig at dette er tillatt i følge relativitetsteorien, men det har ikke noe med å reise gjennom rommet å gjøre. hvis man reiser i lyshastighet og sender ut radar bølger så må de gå fortere en det du reiser før de så returnerer.hvordan heger det da sammen at ingen bølger kan gå fortere en lyshastigheten ? For det første er det ikke mulig å reise med lysets hastighet, så for at eksempelet skal gi mening må du reise med en hastighet som er nær, men under lysets hastighet. Videre er det viktig å være oppmerksom på at hastighet må måles i forhold til noe. Tenk deg at du står på jorden og ser et romskip passere med nær lysets hastighet. For de som er på romskipet er det jorden som passerer i motsatt retning med nær lysets hastighet. Målt fra romskipet er nemlig romskipets hastighet 0. Dette er egentlig ganske intuitivt, og har vært kjent i hundrevis av år - minst siden Galileo Gallilei. Det som derimot ikke er intuitivt er at hvis romskipet sender ut en lysstråle, vil hastigheten til lyset måles lik 299792458 m/s av både deg på jorden og de på romskipet. Lyset beveger seg altså med nettopp lyshastigheten uansett hvor du ser det fra. Hvis man ser på en av filmene eller episodene i sci-fi trilogien startrekk så har de både sensorer og kommunikasjon som går over mange lysår Det som er lit artig med Sci-fi er at det stadig kommer nærmere virkeligheten Ja, Sci-Fi kan være artig, og mange ting som tidligere har vært regnet som kun fiksjon er nå realisert. Men det betyr ikke at alt du ser i Sci-Fi-filmer kan bli realisert bare den teknologiske utviklingen kommer langt nok. Naturen setter visse begrensninger på hva som er mulig og hva som er umulig. det kom vist ikke helt frem hva jeg spurte om Det var nevnt at man kunne bruke sensorer for å varsle når noe komme for nært ( selv om man reise maksimalt opp til lyshastigheten) . vil ikke da hastigheten mellom farekosten og radar bølgen være 0 ( altså at de går like fort ) ? som medfører at radaren ikke vil virke . jo raskere man reiser jo mindre tid har man på seg for å unngå kolisjoner Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Har i det siste tittet gjennom noen "hjemmelagde" filmer fra jobben, som er fra 87-94. Det er tekst, musikk og rulletekst på disse filmene. Hva brukte man før i tiden for å redigere filmer? Saks og lim Neida, ikke så simpelt, men i prinsippet, ja. Med andre ord, masse manuell jobb. Hvordan de fikk på lyd er jeg usikker på, men er det ikke ett eget lyd-spor på gamle film-ruller da? Hvordan de tekstet aner jeg ikke, antar det var en manuell jobb det også, lite var digitalt på den tiden. Forresten mulig jeg går litt for langt tilbake i tid nå Det var et lydspor på siden av bildene på filmrullen ja. På 80-tallet begynte man vel å bruke datamaskiner til å legge på bilder og lydeffekter. Før det var alt gjort fullstendig manuelt. Rulletekster kunne for eksempel bli trykket på en tavle eller rull og filmet av mens kameraet eller rullen bevegde på seg, som vist i akkla's innlegg. Under er et annet, veldig kjent eksempel, nemlig filmingen av rulleteksten i begynnelsen av de originale Star Wars-filmene (nærmere bestemt episode IV): Lyder ble redigert med datidens analoge lydredigeringsutstyr, og prosessen er egentlig ikke så forskjellig fra dagens prosess selv om man kanskje har mer muligheter til å gå inn og redigere lydbølgene direkte i dag. Lydeffekter blir fortsatt produsert med overraskende enkle midler den dag i dag, for eksempel kan lyden av hestehover lages med kokosnøtter som slås mot hverandre og bokselyder kan lages ved å slå med en telefonkatalog. Endret 5. august 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det var nevnt at man kunne bruke sensorer for å varsle når noe komme for nært ( selv om man reise maksimalt opp til lyshastigheten) . vil ikke da hastigheten mellom farekosten og radar bølgen være 0 ( altså at de går like fort ) ? som medfører at radaren ikke vil virke . jo raskere man reiser jo mindre tid har man på seg for å unngå kolisjoner Nei, hastigheten til radarbølgene (som er elektromagnetisk stråling) er alltid c=299792458 m/s i forhold til farkosten - og i forhold til hvilket som helst annet veldefinert referansesystem. Sett nå at romskipet har en hastighet på 0.9c og flyr mot et objekt som står stille (målt i det samme referansesystemet der romskipets fart er 0.9c). Sett fra romskipet kommer da objektet imot med en hastighet på 0.9c. Hvis romskipet nå bruker radaren vil signalet bevege seg mot objektet med farten c, reflekteres og bevege seg tilbakemot romskipet fremdeles med farten c. Objektet beveger seg hele tiden mot romskipet med farten 0.9c, så det kommer altså frem etter det reflekterte radarsignalet. Om tiden mellom radarsignalet kommer tilbake og objektet treffer er stor nok til å styre unna er et annet spørsmål ... 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Ikke glem relativitetsteorien da. Uansett hvor fort du reiser, vil radarbølger du sender ut ha lysets hastighet sett fra ditt standpunkt. Så da har du god til til å observere bølgene returnere og reagere på dem før en eventuell kollisjon skjer. Ja det er greit, men hva med returbølgene, som tross alt er de som teller Vil de ha samme returfart som farten skutt ut fra skipet? Endret 5. august 2011 av Jotun 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det var nevnt at man kunne bruke sensorer for å varsle når noe komme for nært ( selv om man reise maksimalt opp til lyshastigheten) . vil ikke da hastigheten mellom farekosten og radar bølgen være 0 ( altså at de går like fort ) ? som medfører at radaren ikke vil virke . jo raskere man reiser jo mindre tid har man på seg for å unngå kolisjoner Nei, hastigheten til radarbølgene (som er elektromagnetisk stråling) er alltid c=299792458 m/s i forhold til farkosten - og i forhold til hvilket som helst annet veldefinert referansesystem. Sett nå at romskipet har en hastighet på 0.9c og flyr mot et objekt som står stille (målt i det samme referansesystemet der romskipets fart er 0.9c). Sett fra romskipet kommer da objektet imot med en hastighet på 0.9c. Hvis romskipet nå bruker radaren vil signalet bevege seg mot objektet med farten c, reflekteres og bevege seg tilbakemot romskipet fremdeles med farten c. Objektet beveger seg hele tiden mot romskipet med farten 0.9c, så det kommer altså frem etter det reflekterte radarsignalet. Om tiden mellom radarsignalet kommer tilbake og objektet treffer er stor nok til å styre unna er et annet spørsmål ... du mener at radarbølgen alltid vil gå ( marginalt) raskere en romskipet i forhold til objektet Det vet jeg ikke om jeg helt skal tro på . Her ser jeg at det vil være muligheter for at farekosten også kan bevege seg med samme hastighet som radarbølgene. Siden du mener ( hvis jeg har forstått deg riktig ) at radarbølgehastigheten er konstant så vil det ikke komme som et tillegg i hastigheten av romskipet når bølgene sendes ut fra romskipet Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 du mener at radarbølgen alltid vil gå ( marginalt) raskere en romskipet i forhold til objektet Det vet jeg ikke om jeg helt skal tro på . Her ser jeg at det vil være muligheter for at farekosten også kan bevege seg med samme hastighet som radarbølgene. Siden du mener ( hvis jeg har forstått deg riktig ) at radarbølgehastigheten er konstant så vil det ikke komme som et tillegg i hastigheten av romskipet når bølgene sendes ut fra romskipet Radarbølgehastigheten (som er den samme som lyshastigheten siden radarbølgene er en form for lys) beveger seg med konstant hastighet uavhangig av hvilket referansesystem den måles i. Altså: målt fra romskipet (som står stille i forhold til seg selv) går signalet med 299792458 m/s, og målt fra jordkloden (der romskipet måles til å bevege seg med 0.9c) går signalet også med 299792458 m/s. Jeg vet at dette er vanskelig å tenke seg, fordi det harmonerer dårlig med erfaringer fra hverdagen. Men likefullt er det riktig, og konsekvensene av dette er testet gang på gang i mange ulike eksperimenter. Jeg vil foreslå å lese litt om spesiell relativitet, f.eks. i Wikipedia. Jeg svarer gladelig på spørsmål hvis det er noe du ikke forstår der, men ta deg først god tid til å lese og tenke gjennom det som står der. