TheNarsissist Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Haha, regna med det. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 En sterk krone er likevel ikke nødvendigvis så bra for oss, bortsett fra de shopping- og ferieglade. Det svir for eksportindustrien, som enten må øke prisene i utenlandsk valuta for å få samme mengden kroner per vare, eller akseptere færre kroner betalt per vare. Det er vel i overkant enkelt å framstille det som en sterk krone kun er relevant når man er på ferie? Det gjør jo veldig mye av det vi kjøper her til lands billigere, om krona ble halvert i verdi feks ville jo det ført til en ganske stor nedgang i levestandard AtW Jeg er helt enig, men for at du skal se noe stort til endringer i pris på importerte varer fra butikk må det være en holdbar oppgang eller nedgang, fordi butikker ikke har mulighet til å kontinuerlig justere prisene. Når det kommer til dette tilfellet da investorer har flyktet til Norge som en trygg havn, så er det vanskelig å si noe om dette kommer til å være holdbar oppgang i verdien på kronen. Hvis det likevel viser seg at kronen skulle fortsette å ligge på samme sterke nivå, så tror jeg heller ikke vi vil merke stort til endringer i priser fordi importørene trolig tar gevinsten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Gjør de ikke? "Haha vart du skræmt no?" Endret 3. august 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hvorfor ler ikke dyr? Fordi de gjør det. http://en.wikipedia.org/wiki/Laughter_in_animals Både hunder og rotter ler, i tillegg til mennesker og andre primater. Lenke til kommentar
BroWar Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hvorfor ler ikke dyr? Fordi de gjør det. http://en.wikipedia.org/wiki/Laughter_in_animals Både hunder og rotter ler, i tillegg til mennesker og andre primater. Takk! : ) Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Hvor er the tickle spot på rotter? rats have "tickle skin". These are certain areas of the body that generate more laughter response than others. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hvorfor lager en båt flere bølger? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Er det normalt at foreldre begynner å sammenligne med hvordan det var da de var unge, når man diskuterer penger med dem? Ja. Foreldregenerasjonen gikk 200 mil hver vei til skolen, spiste sild og poteter til middag, klarte seg utem datamaskiner (derfor trenger ikke du det heller) og arvet klær fra storesøsknene. Ja, det er veldig normalt for foreldre å klage over sin barndom, og være bitre over at dagens ungdom har mulighet til å ha det bedre. 5 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Hvorfor lager en båt flere bølger? Alt lager jo flere bølger? En stein, en båt,osv... Uten at jeg skal påstå at jeg er en kløpper på bølgefysikk, så er bølgene i vann forplantninger av "opp og ned"-bevegelser av vannet. Ikke vann som forflytter seg sideveis. Dermed vil den startede bølgen fortsette å bevege seg opp og ned (og forplante seg på nytt, starte nye bølger) frem til den tilførte energien er oppbrukt/overført. (Beklager lite korrekt bruk av fysiske begreper... ) Endret 4. august 2011 av KoKo_ Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Er det normalt at foreldre begynner å sammenligne med hvordan det var da de var unge, når man diskuterer penger med dem? Ja. Foreldregenerasjonen gikk 200 mil hver vei til skolen, spiste sild og poteter til middag, klarte seg utem datamaskiner (derfor trenger ikke du det heller) og arvet klær fra storesøsknene. Ja, det er veldig normalt for foreldre å klage over sin barndom, og være bitre over at dagens ungdom har mulighet til å ha det bedre. Selv fortiden var bedre før. 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Hvorfor lager en båt flere bølger? Alt lager jo flere bølger? En stein, en båt,osv... Uten at jeg skal påstå at jeg er en kløpper på bølgefysikk, så er bølgene i vann forplantninger av "opp og ned"-bevegelser av vannet. Ikke vann som forflytter seg sideveis. Dermed vil den startede bølgen fortsette å bevege seg opp og ned (og forplante seg på nytt, starte nye bølger) frem til den tilførte energien er oppbrukt/overført. (Beklager lite korrekt bruk av fysiske begreper... ) Jeg skjønner hva du mener, men hvorfor blir ikke all energien overført i en kontinuerlig bølge? Prosessen at båtens skrog dytter vannet vekk, og danner flere bølger, og kontinentalplatebevegelse som også dytter på vann, men skape kun en bølge (tsunami), skjønner jeg ikke (om det i det hele tatt er sammenlignbart). Hadde jeg aldri sett vann før, ville jeg trodd av en båt ville lage kun en avlang bølge. Endret 4. august 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Båten møter vel på andre mindre bølger og forsterker disse, slik at man ser mange bølger etter at båten har kjørt forbi. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Vil tro den første bølgen starter en kjedereaksjon av nye bølger. Orginalbølgen båten lagde er innerst, de andre kommer av forskyvningen til den første. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hvorfor lager en båt flere bølger? Planende båter lager i hovedsak én bølge, mens båter som ikke planer lager to hovedbølger, en baugbølge og en akterbølge. Dyptgående båters toppfart bestemmes av avstanden mellom disse to bølgene, dess lengre skrog, dess høyere mulig toppfart. Tidligere tiders fartsrekordbåter var lange og smale, langt skrog for stor toppfart og smalt skrog for minke vannmotstanden. Å overstige denne tobølgetoppfarten krever veldig mye ekstra effekt, for da må båten klatre opp på baksiden av baugbølgen for å komme opp på bølgetoppen. Det er der planende båter befinner seg, på toppen av baugbølgen. Når båten først har oppnådd planing så kan man senke effekten ganske mye før båten glir ned på baksiden av baugbølgen igjen. Kilde: Broder'n er skipsingeniør, jeg har plukket opp litt fra ham. 2 Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er det normalt at foreldre begynner å sammenligne med hvordan det var da de var unge, når man diskuterer penger med dem? Ja. Foreldregenerasjonen gikk 200 mil hver vei til skolen, spiste sild og poteter til middag, klarte seg utem datamaskiner (derfor trenger ikke du det heller) og arvet klær fra storesøsknene. Ja, det er veldig normalt for foreldre å klage over sin barndom, og være bitre over at dagens ungdom har mulighet til å ha det bedre. Selv fortiden var bedre før. Hvilken tidsperiode var det "best" og leve, hvis man feks tar gjennomsnittlig lønn, og det koster for og kunne brødfød seg selv i 1 måned? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Mange mener at vår tid er den beste tiden. Kjøpekraften, den medisinske utviklingen, teknologien, levealderen osv er høyere enn noen gang. Andre ser også tilbake til etterkrigstiden frem til syttitallet. Da hadde man et mer sosialt samfunn som tok vare på folk der folk hadde trygge jobber i stedet for Adecco, lokale bedrifter kunne produsere ting i stedet for at alt blir importert fra Kina, og lønnstakere slapp å risikere at en polakk overtok jobben hans til halve lønna. Samfunnet er i ferd med å bli tøffere, og sosiale forskjeller øker igjen. Endret 5. august 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er det noen som kan identifisere dette dyret? Jeg fant det på gulvet på mitt rom, grunnen til at jeg er interessert er at jeg har flere ganger funnet slike dyr før på mitt rom, og jeg vil gjerne vite hvor de kommer fra, og evt bli kvitt dem. Forbannede dritt kamera, det klarte ikke en jævla oppgave, og det å ta nærbilder. Selv en mobiltelefon kan klare bedre bilder. Jeg beklager dette. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Er det en snile? Vanskelig å se utifra bildene dine. http://www.norsklandbruk.no/rammebetingelser/2010/04/14/forhatt-snile-lever-i-beste-velgaaende.aspx Endret 5. august 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er det en snile? Vanskelig å se utifra bildene dine. Nei, Beskrivelse av dyret; Det er ca. 1 cm langt, og 3,5 mm bredt og høyt. På forsiden så har den to lange følehår, som peker 330o NNV og 30o NNØ, dersom dyret peker Nord 0o. Dyret har flere bein, og det kan manøvrere ganske raskt. Det er brunfarget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå