Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi kroppen trenger væske. Bruk søkefunksjonen!

 

Garantert vært spurt om før, og heller ikke så vanskelig å tenke seg til.

9650660[/snapback]

Tja, du kan jo se om du finner det ved å bruke søkefunksjonen selv, siden du får det til å virke som en enkel sak? Jeg fant det i alle fall ikke!

 

Og hvordan kan dette være så lekende lett som svaret du gir her? Hvordan forklarer dette at man blir tørst av f.eks. sjokolade og diverse andre søtsaker?

 

Fordi vann er et livsviktig stoff for oss? Alle skapninger som har eksistert, og ikke kjent følelsen av å være tørst, har død, og aldri klart å reprodusere. Mens de som har egenskapen har hatt mye større sjangse for å reprodusere. Derfor blir alle tørste.

 

Eller var det noe annet du tenkte på?

9650687[/snapback]

At vann er et livsviktig stoff for oss er jeg også klar over. Så du mener at det har finnes flere skapninger som ikke har hatt egenskapen til å føle dette behovet, og derfor utdødd? Jeg kan ikke på noen måte se hvordan dette besvarer spørsmålet mitt?

 

Jeg tror det å være tørst er en følelse som kommer av kroppens behov, men hva gjør at man føler dette behovet?

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Kva er tørste?

  • Når kroppens celler opplever væskeunderskudd, fører det til tørstefornemmelse. Dette er en meget hensiktsmessig reaksjon som bidrar til å opprettholde et riktig nivå av væske i kroppen
  • Dersom det blir for lite kroppsvæsker, fører dette til at saltene i blodet og i kroppens celler blir mer konsentrert. Dette kan føre til en rekke feilfunksjoner i livsviktige organer som nervesystem og hjerte
  • Uttørring (dehydrering) av kroppen defineres ved graden av vekttap på grunn av væske
    • Lett uttørring kalles et akutt tap av ca 5% av legemsvekten
    • Moderat uttørring er tap av 5-10% av kroppsvekten
    • Svær eller alvorlig uttørring er tap av 10-15% eller mer av kroppsvekten

Kilde: pasienthandboka.

Lenke til kommentar
Jeg tror det å være tørst er en følelse som kommer av kroppens behov, men hva gjør at man føler dette behovet?

9650704[/snapback]

 

At *noe* i kroppen sier i fra at vannkonsentrasjonen er blitt for lav. Det er også interessant at kaldt vann slukker tørsten bedre enn vamt. Derfor kan mennesker som ikke får lov til å drikk før f.eks. en operasjon sutte på en isbit.

Lenke til kommentar
At vann er et livsviktig stoff for oss er jeg også klar over. Så du mener at det har finnes flere skapninger som ikke har hatt egenskapen til å føle dette behovet, og derfor utdødd? Jeg kan ikke på noen måte se hvordan dette besvarer spørsmålet mitt?

 

Jeg tror det å være tørst er en følelse som kommer av kroppens behov, men hva gjør at man føler dette behovet?

Jeg vet ikke om slike vesner har eksistert, men vi snakker om mange mange milliarder med vesner som har levd på jorden. Er sikkert noen som har fått en slik mutasjon.

 

Du mener rent teknisk sett, hva som skjer med kroppen når man blir tørst?

Lenke til kommentar
Kva er tørste?

  •  
  • Når kroppens celler opplever væskeunderskudd, fører det til tørstefornemmelse. Dette er en meget hensiktsmessig reaksjon som bidrar til å opprettholde et riktig nivå av væske i kroppen

*klipp klipp*

Kilde: pasienthandboka.

9650798[/snapback]

Fjernet urelevant stoff. Men for ikke å betvile pasienthåndboka, så må vel det at man blir tørst av f.eks. sjokolade bli et helt annet spørsmål da?

 

Jeg tror det å være tørst er en følelse som kommer av kroppens behov, men hva gjør at man føler dette behovet?

9650704[/snapback]

At *noe* i kroppen sier i fra at vannkonsentrasjonen er blitt for lav. Det er også interessant at kaldt vann slukker tørsten bedre enn vamt. Derfor kan mennesker som ikke får lov til å drikk før f.eks. en operasjon sutte på en isbit.

9650806[/snapback]

Ja du sier noe der, det med forskjellen på varmt og kaldt vann. Men du sier *noe*, jeg tror erstatningen av dette ordet er en del av svaret jeg er ute etter.

 

At vann er et livsviktig stoff for oss er jeg også klar over. Så du mener at det har finnes flere skapninger som ikke har hatt egenskapen til å føle dette behovet, og derfor utdødd? Jeg kan ikke på noen måte se hvordan dette besvarer spørsmålet mitt?

 

Jeg tror det å være tørst er en følelse som kommer av kroppens behov, men hva gjør at man føler dette behovet?

Jeg vet ikke om slike vesner har eksistert, men vi snakker om mange mange milliarder med vesner som har levd på jorden. Er sikkert noen som har fått en slik mutasjon.

 

Du mener rent teknisk sett, hva som skjer med kroppen når man blir tørst?

9650824[/snapback]

Om det er tilfellet eller ei, er i utgangspunktet ganske uinteressant i denne sammenheng. Ja, det er vel hva som skjer rent teknisk sett, som jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
hva er vitsen med hullet i midten på en smultering?  (ikke svar med: fordi det er en smulteRING!)  :cool:

9643914[/snapback]

 

har ikke ikke lagt merke til om noen har svart på denne men ihvertfall her er svaret.

 

det var da ponnyekspressen gikk i USA, cowboyer som ridde med post. de cowboyene var populære blant damer ute på landet. de damene brukte og lage kaker til cowboyene. siden cowboyene ikke kunne stoppe fikk de svært lite med seg. så de damene fant på å lage kaker med hull i, så cowboyen stakk bare fingern inni dem.

 

dette lærte jeg i historietimen på skolen en gang jeg følte med.

Lenke til kommentar
det var da ponnyekspressen gikk i USA, cowboyer som ridde med post. de cowboyene var populære blant damer ute på landet. de damene brukte og lage kaker til cowboyene. siden cowboyene ikke kunne stoppe fikk de svært lite med seg. så de damene fant på å lage kaker med hull i, så cowboyen stakk bare fingern inni dem.

 

dette lærte jeg i historietimen på skolen en gang jeg følte med.

Så du følger først med når det handler om cowboyer? Merk. brukarnamn. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...