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig rent matematisk, men det er mye som strider mot intuisjonen siden den er bygget på erfaringer fra en verden der ting ikke beveger seg i nærheten av lyshastigheten. Ja det er greit, men hva med returbølgene, som tross alt er de som teller Vil de ha samme returfart som farten skutt ut fra skipet? Lyset holder alltid samme hastighet i vakuum. 4 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Ikke glem relativitetsteorien da. Uansett hvor fort du reiser, vil radarbølger du sender ut ha lysets hastighet sett fra ditt standpunkt. Så da har du god til til å observere bølgene returnere og reagere på dem før en eventuell kollisjon skjer. Ja det er greit, men hva med returbølgene, som tross alt er de som teller Vil de ha samme returfart som farten skutt ut fra skipet? Lysets hastighet er alltid lysets hastighet, uansett hvilket referansesystem du er i. Så bølgene vil returnere med eksakt lysets hastighet sett fra standpunktet til objektet som radiobølgene reflekteres fra, og bølgene vil returnere med eksakt lysets hastighet sett fra romskipet du er på. Det jeg beskriver over er litt av et paradoks, som Einstein løste ved å postulere at tiden går saktere desto nærmere lysets hastighet du reiser i. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 du mener at radarbølgen alltid vil gå ( marginalt) raskere en romskipet i forhold til objektet Det vet jeg ikke om jeg helt skal tro på . Her ser jeg at det vil være muligheter for at farekosten også kan bevege seg med samme hastighet som radarbølgene. Siden du mener ( hvis jeg har forstått deg riktig ) at radarbølgehastigheten er konstant så vil det ikke komme som et tillegg i hastigheten av romskipet når bølgene sendes ut fra romskipet Radarbølgehastigheten (som er den samme som lyshastigheten siden radarbølgene er en form for lys) beveger seg med konstant hastighet uavhangig av hvilket referansesystem den måles i. Altså: målt fra romskipet (som står stille i forhold til seg selv) går signalet med 299792458 m/s, og målt fra jordkloden (der romskipet måles til å bevege seg med 0.9c) går signalet også med 299792458 m/s. Jeg vet at dette er vanskelig å tenke seg, fordi det harmonerer dårlig med erfaringer fra hverdagen. Men likefullt er det riktig, og konsekvensene av dette er testet gang på gang i mange ulike eksperimenter. Jeg vil foreslå å lese litt om spesiell relativitet, f.eks. i Wikipedia. Jeg svarer gladelig på spørsmål hvis det er noe du ikke forstår der, men ta deg først god tid til å lese og tenke gjennom det som står der. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig rent matematisk, men det er mye som strider mot intuisjonen siden den er bygget på erfaringer fra en verden der ting ikke beveger seg i nærheten av lyshastigheten. Ja det er greit, men hva med returbølgene, som tross alt er de som teller Vil de ha samme returfart som farten skutt ut fra skipet? Lyset holder alltid samme hastighet i vakuum. Da sier du at siden ingen kan ferdes like fort som lyshastigheten (jeg regnet med at det var lit lavere hastighet ) samtidig som disse radarbølgene er lydbølger så vil radarbølgen alltid komme fortere frem en romskipet ? Samtidig som man sier at ingen ting kan gå fortere en lyset så må det gå an å oppnå samme hastighet som lyset. det funger jo med alle varianter av lys(bølger) paradokset er jo at man endrer referansene mellom de tingene man sammenligner med hverandre alt etter hvordan man vil sammenligne. No som medfører at man egentlig ikke kan sammenligne. Det høres veldig rart ut hvis et romskip som beveger seg fra jorden likevel ikke forlater jordbanen ( sett fra en viss synsvinkel) . Alt kan sammenlignes det er bare måten man gjør det på som bestemmer resultatet Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) @A-Jay og aklla Takker for morsom informasjon, så utrolig tungvindt ut gitt Men virker som at det er brukt digitale midler på denne iallefall: (screenshot fra ene filmen) Var det mulig å redigere slikt på pc på den tiden? Kan vel omformulere litt: var det mulig å lage slikt uten filmstudio eller annet dyrt utstyr? Endret 5. august 2011 av Complexity Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Mange kameraer hadde en utrolig tungvindt innebygget funksjon for å legge på tekst og dato. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Rent vitenskapelig, hva er det som gjør at dybdeskarpheten forandrer seg på ett bilde om du stiller blenderåpning opp eller ned? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 @A-Jay og aklla Takker for morsom informasjon, så utrolig tungvindt ut gitt Men virker som at det er brukt digitale midler på denne iallefall: (screenshot fra ene filmen) Var det mulig å redigere slikt på pc på den tiden? Kan vel omformulere litt: var det mulig å lage slikt uten filmstudio eller annet dyrt utstyr? Så vidt jeg vet ja, både i etterkant og under filming, som nevnt over. Ellers har det vært flere måter å tekste film på, de tidligste var manuell styring der de hadde film med teksten utenom filmen. Om de holdt denne forran projektoren eller hadde en egen er jeg ikke sikker på, men antar de holdt den forran. Ett stort problem der er at det ikke var noe som helst form for synk, en person måtte sitte å manuellt bytte til neste tekst. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 @A-Jay og aklla Takker for morsom informasjon, så utrolig tungvindt ut gitt Men virker som at det er brukt digitale midler på denne iallefall: (screenshot fra ene filmen) Var det mulig å redigere slikt på pc på den tiden? Kan vel omformulere litt: var det mulig å lage slikt uten filmstudio eller annet dyrt utstyr? Det fantes digitalt redigeringsutstyr på 80-tallet, men det var dyrt/studiobasert utstyr. Tidlig på 90-tallet skjedde mye filmredigering på Amiga-plattformen, med programmet Video Toaster. Da sier du at siden ingen kan ferdes like fort som lyshastigheten (jeg regnet med at det var lit lavere hastighet ) samtidig som disse radarbølgene er lydbølger så vil radarbølgen alltid komme fortere frem en romskipet ? Samtidig som man sier at ingen ting kan gå fortere en lyset så må det gå an å oppnå samme hastighet som lyset. det funger jo med alle varianter av lys(bølger) paradokset er jo at man endrer referansene mellom de tingene man sammenligner med hverandre alt etter hvordan man vil sammenligne. No som medfører at man egentlig ikke kan sammenligne. Det høres veldig rart ut hvis et romskip som beveger seg fra jorden likevel ikke forlater jordbanen ( sett fra en viss synsvinkel) . Alt kan sammenlignes det er bare måten man gjør det på som bestemmer resultatet Radarbølger er ikke lydbølger. Det er elektromagnetiske bølger, på lik linje med lysbølger, radiobølger osv. Lydbølger baserer seg på bevegelse av stoff, og kan ikke bevege seg i lysets hastighet, kun langt under det. Alt stoff som har masse kan ikke bevege seg i lysets hastighet. Lysbølger, radarbølger og andre former for elektromagnetisk stråling har ingen masse, de består kun av ren energi. Dermed er det ingenting i veien for at de kan bevege seg med lysets hastighet. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Er det noen som kan identifisere dette dyret? Jeg fant det på gulvet på mitt rom, grunnen til at jeg er interessert er at jeg har flere ganger funnet slike dyr før på mitt rom, og jeg vil gjerne vite hvor de kommer fra, og evt bli kvitt dem. Forbannede dritt kamera, det klarte ikke en jævla oppgave, og det å ta nærbilder. Selv en mobiltelefon kan klare bedre bilder. Jeg beklager dette. Det er et hersens jævla Sølvkre, jeg har dem på rommet selv og hater dem over alt på jord. Endret 5. august 2011 av Mokko Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå