Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er det som ligger i 7. etasje i regjeringsbygget? Spør ettersom jeg ser at i denne etasjen er det en rekke på 7 vinduer som har overlevd uten en eneste sprekk, mens alle andre ruter har blitt blåst inn, gjerne med rammeverket rundt. Jeg tipper det er snakk om forsterkede/skuddsikre ruter, men lurer på hvorfor de er der.

 

Se rett over hjelmen til brannmannen til høyre:

 

 

 

kan jo være det at de vinduene sto åpne sånn at de ble utsatt for mindre trykk. eller vil sjokkbølgen fra eksplosjonen knuse et sånt vindu bare på grunn av rystelsene som oppstår?

Endret av grankongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har skrevet dette sitatet? Eller hvor stammer det fra?

 

Fighting for peace is like fucking for virginity

 

Mener å huske at George Carlin sa dette, men om han er opphavet, vet jeg ikke

 

Edit: Ellers så anbefaler jeg han på det varmeste, mange gode poenger på de religiøses (og andres) bekostning.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Hvem har skrevet dette sitatet? Eller hvor stammer det fra?

 

Fighting for peace is like fucking for virginity

Jeg vet at det har blitt tilskrevet George Carlin, men om han var først er uvisst. Jeg husker sitatet meget godt fra en bok mine foreldre hadde hjemme på midten av 80-tallet. Det bar en samling av skriblerier fra vegger rundt om i USA, jeg tror den het Amerikansk Graffiti. Så det er vel mulig at det bare har vært noe som har spredd seg muntlig og i form av slike veggskriblerier, og at den originale kilden dermed er tilnærmingsvis umulig å spore.

Lenke til kommentar

Fordi de blir konstant utsatt for høye g-krefter, de blir konstant filleristet siden de er så nært asfalten (F1 spesiellt), pluss det krever ekstrem konsentrasjon for å gjøre alt perfekt i runde etter runde uten å fucke opp og spinne ut eller kræsje i en vegg i 300km/t.

 

Schumacher sa at å kjøre et formel 1-løp i verdensserien er som å løpe 10 maraton etter hverandre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Leste en plass at en racerfører er i eksepsjonellt god form. Hvorfor? De klører jo bil, og bilen har jo servostyring. Det kan ikke være derfor de må være i så god form....?
Fordi de blir konstant utsatt for høye g-krefter, de blir konstant filleristet siden de er så nært asfalten (F1 spesiellt), pluss det krever ekstrem konsentrasjon for å gjøre alt perfekt i runde etter runde uten å fucke opp og spinne ut eller kræsje i en vegg i 300km/t.

 

Schumacher sa at å kjøre et formel 1-løp i verdensserien er som å løpe 10 maraton etter hverandre.

For noen år siden ble det foretatt en fysiologisk måling av F1-arbeidsplassen. I de raskeste svingene ble det målt hele 4 G sideveis. Jagerflyger kan oppleve større G-krefter, men de har trykkdrakt og drar ikke slike svinger gang på gang i ca halvannen time. Målingene viste at F1-førerne sluttet å puste i hver sving, antagelig i ren konsentrasjon. Pulsen lå på over 200 gjennom hele løpet, og løpene foregår som oftest i tropene, så temperaturer i den svært trange arbeidsplassen er ofte på godt over 40°C (målt i skyggen). I denne varmen sitter de godt påkledd med bl.a brannsikkert undertøy. Inntil relativt nylig var dette produsert av saueull, som faktisk brenner ganske dårlig, men i dag er det nok laget av noe annet. Varmt er det uansett. Og som sagt trangt. For å komme seg ut og inn av bilen må rattet demonteres. Førerene sitter med skuldrene klemt mellom kupésidene. Det finnes knapt noen kupélufting, men hjelmen kobles til en vanntank slik at de kan drikke underveis. Og setet mangler polstring, det er formstøpt etter hver enkelt fører. Dessuten festes hjelmen i bilens karosseri med stropper, ellers ville førerne knekt nakken i de tøffeste svingene.

 

Sluttresultatet av de fysiologiske målingene ble at F1-bilene ble kåret til verdens mest slitsomme arbeidsplass. Førerne må derfor være i ekstremt god fysisk form for å tåle påkjenningene.

 

I andre billøpsgrener er det ikke fullt så slitsomt, men skal man ha noe håp om å kunne vinne nytter det ikke bare å stole på redskapen. Dessuten er det sånn at hvis man selv blir noen kg lettere, så er dette den billigste formen for trimming. Å fjerne noen kg vekt fra disse bilene er ekstremt vanskelig og dyrt. En lettere fører er derfor et stort pluss. Det kan gi noen tidels sekunder raskere rundetider, og i praksis er det ofte denslags marginer som avgjør rekkefølgen i mål.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Til tider så føler jeg at det kommer en lyd fra nakken min. Det er ikke så veldig ofte jeg hører denne lyden, men den kan på en måte sammenlignes med brusing. Noen som har en forklaring på hva dette er og hva det kommer av?

Er fortsatt litt nysgjerrig på noen noen har svar på dette.

Lenke til kommentar

har et rart fenomen her... vi har på tven og når en sirkelsag som er ca 60m unna begynner å snurre så skurrer bildet og lyden. det slutter når sagen skrues av. dette er på en hytte i sogn og fjorddane.=)

 

Har en erfaring med dette hvis du har aggregat som strømkilde. Med et dårlig/billig aggregat kan ting med krafting el-motor forstyrre frekvensen på hele anlegget. I mitt tilfelle ble utsyr for ti-tusner ødelagt før dem fant ut hva feilen var. OBS! :D

Lenke til kommentar

Dessuten festes hjelmen i bilens karosseri med stropper, ellers ville førerne knekt nakken i de tøffeste svingene.

 

 

Er du sikker på det? 4 G høres alt for lite ut til å knekke en nakke, og vel og merke fester de fast hjelmen med stropper, men er ikke dette en HANS-device, som ble påbudt for endel år siden (5 kanskje?) for å beskytte nakke/skalle under kollisjon?

 

AtW

Lenke til kommentar
har et rart fenomen her... vi har på tven og når en sirkelsag som er ca 60m unna begynner å snurre så skurrer bildet og lyden. det slutter når sagen skrues av. dette er på en hytte i sogn og fjorddane.=)
Forsåvidt et kjent fenomen. En elektrisk motor kan sende ut radiostøy. http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_interference#Types

Radiostøy svekkes veldig raskt med økende avstand. 60 meter er veldig langt unna i den sammenhengen og neppe årsaken til forstyrrelsene. Jeg regner med at sirkelsagen skaper elektronisk støy i lednigsnettet som både den og TVen er tilkoblet. Slik støy kan forplante seg gjennom både sikringsskap, transformatorstasjoner som deles mellom mange hytter/hus og jording i bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Radiostøy svekkes veldig raskt med økende avstand. 60 meter er veldig langt unna i den sammenhengen og neppe årsaken til forstyrrelsene. Jeg regner med at sirkelsagen skaper elektronisk støy i lednigsnettet som både den og TVen er tilkoblet. Slik støy kan forplante seg gjennom både sikringsskap, transformatorstasjoner som deles mellom mange hytter/hus og jording i bakken.

Noe elektronisk utstyr kan som nevnt skades av denslags støy. Vil det være tilstrekkelig å koble TVen og sånt til gjennom en UPS for å beskytte mot skader?

Lenke til kommentar

F1 føreren har bare en halv liter med væske med seg.

 

På wikipedia står det at man overlever ved 9g.

( jeg trodde det var 4 G)

Det virker lit rar siden disse flyen kan oppleve opptil 9 g.

 

Gdrakten reduserer trykket en del presser blodet oppover i kroppen slik at man ikke besvimer .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

F1 føreren har bare en halv liter med væske med seg.

 

På wikipedia står det at man overlever ved 9g.

( jeg trodde det var 4 G)

Det virker lit rar siden disse flyen kan oppleve opptil 9 g.

 

Gdrakten reduserer trykket en del slik at man ikke besvimer .

 

en såkalt gdrakt reduserer ikke noe trykk i det hele tatt, den skaper bare mer trykk for å presse blod fra beina opp til overkropp/hjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...