Munty Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Er det "korrekt" og å skrive titties eller tittis? Titties Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 hvorfor har klokker den tikke lyden? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 Vil oppdriften i betong være like stor som tyngdetettheten til betongen? Hvis ja, hvorfor er det slik? En stein i vann gir jo ikke oppdrift, men kanskje den gjør det i betong siden sistnevnte har høy intern skjærstyrke og dermed oppfører seg som et fluid selv om det er mye stein som har andre egenskaper enn væsken? Stein i vann har oppdrift. Den er lik mengden vann steinen fortrenger når den er fullstendig under vann. Tar du utgangspunkt i en stein som er på 1L (1dm3) og putter den i vann vil den fortrenge 1L vann. 1L vann veier 1kg så vi kan grovt si at oppdriften er på 10N. Når den steinen da veier 10kg så er gravitasjonskraften på den 100N, som er i motsatt retning av oppdriften. Altså "vinner" gravitasjonen over oppdriften med veldig god margin, så steinen vil synke rimelig fort. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 hvorfor har klokker den tikke lyden? http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/clocks-watches/inside-clock.htm Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 I kveld så jeg et lys som blinket på himmelen. Rundt midnatt. Det så først ut som en stjerne, men så oppdaget jeg at det blinket. Det virket litt som om det vekslet mellom å lyse hvitt og rødt. Lyskilden stod nesten helt stille vest på himmelen, men etter en halvtime kunne jeg se at den beveget seg sakte mot nord. Hva kan dette ha vært? En satelitt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvordan håndteres spesialavfall etter at folk leverer det inn? Folk leverer jo inn alt mulig rart, og det er ikke alltid like godt merket. Bruker de ressurser på å analysere hver eneste colaflaske med ukjent inhold, eller brenner de alt sammen ukritisk? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvor er Norges stilleste utendørs sted? Da tenker jeg på minst mulig støy fra biler, fly, bølger, vind, gresshopper, barneskoler og andre støykilder. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Hvor er Norges stilleste utendørs sted? Da tenker jeg på minst mulig støy fra biler, fly, bølger, vind, gresshopper, barneskoler og andre støykilder. dette er ikke noe jeg kan bekrefte, men midt ute på finnmarksvidda eller noe i den dur er vel en god kandidat. langt til menneskelige støykilder og generelt lite dyreliv. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Eller muligens en av disse småplassene (og dritstore plassene) vi har råderett over i arktis/antarktis? På vanlig fastland har man en del bekker o.l Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hvor effektive er dagens norske veier, sammenlignet med om de hadde vært tegnet med linjal? Ta E39 fra Stavanger til Kristiansand for eksempel. Hva ville reisetiden vært om veien holdt Autobahn-standard? Vi får ikke noe nøyaktig svar for hver enkelt veistrekning før man har fullført reguleringsplaner for den nye veien. Men man kan gjøre et anslag. Ta for eksempel E18 Grimstad-Kristiansand. http://www.naringsmegleren.no/nyhet9.html "Den nye strekningen er 3,8 mil lang. Gamle E18 mellom Kristiansand og Grimstad var drøye fem mil lang." Altså ble veien cirka 25% kortere. Dagens vei fra Stavanger til Kristiansand er 230 km lang. Bygges det ny vei blir den altså anslagsvis 170 km lang. Dagens reisetid er drøye 3 timer. Bygger man motortrafikkvei (90 km/t) blir reisetiden 1 time 55 minutter. Bygger man motorvei (100 km/t) blir reisetiden 1 time 40 minutter. Øker man fartsgrensen til 120 km/t blir reisetiden 1 time 25 minutter. Motorveier som bygges i Norge i dag dimensjoneres for 120 km/t. Jeg tror bare det er et spørsmål om tid før dette blir den faktiske fartsgrensen da bilene blir sikrere og sikrere med årene. Jeg tror det er mest sannsynlig at det bygges motortrafikkvei på mesteparten av veien Stavanger-Kristiansand da trafikkmengden ikke tilsier at det er behov for motorvei på lang tid fremover. E18 Grimstad-Larvik er en annen historie, her blir det helt sikkert bygd motorvei. Endret 1. august 2011 av A-Jay 2 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 I kveld så jeg et lys som blinket på himmelen. Rundt midnatt. Det så først ut som en stjerne, men så oppdaget jeg at det blinket. Det virket litt som om det vekslet mellom å lyse hvitt og rødt. Lyskilden stod nesten helt stille vest på himmelen, men etter en halvtime kunne jeg se at den beveget seg sakte mot nord. Hva kan dette ha vært? En satelitt? En stjerne, effekten kommer av at lyse brytes i atmosfæren. 1 Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 I kveld så jeg et lys som blinket på himmelen. Rundt midnatt. Det så først ut som en stjerne, men så oppdaget jeg at det blinket. Det virket litt som om det vekslet mellom å lyse hvitt og rødt. Lyskilden stod nesten helt stille vest på himmelen, men etter en halvtime kunne jeg se at den beveget seg sakte mot nord. Hva kan dette ha vært? En satelitt? En stjerne, effekten kommer av at lyse brytes i atmosfæren. Jeg tviler veldig på dette, og jeg glemte å nevne at det virket som om lyset ikke kom fra ett konsentrert punkt, men at det hvite og røde lyset som vekslet av og på virket til å være plassert rett ved siden av hverandre. Broren min filmet dette lyset, skal se om ikke jeg får lastet opp en snutt så dere kan få se. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 dette er ikke noe jeg kan bekrefte, men midt ute på finnmarksvidda eller noe i den dur er vel en god kandidat. langt til menneskelige støykilder og generelt lite dyreliv. Hmm, jeg er ikke så sikker på det. Om vinteren er det stappfult av rein og samer på snøscootere over alt. Om sommeren summer myggen som en Boing 747. Eller muligens en av disse småplassene (og dritstore plassene) vi har råderett over i arktis/antarktis? På vanlig fastland har man en del bekker o.l Jeg tenkte på vanlige fastlandsnorge. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hvor er Norges stilleste utendørs sted? Da tenker jeg på minst mulig støy fra biler, fly, bølger, vind, gresshopper, barneskoler og andre støykilder. Kanskje på toppen av en eller annen fjelltopp som er steinete og utilgjengelig selv med fjellklatrerutstyr. Fjelltoppen er da helt uten vegetasjon slik at det ikke er dyreliv, insekter og annet som forstyrrer. Endret 1. august 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Eller muligens en av disse småplassene (og dritstore plassene) vi har råderett over i arktis/antarktis? På vanlig fastland har man en del bekker o.l Jeg tenkte på vanlige fastlandsnorge. Synest du kunne vært mer spesifikK!!!! Tipper inni en bunker en eller annen plass i norge. En gammel gruve som ikke har vannlekkasje kanskje... Hvor er Norges stilleste utendørs sted? Da tenker jeg på minst mulig støy fra biler, fly, bølger, vind, gresshopper, barneskoler og andre støykilder. Kanskje på toppen av en eller annen fjelltopp som er steinete og utilgjengelig selv med fjellklatrerutstyr. Fjelltoppen er da helt uten vegetasjon slik at det ikke er dyreliv, insekter og annet som forstyrrer. På en fjelltopp vil man ha fri sikt til støy. Opp på fjell er ikke alltid løsningen. Bare å ta turen oppover mot ulriken i Bergen så ser du (hører) hvor godt støy bærer fra trafikken og opp. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Hvor er Norges stilleste utendørs sted? Da tenker jeg på minst mulig støy fra biler, fly, bølger, vind, gresshopper, barneskoler og andre støykilder. Vel, Norge har jo flere spektakulære huler og grotter som går veldig dypt. I enkelte grotter er det verken vann, eller dyr som kan lage lyder.(jeg regner med at huler ikke er "innendørs") Er du på utkikk etter noe spesielt? Endret 1. august 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) dette er ikke noe jeg kan bekrefte, men midt ute på finnmarksvidda eller noe i den dur er vel en god kandidat. langt til menneskelige støykilder og generelt lite dyreliv. Hmm, jeg er ikke så sikker på det. Om vinteren er det stappfult av rein og samer på snøscootere over alt. Om sommeren summer myggen som en Boing 747. Eller muligens en av disse småplassene (og dritstore plassene) vi har råderett over i arktis/antarktis? På vanlig fastland har man en del bekker o.l Jeg tenkte på vanlige fastlandsnorge. Hmm, blir litt etter om man regner i snitt eller ikke også. Hva med støy fra vind på øret, regner du det? Mange steder på innladet er det jo veldig veldig stille om vinteren om natta, men kanskje ikke så stille om sommeren osv. Skal jeg spekulere litt så vil jeg tippe det er et sted med lite planter, og ingen trær, med få dyr, helst med en bakke som er myk. Langt fra folk, helst ikke så mye vind, og med liten nedbør i from av regn. Men hva slags sted i norge kan oppfylle alt dette? Om amn tar med menneskelagde konstruksjoner så kan man kanskje vurdere det ekkofrierommet på NTNU om natten uten at ventilasjonen er slått på. AtW Endret 1. august 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg tviler veldig på dette, og jeg glemte å nevne at det virket som om lyset ikke kom fra ett konsentrert punkt, men at det hvite og røde lyset som vekslet av og på virket til å være plassert rett ved siden av hverandre. Broren min filmet dette lyset, skal se om ikke jeg får lastet opp en snutt så dere kan få se. Jeg tipper du har sett ett fly. Ikke så unormalt i disse dager å se fly på himmelen. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 Jeg tviler veldig på dette, og jeg glemte å nevne at det virket som om lyset ikke kom fra ett konsentrert punkt, men at det hvite og røde lyset som vekslet av og på virket til å være plassert rett ved siden av hverandre. Broren min filmet dette lyset, skal se om ikke jeg får lastet opp en snutt så dere kan få se. Jeg tipper du har sett ett fly. Ikke så unormalt i disse dager å se fly på himmelen. Det stod nesten helt stille, var ikke fly. Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Vel, da var det nok en stjerne. Bare ta en tur ut i natt å se selv, stjerner ser ofte ut til å blinke. Fly kan se ut som de står helt stille når dem er langt vekke, men så bevege seg når dem kommer nærmere. Den blinker rødt, grønt og hvitt. Endret 1. august 2011 av dotten☻ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå